|
|
|
אנגארד הסייף |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 1655 |
|
|
"האמת שמאחורי סיפורם הטרגי של דפים אלה לא תיוודע לעולם. הדפים נמצאו בשנת 2016 בעבודות הסריקה והדיגיטציה בארכיון המדינה, כשהם מוסתרים בתוך תחתית כפולה של מזוודה מלאה במסמכים, שהובאה לארץ ישראל על ידי איש הבריגדה היהודית מאירופה באמצע שנות הארבעים, ולא נפתחה במשך עשרות שנים..."
כך נפתח סיפורו המופלא של יהודי מומר, אחד ז'אק בן סימון הכהן, איש המאה הי"ח, השוכב על ערש דווי במנזר חרב בנורמנדי. במעין וידוי אחרון הוא מגולל את עלילותיו מנעוריו כבחור ישיבה בשטרסבורג, דרך תחנות רבות שלא ייאמנו, עד להשתתפותו כלוחם במצור על טבריה שבו נלחמו תושבי העיר, יהודים וערבים, בפחה הרשע של דמשק.
יש בסיפור גמלים, ותותחים, וחרבות, וכמה נשים - יפות מאוד, ומלחמה, תבוסה וניצחון; ויש בו פיראטים, וספינות תותחים, ויהודים, מוסלמים ונוצרים הנלחמים זה לצד זה בתסבוכת של אירועים, רגשות ותשוקות.
בספרו החדש, אנגארד הסייף, מספק גל אמיר לקורא הנאה צרופה הנובעת מפגישת פתאום עם כמיהה ישנה להתמכרות לקסמו של סיפור הרפתקאות סוחף שלא ידענו שהתקיימה בנו, ומחיה לנגד עינינו עלילה פיקרסקית משובחת הכומסת בתוכה לא רק הרפתקאות מסמרות שיער, אלא גם הרהורים עמוקים על גורל יהודי.
גל אמיר מתגורר ביישוב אשחר שבגליל, נשוי ואב לשניים.
הוא עורך דין במקצועו ובעל תואר דוקטור מאוניברסיטת חיפה, שבמסגרתו כתב עבודת דוקטורט על החקיקה העות'מאנית בתחום דיני המשפחה.
אנגארד הסייף הוא ספרו השמיני.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 0 |
תאריך הכנסה לאתר 18/05/2020
הספר הזה הוא מסוגת הרומן הפיקרסקי, כלומר רומן שבו הגיבור, לרוב נווד נע ממקום למקום, מסביבה אחת לסביבה אחרת ועובר שינויים רבים וחוויות שונות, אפשר לתת לדוגמא את האקלברי פין או את קנדיד של וולטייר וגל אמיר ניסה את זה גם כאן.
בסופו של דבר מדובר ברומן הסטורי מהנה למדי למרות השינויים והקצב... המשך הביקורת
הספר הזה הוא מסוגת הרומן הפיקרסקי, כלומר רומן שבו הגיבור, לרוב נווד נע ממקום למקום, מסביבה אחת לסביבה אחרת ועובר שינויים רבים וחוויות שונות, אפשר לתת לדוגמא את האקלברי פין או את קנדיד של וולטייר וגל אמיר ניסה את זה גם כאן.
בסופו של דבר מדובר ברומן הסטורי מהנה למדי למרות השינויים והקצב המהיר שבו הסיפור נע והוא בעיני לפחות משאיר את הדמויות מאוד חד מימדיות ולא מורכבות מדי שזה טוב למי שאוהב אבל אותי הוא השאיר עם קצת תחושה שמשהו בסיפור לא מספיק שלם.
אני כן חושב שהספר מספק הנאה ועניין וגם קצת וזה חשוב, השפה מותאמת לתקופה והגיבור עובר הרפתקאות רבות.
אז בעצם על מה הספר, זהו סיפורו של ז'ק בן סימון, יהודי מומר איש המאה הי"ח שגוסס לו בנורמנדי ומספר את סיפור חייו מתקופת נעוריו כנער ישיבה בשטרסבורג דרך גלגולים רבים והרפתקאות רבות שהוא עובר, המון אקשן, המון שינויים והמון דמיון יש בספר הזה, אני חושב שגל אמיר ניסה להתמודד עם סוגת הרומן הפיקרסקי ובסך הכל הוא הצליח, זהו ספר הרפתקאות מוצלח וגם אם השמויות יחסית שטוחות זה ככל הנראה גם חלק מהסוגה וזה בסדר למי שמתחבר.
אני אוהב את הכריכה שהיא יפה מאוד ומעוצבת היטב, מושכת עין בתוך הרבה ספרים וגורמת לך לרצות לקטוף אותה מהמדף.
מי שמחפש הרפתקאות, אקשן ודמיון יאהב את הספר הזה.
תאריך הכנסה לאתר 31/08/2019
אקדים ואומר: מאוד אהבתי את הספר ונהניתי לקרוא.
גל אמיר מגדיר את ספרו כרומן פיקרסקי. אז ראשית, מהו רומן פיקרסקי? זהו ז'אנר עתיק של רומן בו הגיבור הנודד ממקום למקום, משנה סביבות ותרבויות, עובר הרפתקאות ותוך כל אלה נחשפים מנהגים אותנטיים, אורחות חיים ואירועים.
מסמך, יומן שנמצא. אין לו... המשך הביקורת
אקדים ואומר: מאוד אהבתי את הספר ונהניתי לקרוא.
גל אמיר מגדיר את ספרו כרומן פיקרסקי. אז ראשית, מהו רומן פיקרסקי? זהו ז'אנר עתיק של רומן בו הגיבור הנודד ממקום למקום, משנה סביבות ותרבויות, עובר הרפתקאות ותוך כל אלה נחשפים מנהגים אותנטיים, אורחות חיים ואירועים.
מסמך, יומן שנמצא. אין לו סימוכין ולא נקודות אחיזה מחקריות, אבל מעולה ונעלה הוא, הודות לגל אמיר.
ב"אנגרד הסייף" הגיבור הוא הנזיר פייר, בעברו ז'אק הכהן, היהודי המומר, שבחייו המגוונים במאה השמונה עשרה מעלה לפנינו תמונות חיים מגוונות של עולמות שונים בהם הוא עובר ושורד. הספר הוא רישומיו האחרונים, טרם מותו בערך בגיל 60, הבאים לתעד את חייו עשירי התוכן.
ילד יהודי יתום מאימו מגיל שש נשלח לחיות וללמוד הרחק מאביו הסוחר העשיר, בחסות דודתו. התעמקותו ביהדות ובמסלול ייעודו כרב עתידי נקטעים כשנחטף ע"י אציל ערל בשל התחשבנותו של החוטף עם אבי הנער. כך מסלול חייו מקבל תפנית שאין חזרה ממנו: בגיל 17 נחטף, בגיל 18 נטבל לנצרות.
כמשרתו של מרקיז מהולל עברה עליו תקופה די טובה עד אשר חזרו הביתה שני ילדיו של המרקיז, התאומים דלפין הבת ואנטואן הבן. בהעדרו של המרקיז מביתו, זוג אחים צעירים ומרושעים אלה הטו אח חייו של פייר לכוון בלתי צפוי והרסני.
אמנם הוטבל ושמו הומר לפייר, אבל עדיין כל סביבתו התייחסה אליו כאל יהודי ולכן כאל נחות שבנחותים. בכל שעת קושי קיצוני, חריג, אימת מוות, צף לו זיכרון יהדותו: תפילות, אמירות, מנהגים - כפי שהיה בעיני סובביו יהודי למרות התנצרותו כך היה גם בליבו! כך למשל, "בעודי עומד על המפתן, ראיתי את המזוזה מקובעת בצד הדלת. רגש אדיר סחפני. .... שלחתי ידי ונישקתיה .... ברגע אחד השלתי מעלי את כל עבודת האלילים שעבדתי. ... והייתי שוב לז'אק, ליעקב, ...." (ע' 140).
גורלו הוביל את פייר – ז'אק לעבדות, לייסורים ולמצבי סכנה בלתי נתפסים, אבל גם אל ההצלה הפלאית בכל מקום בו חייו היו תלויים על חוט. מעבד על ספינת סוחר עבדים הועבר לספינת פיראטים (ובדרך שונה שמו לאנגר הסייף, כמה טוב שאנטואן הרשע הספיק ללמדו סיים לפני שהפך לו מידיד נפש לאויב אכזר) ולשורות השודדים של מלכתם אלאני. כאן שירתה אותו נאמנה יכולתו להילחם ולנצח בסייף.
תוך כדי מסלול חייו לומדים אנו הקוראים על צרפת ונורמנדי, פאריס, מרסי, עכו, אלג'יר ומקומות רבים אחרים – יבשות, ארצות וימים. כל מקום שהגיע אליו מתואר בפרטי פרטים: המראה הפיסי, הנוף והצמחים, הרושם והנראות, מושגים מקומיים, פירות ומאכלים, מנהגים והתנהגויות, הרמה המוסרית ועוד. והכל במושגים ובשפה מאז, מהמאה ה18 – כל כך מעניין ומסקרן, כל כך חושף עולם!!
הים התיכון – גולת הכותרת הפוצעת באהבה את לבו של פייר (ז'אק הכהן)ובמיוחד השמש, החול הזהוב והימה כנרת. כן, גם לשם הגיע וזה המקום שיהיה מרכזי בחייו וטבוע בנשמתו, גם כשיהיה כבר נוצרי למהדרין ונזיר נוטה למות.
לא רק לארץ ישראל ניצתה אהבתו, גם לרשל היהודייה הנאווה שפגש בטבריה – טבריה שבצור עליה נלחם בגבורה. ספר מרתק, מותח וזורם כמו יין עתיק ומשובח. איזו שפה! כמה נפלאים התיאורים! איזו הצצה מפוארת לעולם של פעם!
עצב עמוק עטף אותי בסיום קריאת הספר. עצב על גורלו של ז'אק פייר, עצב על הגורל היהודי בימים הרבים ללא ישות לאומית וללא גב. אך גם שמחה חשתי – שמחה על כי קראתי ספר מעולה זה, הצצתי דרכו אל העבר הרחוק של עמים ועמנו בגלות ואל טבריה האיתנה והמיוחדת.
ממליצה על הספר רב רושם זה, קראו כי הנאה ספרותית צרופה הוא!
תאריך הכנסה לאתר 31/08/2019
רומן היסטורי מרתק
סיפורו של בן המאה ה -18 שנולד כיהודי, הומר לנצרות, חזר ליהדות ובסוף ימיו הוא שוב נוצרי.
מההקדמה שכתב המחבר לא ברור אם זה סיפור המבוסס על אירועים אמתיים אבל, המידע על התקופה רב ונראה
כעבודת מחקר רצינית של המחבר.
בחלקו הראשון של הספר, המחולק לשלושה... המשך הביקורת
רומן היסטורי מרתק
סיפורו של בן המאה ה -18 שנולד כיהודי, הומר לנצרות, חזר ליהדות ובסוף ימיו הוא שוב נוצרי.
מההקדמה שכתב המחבר לא ברור אם זה סיפור המבוסס על אירועים אמתיים אבל, המידע על התקופה רב ונראה
כעבודת מחקר רצינית של המחבר.
בחלקו הראשון של הספר, המחולק לשלושה חלקים, אנו מתוודאים לאח פייר בן הששים, החי במנזר ומספר על ימיו
כאיש צעיר. הוא נולד כיהודי דתי בשם יעקב (ז'אק ) בן סימון הכהן ולמד בישיבה. בהיותו בן 17, נחטף , בגלל חוב של
אביו למרקיז, וחי באחוזתו. הוא התנצר, שמו שונה לפייר והוא התיידד עם בנו ובתו התאומים של המרקיז. השלישיה
עברה הרפתקאות רבות ביחד . התאומים התגרו זה בזה ואת המחיר שילם פייר שמצא עצמו הופך לעבד.
בחלק השני, מועלה פייר על ספינה המפליגה לאלג'יר ועליה מטען של עבדים אותם מוכרים בשוקי העבדים . על הספינה
משתלטים פיראטים ופייר, מציל ממוות אחד מהפירטים וכגמול, נחלץ ממוות. הוא עולה על ספינת פיראטים אחרת, מציג
עצמו כאנגארד והופך לפיראט אמיץ. בגלל כשרון הלחימה שלו הוא זוכה לתואר "אנגארד הסייף".
החלק השלישי מתרחש בארץ ישראל, אליה נשלח על ידי אלני, שליטת הפיראטים כדי לקשור קשר עם גובה המיסים של
פחת צידון, איש רב השפעה שיוכל לעזור לפיראטים. אנגארד הסייף (שהוא פייר הנוצרי שהוא ז'אק בן סימון היהודי) מגיע
לטבריה, מתאהב בה ומתאהב גם ברשל, נערה יהודייה מאיזמיר, שנחטפה אף היא . השניים נישאים ואנגארד מתגייר,
חוזר לשמו היהודי והופך ללוחם אמיץ הנלחם עם תושבי טבריה בפחה של דמשק. בסיום המאבק, רשל נהרגה וגיבורנו
החליט לעזוב את ארץ ישראל. הוא חזר לנצרות והסיפור מסתיים כשהוא בן ששים, הוא האח פייר הגר במנזר בנורמנדי.
יש בספר תיאורים מרתקים על מחשבותיו של הגיבור, על רגשותיו כלפי הסובבים אותו ועל פילוסופית החיים שלו.
הסופר מתאר בשפה עשירה את חיי היהודים במאה ה- 18, את חיי האצולה האירופאית, את המאבקים בין חבורות הפיראטים
השונות ואת החיים בטבריה שבה גרים ערבים ויהודים ביחד. גם אם הדמות בדיונית הרקע הוא היסטורי ואנו למדים על
הפערים בין המעמדות השונים והדתות השונות באופן מעניין.
אהבתי
תאריך הכנסה לאתר 11/08/2019
הספר מסופר בגוף ראשון, כאוטוביוגרפיה,ומתאר ארועים שהתרחשו בתחילת המאה השמונה עשר. במרכז העלילה מתוארים חייו של ז’אק בן סימון הכהן, נער יהודי נבון אך חסר ייחוס שנולד בצרפת, בסן מלו, שהתיתם מאמו בגיל שש. אביו, שמעון בן יעקב הכהן, היה סוחר עשיר וממולח, רצה שבנו היחיד יהיה רב גדול בתורה.... המשך הביקורת
הספר מסופר בגוף ראשון, כאוטוביוגרפיה,ומתאר ארועים שהתרחשו בתחילת המאה השמונה עשר. במרכז העלילה מתוארים חייו של ז’אק בן סימון הכהן, נער יהודי נבון אך חסר ייחוס שנולד בצרפת, בסן מלו, שהתיתם מאמו בגיל שש. אביו, שמעון בן יעקב הכהן, היה סוחר עשיר וממולח, רצה שבנו היחיד יהיה רב גדול בתורה. לאחר מות האם האב שולח את ז’אק אל קרובי משפחה שחיים ב”גטו” בשטרסבורג. בגיל בר מצווה, הוא מתחיל ללמד בישיבה בשטרסבורג וחי בה חיי סבל עד גיל שבע עשרה. אז מתהפכים חייו . מהפך שהופך להיות משמעותי , עליו הוא מספר בספר.
הספר מתחיל במבוא למהדורה העברית, בו מסביר המחבר את הגורמים שהביאו אותו להעלות על הכתב את הסיפור:
“האמת שמאחורי סיפורם הטרגי של דפים אלה לא תיוודע לעולם. הדפים נמצאו בשנת 2016 בעבודות הסריקה והדיגיטציה בארכיון המדינה, כשהם מוסתרים בתוך תחתית כפולה של מזוודה מלאה במסמכים, שהובאה לארץ ישראל על ידי איש הבריגדה היהודית מאירופה באמצע שנות הארבעים, ולא נפתחה במשך עשרות שנים.. “
לא ניתן להוכיח האם מדובר ברומן היסטורי, בפיקציה פרי דמיונו של סופר צרפתי בן המאה העשרים, או בתרגום כתב יד שמספר הרפתקן יהודי בן המאה השמונה־עשרה, כי אין תיעוד שמאפשר לאמת את הדברים שמתוארים בסיפור.
מבחינה ספרותית הספר מחולק לשלושה שערים( =חלקים) עיקריים. כל שער משקף את קורותיו ועלילותיו של ז’אק באותו פרק זמן בחייו .
השער הראשון נקרא “צרפת” ומתרחש בצרפת. הוא מתחיל את הסיפור מהסוף, ב- 1782 כשהגיבור בן ששים, כשהוא חי במנזר שומם ונטוש, מון סן מישל, שבנורמנדי, בתור האח פייר. הוא חוזר לאחור בשנים ומתאר את עלילותיו מנעוריו כבחור ישיבה בשטרסבורג, איך נחטף והוכנס לכלא בגלל חוב של אביו, איך הגיע לאחוזתו של המרקיז ולומד במהלך החודשים הבאים להיות סוכן/ יד ימינו של המרקיז, לפחות בכל מה שקשור לשכר התפוחים – הקלבדוס – שהמרקיז מייצר. בתקופת שהותו אצל המרקיז הוא מוטבל לנצרות, מקבל את השם פייר, ומתרחק מהיהדות. המרקיז נמצא במסעות וז’אק שהפך לפייר נשאר מאחור והופך לכלי משחק בין שני ילדי המרקיז, דלפין ואנטואן, תאומים בוגדניים, עד שהוא נמכר לעבדות.
השער השני נקרא “על פני המים” ומתאר את חייו של ז’אק, ועוסק במכירתו לספינה “חיר א-דין” בתור פייר מדומפרון. הספינה היתה בדרכה אל שוקי העבדים באלג’יר שם הוא מועמד למכירה ,אם יעמוד בתלאות הדרך השונות. כשמשתלטים עליה פיראטים הוא נרתם להצלתו של בלדאסר,אחד מהפולשים, וחייו ניצלים. הוא עובר לספינת הפיראטים “סן סבסטיאן”, מוצג כמי ששמו אנגארד והופך להיות “אנגארד הסייף.” מרגע זה הוא פיראט מן השורה בשירותה של אלאני, מלכת הליסטים שעל הים התיכון וחלק מעולמם וחייהם של הפיראטים שמפליגים לכיוון מלטה.
השער השלישי נקרא “בארץ הקודש” ומתאר איך נשלח לארץ הקודש, איך התאהב בחופי הזהב של עכו, אהבתו הרבה לטבריה, ובמיוחד לחופים הירוקים של הכנרת, הדקלים והשמש , נישואיו לרשל, והשתתפותו כלוחם במצור על טבריה שבו נלחמו תושבי העיר, יהודים וערבים בפחה הרשע של דמשק.
בסיום הספר – האפילוג….
הסיפור מתאר תקופה מורכבת ואירועים שמתרחשים בקצב מסחרר.
בשפה ברורה ולא מתנשאת, גם אם בסגנון יוצא דופן, מתוארים האירועים, הרגשות, המחשבות והמקומות שבהם עובר ז’אק/פייר והקורא מרגיש כאילו הוא עצמו חלק מהנדודים ומהקורות אותו. הסגנון הריאליסטי בו מתאר ז’אק את קורותיו והפער המעמדי בינו לבין אדוניו המתחלפים מאפשרים ביקורת על סגנונות החיים בהם הוא נתקל, על ערכים חברתיים ובעיקר הצצה אל החיים באותה התקופה.
כיאה לרומן פיקרסקי, משתלבים בעלילה כל האלמנטים ההיסטוריים הקשורים לסוגה זו.
ז’אק/פייר הוא נווד הרפתקן שנסחף ממקום למקום, ומסביבה חברתית אחת לאחרת, בקצב עלילה מהיר ורב תהפוכות. מנער ישיבה הוא הופך לפיראט, ללוחם, מיהדות הוא עובר לנצרות, נלחם במוסלמים, חווה אהבות ושנאות, עובר בין מדינות, חווה מזימות ותככים, נשים נבונות וגברים עזי-לב.
הוא מעיד שבסיפור חייו אין רגע דל או שקט
“יש בו גמלים, ותותחים, וחרבות, וכמה נשים יפות מאד – ומלחמה ותבוסה וניצחון, ויש בו פיראטים, וספינות תותחים, ויהודים מוסלמים ונוצרים משמשים בו בערבוביה, ואדם אחד דגול, שזכיתי להכיר …כן, זהו סיפור שרוי לספרו”. (עמ’12)
הוא חווה חוויות שונות, מסתבך בהרפתקאות ונחלץ מהן בפיקחותו, וכל תפנית בסיפור חושפת עוד טפח של ההיסטוריה ועוד הצצה לנבכי הנפש, לאמונה, לדת, לאהבה ולהישרדות.
מדובר ב-270 עמודים שנקראו בעניין רב.
העלילה מסועפת והספר מורכב אך מסקרן, וניכר כי נעשתה עבודת תחקיר מקיפה לקראת הכתיבה, עובדה שראויה לציון וכמובן להערכה.
אני חייבת לציין שהייתי מאד סקפטית ושאלתי את עצמי האם אוהב או לא את הספר. מה לי ולהרפתקאות שכאלה?
ההתחלה לא היתה קלה ונאלצתי לחזור אליה מספר פעמים כדי לקלוט את השתלשלות האירועים. העמסת פרטים על גבי פרטים, שמות מורכבים והמון אינפורמציה פשוט גרמו לי ללכת קצת לאיבוד, בעיקר בשער השלישי.
למרות זאת אני שמחה שקראתי, שלא ויתרתי. הספר היה מהנה, מעניין, ולו רק בשל הידע ההיסטורי הנוסף.
גל אמיר מתגורר ביישוב אשחר שבגליל, נשוי ואב לשניים.
הוא עורך דין במקצועו ובעל תואר דוקטור מאוניברסיטת חיפה, שבמסגרתו כתב עבודת דוקטורט על החקיקה העות’מאנית בתחום דיני המשפחה.
“אנגארד הסייף” הוא ספרו השמיני.
תאריך הכנסה לאתר 17/07/2019
קודם כל גילוי נאות.
אני מכירה את גל . מכירה מהפייסבוק. לא נפגשנו אף פעם. אנחנו חברים למקצוע.
מידי פעם אני מדברת איתו בטלפון.
קראתי את ספרי המתח שלו ואהבתי.
הפעם הספר הזה הוא לא ספר מתח.
הוא ספר הרפתקאות.
הספר מסווג כ "רומן פיקרסקי".
באמת לא ידעתי מה זה... המשך הביקורת
קודם כל גילוי נאות.
אני מכירה את גל . מכירה מהפייסבוק. לא נפגשנו אף פעם. אנחנו חברים למקצוע.
מידי פעם אני מדברת איתו בטלפון.
קראתי את ספרי המתח שלו ואהבתי.
הפעם הספר הזה הוא לא ספר מתח.
הוא ספר הרפתקאות.
הספר מסווג כ "רומן פיקרסקי".
באמת לא ידעתי מה זה, אז שאלתי.
והנה מה שמצאתי : (תודה לויקיפדיה)
רומן פִּיקָרֶסְקי הוא סוגה (ז'אנר) ספרותית, אחת הצורות המוקדמות של הרומן. גיבור הרומן הפיקרסקי היה בדרך כלל נווד הרפתקן בן השכבות הנמוכות (בספרדית: pícaro). הגיבור נסחף ממקום למקום, ומסביבה חברתית אחת לאחרת, בקצב עלילה מהיר ורב תהפוכות. אופייני לסוגה שימוש בהומור ובכלים סאטיריים, כאשר הרפתקאותיו הרבות של הגיבור מספקות הזדמנות ללעוג למגוון תופעות חברתיות ואף אירועים פוליטיים. מאפיין שכיח נוסף הוא צירופי מקרים בלתי סבירים: דמויות שבות ומופיעות בעלילה, מכוח המקרה ובניגוד להסתברות. מאפייני הסוגה קיימים גם בספרים שאינם תואמים לדפוסים המובהקים שלו, ושם התואר "פיקרסקי" יכול לתאר גם יצירות שאינן משתייכות לז'אנר הרומן הפיקרסקי בהגדרתו הצרה.
מלבד היותה שם של סוגה מובחנת, המילה "פיקרסקי" מתארת טכניקה ספרותית שבה אנטי-גיבור נודד חווה הרפתקאות רבות ובלתי סבירות בקצב התרחשויות מהיר
דוגמאות : יצירותיו של הנרי פילדינג, את קנדיד של וולטר, הרפתקאות האקלברי פין של מרק טווין. "נפשות מתות" של ניקולאי גוגול, , "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" של דאגלס אדמס, דון קִישוֹט או דון קיחוטה של מיגל דה סרוואנטס
ואני גם חייבת לציין, שזה לא בדיוק סוג של ספרים שאני אוהבת לקרוא. מתח כן, הרפתקאות בהרבה פחות.
טוב, זאת הייתה ההקדמה.
אבל לא אשמור אתכם במתח ואכתוב גם את הסוף מיד – אהבתי את הספר.
הספר כתוב בשפה מאד מיוחדת. מותאמת למאה ה 18.
זהו סיפור המתרחש במאה ה 18. ז'אק בן סימון הכהן הוא יהודי. הוא יהודי מומר. הוא גם "האח פייר" הוא גם "פייר מדומפרון" הוא גם "אנגארד הסייף".
בכל תקופה בחיים שלו היה לו שם אחר.
הנה קצת מהמעללים שלו.
הוא נולד בתור ז'אק בן סימון הכהן. היה תלמיד ישיבה בשטרסבורג. נחטף בגלל חוב של אביו. הגיע לרוזן. היה מעין משרתו (או סוכנו) של הרוזן. הוטבל לנצרות. נבגד על ידי ילדיו של הרוזן.
נמכר לעבדות בתור פייר מדומפרון
הצטרף לפיראטים. כאן קיבל את שמו אנגארד הסייף
נשלח לארץ ישראל.
התאהב בכינרת וטבריה ובבחורה יהודית. חזר בתשובה.
נלחם בפחה הרשע של דמשק והגן על טבריה.
כל הזמן נרמז שהוא התחתן כדת משה וישראל ושהיו לו ילדים.
ובסוף ימיו הוא מסיים במנזר חרב בנורמנדי בתור האח פייר.
בספר הזה יש הכול.
יש ספינות, יש מלכה שחורה, יש התאבדות, יש עבדים, יש נוצרים, יש מוסלמים, יש יהודים, יש צרפת, יש ארץ ישראל, יש מלטה, יש פיראטים, יש נשים, יש מזימות, יש סכינים, יש חרבות, יש אהבה, יש שנאה, יש נקמה, יש גמלים, יש מלחמה, יש תותחים. שכחתי משהו?
אך במיוחד יש כאן סיפור שכתוב בצורה מאד שונה, יש תקופה שלא כל כך הכרתי ומאד שמחתי ללמוד עליה. יש מחקר תקופה מאד מעמיק (ממש מרגישים את זה), יש מנהגים שלא הכרתי.
למשל לא ידעתי שכל נמל וכל ים "נשלט" על ידי מנהיג אחר, והפיראטים היו מכבדים את הטריטוריה של האחר. גם הפיראטים היו שייכים למישהו.
הספר מאד זרם לי, סיימתי ביומיים בקריאה רצופה.
אבל כאשר התלוננתי בפני הסופר שהיה לי עומס יתר (שזה בעצם לב לבו של הרומן הפיקרסקי) והתבלבלתי בשמות הערביים, קיבלתי הבטחה, והנה אני מצטטת אותה " מתיישב לעבוד על מותחן קליל בשביל לפצות אותך... " ואם הוא חושב שאני לא הולכת לגבות את ההבטחה הזו, תהייה לו הפתעה.
ולסיכום: ספר שממש התלהבתי ממנו, ספר שונה, לא מתמסר בקלות ומומלץ על ידי.
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|