|
|
|
בסוד תהומות |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 1560 |
|
|
בסוד תהומות הוא ספר השירה ה-11 של המשוררת הירושלמית, גאולה הודס-פלחן
ההכרה
מדקקת והולכת.
אתה,
לבן ועלום,
כתוב אותי
על מים חיים,
כי צמאתי
כי צמאת
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 0 |
תאריך הכנסה לאתר 25/07/2017
זהו סיפרה ה-11 של גאולה. קראתי וסקרתי את מרביתם.
אני אוהבת את גאולה מאוד, כבר כמה שנים שאנחנו כותבות יחד באותה קבוצת סוקרי ספרים.
אהבת השפה והמילה הכתובה מורגשת בכל הטקסטים שלה. יש לה כבוד למילה, לספר, לקורא.
היא מביאה את עצמה באומץ רב... המשך הביקורת
זהו סיפרה ה-11 של גאולה. קראתי וסקרתי את מרביתם.
אני אוהבת את גאולה מאוד, כבר כמה שנים שאנחנו כותבות יחד באותה קבוצת סוקרי ספרים.
אהבת השפה והמילה הכתובה מורגשת בכל הטקסטים שלה. יש לה כבוד למילה, לספר, לקורא.
היא מביאה את עצמה באומץ רב ובכנות רבה. שיריה עמוקים ורבי משמעות. במילים ספורות היא מצליחה להביע את עצמה.
גאולה כותבת מן השורשים ממש, ממעמקים. שירתה מושפעת מהמקורות, מהאמהות הקדמוניות, מהאבות הקדמונים שלה, שלנו ועד אלינו. ליריקה נשית בשפה עשירה ומשובחת. מעומק הלב ובגובה העין.
שירה מעוררת התרגשות וכובשת לב.
מעולם
לא
ראיתי שמים
עד
שנבקעו
מעולם
לא ידעתי
אני
עד שנחציתי
ועברת בי
בחרבה
*
השיר לזכרו של הסב בנימין ז"ל שנפל בקרב על סטלינגרד ולסבתה מרים-מניה ז"ל רבת הייסורים הוא השיר הארוך ביותר בספר. מרבית שיריה קצרצרים ואילו זה שונה מכולם. לא מנוקד, ארוך, מלא כעס על אדמת אירופה וחמלה אל היהודים שנרצחו שם. זהו שיר מרגש מאוד ואמיץ מאוד. הוא חיבר אותי אל עולמה של גאולה ואל ההיסטוריה המשפחתית שלה, השזורה בהיסטוריה היהודית שלנו.
"היכן מוטלות עצמותיך, סבי המוכר והזר?
מניה איננה. הבית באיסטרה נחרב בידי הנאצים.
ולך אין מקום מנוחה אחרון.
נותרה גלויה שכתבת בתחנת רכבת בדרך לחזית: "אשוב,
בוודאי שאשוב"
נותרה רכבת אחרת, בהרי אורל הרחוקים, נולדה בתך, אמי.
כמו מיליוני יהודים אחרים, גם לך אין קבר ומצבה.
נותרו שירים ספורים. תצלום מכנס סופרים יהודים.
תצלומים ספורים של אושר משפחתי, קומץ זיכרונות, כי
הילדים היו קטנים.
ומניה כבר איננה.
אדמת אירופה, ארורה את!
לא תדעי שלווה!
קפריס אן, עיתונאית יהודיה, סיפרה שפגשה בהולנד אישה
הולנדית
ונקשרה ביניהן ידידות.
באחד הימים שיתפה אותה בסוד משפחתי:
בזמן השואה אביה הבטיח ליהודים שיציל את חייהם.
נטל את כספם ותכשיטיהם והסגיר אותם לידי הנאצים.
קפריס אן סיפרה לי שראתה את האישה עונדת את תכשיטי
היהודים הרצוחים.
אירופה מבוססת בדם היהודים שנרצחו.
חוגגת את השנאה והגזל.
ארורה את אדמת אירופה!
הייתי מוכנה לוותר על שנים מחיי,
בתמורה לפגישה אחת עם סבי וסבתי"
*
איך
פניך
זוחלים
סביב האותיות
המוגפות.
אם תביטי
בעצמך בוערת,
לא תוכלי
לשאת
את האש
*
העין מתלקחת
ומתפשטת למלוא תבל.
או שמא תבל
התכנסה
לגרגר אור,
שצלף בעין
וחדל?
*
שירה משובחת, אמיצה וכנה.
עברית רהוטה ועולם דימויים עשיר
ממליצה מאוד
תאריך הכנסה לאתר 06/07/2017
שירתה של גאולה פלחן מושכת אותי ומשפיעה עלי. מלותיה בספר זה ובקודמו: "איגרת ללהבה" מובנות יותר והדימויים קלים יותר. מדבר זה לא נפגע הספר כלל, וכל אחד יכול לקראו. בספרים שלפני כן, למשל ב"שוקט הזהב הניגר", ישנם שירים די רבים הקשורים למקורות: לתנ"ך ולקבלה. שירים לא פשוטים הם השירים הנובעים... המשך הביקורת
שירתה של גאולה פלחן מושכת אותי ומשפיעה עלי. מלותיה בספר זה ובקודמו: "איגרת ללהבה" מובנות יותר והדימויים קלים יותר. מדבר זה לא נפגע הספר כלל, וכל אחד יכול לקראו. בספרים שלפני כן, למשל ב"שוקט הזהב הניגר", ישנם שירים די רבים הקשורים למקורות: לתנ"ך ולקבלה. שירים לא פשוטים הם השירים הנובעים מהכרת המושגים, מושגי העומק בקבלה, שהמשוררת אמונה עליהם.
אביא למשל שיר כזה מן הספר: "שוקט הזהב הניגר":
"בעת שבירת הקלפה
מתחדדת הלת העצמים
נקבוביות המציאות נפערות
אל שרף הסוד
הלויתן הרדום מקיץ
ורטט אדיר חולף בכתרו" (שם, עמ' 16)
אהבתי מאוד שיר זה, אך שמעתי תגובות של קוראים השואלים: מה עושה כאן הלויתן, על איזה סוד ועל איזה כתר. כל אלו מושגים מן המסורת והקבלה והשיר מקסים. אלא שלא כולם אוהבים להתעמק במופלא מהם. זה אינו חיסרון לשירתה של המשוררת, אלא שלב נוסף לאותם שיודעים מסורת ולמדו קבלה.
שמעתי משורר נכבד שאמר: אני אוהב שירה ברורה.
בספרים האחרונים יש שירים ברורים, שאינך זקוק לידע רב כדי להבינם.
עתה אפנה אל ספרה החדש של גאולה: "בסוד תהומות".
שירים מקסימים וזורמים כמו:
"במלא דעה
נפלתי ברשת
שהרי איני כלואה-
חרותי נוצה לובשת" (עמ' 7)
שיר מקסים. הנפילה היא ברשת הכתיבה שלכודה בה המשוררת.
רשת, איני כלואה, נוצה, מסבירים את המטאפורה. שיר קצר בן 4 שורות עם חריזה של א,ב,א,ב. מלודי - והקורא מסוגל לדעת אותו בע"פ מיד...
ושיר טבע:
"קשה לגל-
שהתנפצות
היא סוד תחיתו
מעפר ישני הים -
אשר אין מכיר
זכרם.
קשה לו -
מים ושמים,
והוא בתוך,
כמו עד סרבן
במשפט לא לו" (עמ' 16)
מי לא ישב מול הגלים וראה את המראה שמתארת המשוררת וחשב כמה קשה לגל ואיך הוא מתגבר... יפה מאוד הדימוי שהוא כמו עד שמתעקש במשפט שאינו שלו. יש כאן היתממות מקסימה.
אפשר להמשיך כך בלי סוף, להביא שירים הקשורים לתורה, שבכל זאת נמצאים כאן (על יוסף), אך הם נראים לי קלילים יותר בקובץ זה.
התרגשתי למצוא כאן את סיפור סבה וסבתה של גאולה, שרק נרמז ב"איגרת ללהבה" בהקדשה בראשית הספר: "לסבי בנימין הי"ד, שנהרג בקרב על סטלינגרד, ולסבתי מרים ז"ל
כאן "בסוד התהומות" יש פירוט בשני עמודים 26-27, המסתיימים בשלושה משפטי שירה נוקבים:
"ארורה את אדמת אירופה!
הייתי מוכנה לוותר על שנים מחיי,
בתמורה לפגישה אחת עם סבי וסבתי".
תודה לך גאולה על ספרייך ועל זה הזועק כאן!
תאריך הכנסה לאתר 01/07/2017
'בסוד תהומות' הינו ספרה ה-11 של המשוררת המוכשרת גאולה הודס-פלחן. מי שהספיק וקרא את ספריה יודע שיש למה לצפות ולהתרגש בכל ספר שירים חדש שלה היוצא לאור.
ההנאה שלי מספריה הרוחשים סוד ומקפלים בתוכם עוצמות ויופי מהפנט מרגשים אותי בכל פעם מחדש.... המשך הביקורת
'בסוד תהומות' הינו ספרה ה-11 של המשוררת המוכשרת גאולה הודס-פלחן. מי שהספיק וקרא את ספריה יודע שיש למה לצפות ולהתרגש בכל ספר שירים חדש שלה היוצא לאור.
ההנאה שלי מספריה הרוחשים סוד ומקפלים בתוכם עוצמות ויופי מהפנט מרגשים אותי בכל פעם מחדש. בשיריה דימויים עשירים הנכרכים ומתלפפים סביב סביב, מילים עשירות מלאות באור ומסתירות לא פעם את החושך הנלווה אליהן.
אוסף של שירים נפלא ועמוק המעלה תהיות נפלאות על החיים שלנו.
שני עמודים בספר מוקדשים לסבה בנימין שנפל בקרב על סטלינגרד ולסבתה מרים-מניה שסבלה רבות בחייה ז"ל.
עמודים אלו מתריסים וכתובים מתוך כאבי נשמתה של המשוררת גאולה, היא כותבת את ביקורתה החריפה אודות נסיבות מותו של הסב: "היכן מוטלות עצמותיך, סבי המוכר והזר? מניה איננה. הבית באיסטרה נחרב בידי הנאצים. ולך אין מקום מנוחה אחרון."
כאב וצער כרוכים כאחד מתוך דבריה על העבר והשנאה שחוותה משפחתה בשואה ושילמה בדם.
נראה בספר זה שיש כאן בשלות הלוקחת את השירים של גאולה צעד אחד קדימה. היא אינה מהססת לצלוף במילותיה ולדייק בכל שורה בשיריה. איך
פנייך
זוחלים
סביב האותיות
המוגפות.
אם תביטי
בעצמך בוערת,
לא תוכלי
לשאת
את האש.
חיינו רצופים לכל אורכם אתגרים רבים בתחומי החיים השונים ונראה שאיש אינו יכול להמלט מהם. אולם למרות הכל העולם ממשיך קדימה להתפתח להתרבות ולהרבות בכאב ויסורים כשהתקווה והאושר שוכנים גם הם לצידם.
באישך את נשרפת.
כיצד תלדי עוד ועוד נפשות -
להזין להבות?
'בסוד התהומות' השירים מלוטשים ויפים עד כאב. מלאי משמעויות מסתורין ויופי החורכים את הנשמה מתוך סדקיהם והלב הפצוע. האש מופיעה תדיר בשיריה של גאולה שורפת, מחממת ומלחכת נשמות. שירים שהם חוויה לנשמה ולנשימה.
ממליצה מאוד על קריאתו!
תאריך הכנסה לאתר 23/06/2017
אני אוהבת מילים שנוגעות בנשמה, מהדהדות, מעוררות מחשבות, ומחברות בין הכותב לקורא. כזו היא שירתה של משוררת זו וכמו יין יישן נושן שמשתבח עם הזמן, כך משתבחת ומתפתחת שירתה של גאולה מספר לספר. "בסוד תהומות" הוא ספר השירה ה-11 של משוררת מוכשרת זו. אני מכירה אותה... המשך הביקורת
אני אוהבת מילים שנוגעות בנשמה, מהדהדות, מעוררות מחשבות, ומחברות בין הכותב לקורא. כזו היא שירתה של משוררת זו וכמו יין יישן נושן שמשתבח עם הזמן, כך משתבחת ומתפתחת שירתה של גאולה מספר לספר. "בסוד תהומות" הוא ספר השירה ה-11 של משוררת מוכשרת זו. אני מכירה אותה היכרות וירטואלית מזה מספר שנים ואוהבת אותה ואת שיריה. המלצתי בעבר על אחדים מספרי השירה שלה ואני שמחה להמליץ על ספר חדש שלה שיצא לא מכבר.
כבר ציינתי בעבר ששירה אינה כוס התה שלי, אך שיריה של גאולה הינם היוצאים מן הכלל. כל שיר שלה הוא עונג צרוף ורב בו הנסתר על הגלוי. שירתה מחוברת למקורות ולאגדה, עוצמתית, מדוייקת ומרגשת. היא מתכתבת עם המקרא ועם שירתה של זלדה ומרשימה בפואטיות העשירה שבה. יש למשוררת היכולת לבטא עולם שלם של רגש במילים ספורות ולפרוט על נימי הנשמה. אני מודה שלא תמיד אני מבינה את המשמעות הנסתרת של חלק משיריה, אך זה מעולם לא הפריע לי ליהנות מהם. אחרי הכל שירה לא צריך להבין אלא להרגיש, לגלגל על הלשון, לטעום ולספוג את טעמה.
רוב השירים בספר קצרים, חלקם בני ארבע שורות בלבד, אך שיר אחד העוסק בסבה ז"ל ארוך במיוחד. בשיר מבכה המשוררת על מר גורלו של סבה, שנפל בקרב על סטלינגרד ואותו לא זכתה להכיר, ומקוננת על גורלם של שאר יהודי אירופה שדמם זועק מאדמתה. אהבתי את כל שיריה, אך שיר זה נגע לליבי במיוחד.
להלן טעימה קטנה משיריה:
"במלוא דעה
נפלתי ברשת,
שהרי איני כלואה -
חרותי נוצה לובשת".
" איך
פניך
זוחלים
סביב האותיות
המוגפות.
אם תביטי
בעצמך בוערת,
לא תוכלי
לשאת
את האש."
"שמש נקלפת וחושפת - באשך את נשרפת. כיצד תלדי עוד ועוד נפשות - להזין להבות?
כאמור זוהי רק טעימה קטנה ואת השאר תצטרכו לקרוא בעצמכם. נהניתי מאד מהשירים ואני ממליצה גם לכם לקרוא ולהתענג. כמו מים המחלחלים אל מעמקי האדמה, כך מחלחלת שירתה של המשוררת אל מעמקי הנפש. גם אם אינכם חובבי שירה, כמוני, כדאי לכם לנסות ולחוות את שירתה. ההנאה מובטחת! מה שטוב בספר שירה שלא חייבים לקרוא את כולו בבת אחת ואפשר בכל פעם להתענג על שיר או שניים, בהתאם למצב הרוח. אחרי הכל, אין כמו שירה טובה כמרגוע לנפש לאחר יום עמוס במיוחד. ואי אפשר לסיים מבלי מילה טובה על הכריכה המרהיבה. לרוב איני מתייחסת לכריכה, אך הפעם אי אפשר להתעלם מהכריכה שצוירה בידי אמה של המשוררת. אהבתי מאד את הכריכה, כמו את השירים עצמם כמובן, והיא בהחלט הולמת את תוכנה המשובח. ממליצה בחום על ספר זה לאוהבי השירה והמילה הכתובה!
בשורה התחתונה: לתת דרור לציפור הנפש!
תאריך הכנסה לאתר 16/06/2017
אתחיל בגילוי נאות: את גאולה אני מכיר באופן אישי ואף קיבלתי עותק חתום של ספרה.
זהו ספרה ה-11 במספר של גאולה, הספק יפה ביותר, וזה הספר השלישי שלה שאני קורא.
כפי שכתבתי בעבר, שירתה מסתורית ואפופת-סוד, ואני לא יכול לומר שהבנתי את כל השירים עד תום, למרות... המשך הביקורת
אתחיל בגילוי נאות: את גאולה אני מכיר באופן אישי ואף קיבלתי עותק חתום של ספרה.
זהו ספרה ה-11 במספר של גאולה, הספק יפה ביותר, וזה הספר השלישי שלה שאני קורא.
כפי שכתבתי בעבר, שירתה מסתורית ואפופת-סוד, ואני לא יכול לומר שהבנתי את כל השירים עד תום, למרות שקראתי בהם כמה פעמים. אבל גם בהבנה חלקית אני יכול עדיין להתרשם מהסגנון ומהתוכן.
השירים הם קצרים מאוד, ממש מילים בודדות בכל אחד (בקצר ביותר – 4 מילים!), אבל גאולה מצליחה להכניס גם לתוך הכלי המועט הזה הרבה מאוד תוכן ורוח.
הנה שיר אחד שאהבתי במיוחד:
"מעולם
לא
ראיתי שמים
עד
שנבקעו
מעולם
לא ידעתי
אני
עד שנחציתי
ועברת בי
בחרבה" (עמ' 11).
אחד הפירושים שעולים בדעתי הוא שברגיל איננו שמים לב לדברים "רגילים" סביבנו, עד שמתרחש בהם שינוי. אבל יש כאן אף יותר מזה, כי השמים שנבקעו מזכירים חזון נבואי, בדומה לחזון יחזקאל. ובחלק השני המשוררת מדברת על עצמה. גם אנו בעיני עצמנו, בעצם, דבר שגרתי. עד שקורה דבר חריג. כאן – משהו עבר בה, ואנו רק יכולים לנחש מי. אני נוטה לפרש זאת כמשהו אלוהי. ושוב אנו במחוזות הנבואה. והמילה האחרונה, "בחרבה" מזכירה לנו את חציית ים סוף, לפי התיאור המקראי, וזה כבר בעצם דימוי שלישי, וגם הוא אלוהי-ניסי.
בכלל, שיריה של גאולה טבולים עמוק בתנ"ך וביהדות. יוסף מוזכר יותר מפעם אחת, וגם מוזכר נחשון בן עמינדב ועוד ועוד.
בהקשר זה אציין, כי קראתי בספרה של חוה עציוני-הלוי, שכותבת רומנים תנ"כים, תודה לגאולה ששיריה היוו השפעה עבורה. לא קשה להבין מדוע.
בנוסף, בספר זה יש הרבה מילים המתקשרות לעולם הרוחני. כך המילה "אור" חוזרת כמה פעמים. למשל (ציטוט חלקי):
"האור
מתגעגע
על
האור,
כי
טוב לאור
להתפלש באור..." (עמ' 39).
מלבד השימוש במילה אור שציינתי, אנו רואים פה גם חזרה עליה, במעין לשון-נופל-על-לשון. מבחינה סגנונית, גם זו תופעה שחוזרת על עצמה כמה פעמים בספר זה, ולמשל עוד:
"שתיקה לשתיקה
תביע אומר..." (עמ' 47).
אני חושב שאפשר לראות במילים אלו את כל המאפיינים שדיברתי עליהם, והתוצאה – שירה רוחנית, השואבת ממקורות היהדות, אפופת סוד ומסתורין.
טוב, אני חושב ש"חפרתי" קצת יותר מדי, אבל אני אוהב להסביר לעצמי, קודם כל לעצמי, מה המשמעות ומה המבנה של מה שאני קורא. ובכל זאת הגענו לשורה תחתונה שיכולה להועיל אף לקוראי: שירה רוחנית, השואבת ממקורות היהדות, אפופת סוד ומסתורין.
כך הוא בעיניי, ואני נהניתי לקרוא. תודה גאולה!
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|