|
|
|
אני, גיטל' |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 2393 |
|
|
״סבתי הגדולה גיטל היתה צדקת כפרית. היא היתה אישה זעירה, והיה לה לול מאחורי הבית, ובלול גרו תרנגולות ותרנגולים עם שמות. שיינעלע ומיידעלע ושייגעץ וכל השאר. והנשים, תמיד נשים, חמקו פנימה לתוך הבית או התגודדו סביב הלול.
ואני הבטתי בה ואמרתי שיום אחד אכתוב עליה ספר. אחר-כך היא מתה, ואחריה מת הכפר שבו גרה.
ואני שכחתי.״
מתוך המבוא למונולוג של גיטל
״ריבונו של עולם, עזור לי להיות טובה ושלמה מלפניך. גרש ממני את השדים וסלק מעלי את החלומות. אין לי כלום, שום דבר חוץ מהשק הכבד של זיכרונותי. כמו יונה הנביא נמלטתי מהארץ שבה גדלתי והריני יושבת אל השולחן, פה בעיר הקודש ירושלים, וכותבת את הדברים שקרו לי בחיי.״
מתוך המונולוג של גיטל.
כך נפתח המונולוג של גיטל, יהודייה בת המאה ה-18, שדמותה מבוססת על דמות הסטורית אמיתית. היא נולדה בווהלין (אוקראינה) ללמדן מפורסם, ובגיל 12 נישאה לאדם יוצא דופן, נזירי ומתבודד, שנקרא רבי אברהם המלאך. הוא היה בנו היחידי של מנהיג התנועה החסידית, המגיד הגדול ממזריטש, וכך מצאה את עצמה גיטל חיה בתוך ליבו הפועם של עולם החסידות. היא נעשתה אם לשני בנים, היתה לידידת נפש של אבי בעלה, המגיד הגדול, ובשנות העשרים לחייה הפכה לאלמנה.
היא איבדה את אביה הנערץ, את המגיד ידיד נפשה, את בעלה, אבי ילדיה, ודווקא אז החליטה ללכת עד הסוף: היא מסרה את בניה לאימוץ ויצאה לבדה לארץ ישראל.
גיטל התחילה את הפרק השני בחייה. ובלשון פיוטית, ארכאית וציורית, היא מתארת את מסעה מווהלין לירושלים. בהגיעה למחוז חפצה, היא בוחרת לעבוד ככובסת ומסתירה את מוצאה האריסטוקרטי ואת הפרטים על מוצאה. היא בודדה, ענייה, ובעלת נפש עשירה ועין בוחנת. ובזקנתה, היא יושבת וכותבת על חייה: האם בגדה בילדיה? האם נעשתה קדושה? ומה יש לה להגיד על בעלה שנקרא "המלאך" ועל אביו המפורסם?
גיטל מתפללת, מתגעגעת, טווה בדם ליבה את החוט האדום של חייה, וככל שהיא מתקרבת לסופם היא מתמלאת רוח של השלמה וקבלת הדין.
סמדר הרצפלד, שכתבה בעבר על דמויות נשים ("אינתא עומרי", "תחת שמי מכסיקו"), מצאה את גיבורת חייה: דמות אישה דתייה, שבירה ופגיעה, ובכל זאת חזקה ומלאת כוח. היא מדברת בשמה של גיטל בשפה פשוטה וזכה, מלאה בעצב ובאהבה
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 0 |
תאריך הכנסה לאתר 11/10/2018
העולם נברא בידי האל, כך כתוב בספרים. והספרים הם החוט המחבר את החיים עם המתים.
גיטל, נולדה בווהלין במאה ה-18. אביה משולם- פייביש היה למדן גדול ואהב את הספרים. הוא גם אהב מאוד את בתו, והיה מלמדה גם לקרוא בספרים. גם היא מאוד אהבה אותו, אבל ביום שעזבה את ביתה כדי להתחתן, הוא אפילו לא ליווה... המשך הביקורת
העולם נברא בידי האל, כך כתוב בספרים. והספרים הם החוט המחבר את החיים עם המתים.
גיטל, נולדה בווהלין במאה ה-18. אביה משולם- פייביש היה למדן גדול ואהב את הספרים. הוא גם אהב מאוד את בתו, והיה מלמדה גם לקרוא בספרים. גם היא מאוד אהבה אותו, אבל ביום שעזבה את ביתה כדי להתחתן, הוא אפילו לא ליווה אותה, רק הסתכל עליה עוזבת מהחלון…
בגיל שתים עשרה השיאו אותה בשידוך לבנו של המגיד גדול ממזריטש, רבי אברהם המלאך, שהיה חולני ומתבודד. המגיד ידע, שבכוחה של גיטל, לאפשר לבנו חיים, לכן שלח שליחים שיבואה אליהם.
את המגיד הגדול היא פגשה כשהפכה לכלתו, ובמהרה נפשה נקשרה בנפשו. זמן קצר אחרי נישואיה, בחלומה היא עלתה לסנהדרין של מעלה וטענה לפניו טענות, שהקנו לבעלה עוד שתיים עשרה שנות חיים. המגיד הגדול ראה מה היה שם וזכר הכל.
גיטל תמיד הרגישה שהמגיד רואה אותה ויודע עליה הרבה יותר ממה שהיא ידעה על עצמה. כל זמן היה בחיים היא חשה שיש לה בית.
הוא היה אדם עם יפעה, זה הזוהר הנוגע בליבותיהם של בני האדם. ומאז שהוא מת היא לא ראתה שום אדם עם יפעה. פעם היא חשבה שבארץ ישראל היא תראה הרבה אנשים כמוהו, אך היא טעתה.
אחרי שהמגיד הלך לעולמו, חרב ביתה והיא הרגישה שנשארה חשופה.
בעלה בקושי שהה עמה מאז נישואיהם, הוא המעיט במילים ואף נסע לעיר אחרת ללמד שם. היא נשארה עם שני בניהם לבדה. היא חשה כלפי בעלה כעס גדול, שעם השנים רק הלך וגדל.
כשבעלה נפטר לאחר שתיים עשרה שנה, היא חשה שהוא לא מת כי אם פרש כנפיים ופרח. ובוודאי הוא יושב עכשיו בכיסא הסנהדרין הריק, שראתה אז בחלומה.
חלומה הגדול של גיטל עוד מילדותה היה להגיע לירושלים. היא אפילו ניסתה, בהיותה ילדה קטנה, לקחת את אחיה וללכת איתו ברגל לשם. (כמובן שהם לא הגיעו רחוק…).
לאחר שאיבדה את אביה, את המגיד ולבסוף גם את בעלה, היא החליטה שהגיעה העת לצאת למסע לארץ ישראל. היא מסרה את שני בניה לאימוץ ועזבה את עולם החסידות.
בתום מסע מפרך, דרך טורקיה, היא הגיעה לארץ הנכספת. בירושלים היא חייה חיי עוני ובדידות והסתירה כל פרט על מוצאה ועברה החסידי.
על ערש דווי, היא שמעה את קולו של אלוהים. וכך בזקנתה היא יושבת וכותבת את קורות חייה. תוהה האם היא עדיין אמא, כואבת את מות בנה הצעיר, שכה היה קשור אליה בילדותו. האם היא בגדה בילדיה כשעזבה לארץ ישראל?
ספר זה מבוסס על דמות היסטורית אמיתית ומציג בפני הקורא את דמותה של גיטל בצורה נוגעת, כואבת ואוהבת.
מאחלת לכם קריאה נעימה!
תאריך הכנסה לאתר 06/09/2014
ספרות דתית, ספרות פמיניסטית הן לא סגנון הספרים שתמצאו במדף הספרים הפרטי שלי. גיטל נקראה כדמות מעניינת, אמיתית ועוד זו מהעבר - משהו קרץ לי.
גיטל היא דמות שיצרה סמדר הרצפלד המבוססת על דמות היסטורית אמיתית מהמאה ה18. אז נשים צעירות היו מתמסרות (לא תמיד... המשך הביקורת
ספרות דתית, ספרות פמיניסטית הן לא סגנון הספרים שתמצאו במדף הספרים הפרטי שלי. גיטל נקראה כדמות מעניינת, אמיתית ועוד זו מהעבר - משהו קרץ לי.
גיטל היא דמות שיצרה סמדר הרצפלד המבוססת על דמות היסטורית אמיתית מהמאה ה18. אז נשים צעירות היו מתמסרות (לא תמיד מרצון) למוסד הנישואין וכך גם גיטל שבגיל 12 נישאה לרבי אברהם "המלאך" (בנו של המגיד ממזריטש) שהיה טיפוס ייחודי בפני עצמו. לא חולפות שנים רבות ושלושה אנשים שהשפיעו רבות על חייה מוצאים את מותם: אביה, המגיד ממזריטש, ואברהם "המלאך" אשר מתיר אחריו אישה ושני ילדים. באותו רגע מחליטה גיטל כי היא עושה שינוי חד בחייה. היא מוסרת את ילדיה לאימוץ ועולה ללא אמצעים, לבד לארץ ישראל. הימים הם ימים קשים. גיטל מסתירה את זהותה ואת מי שהיא ונלחמת על חייה ועל שדי העבר שלה. היא מתמסרת לתפילה לחיים הפשוטים שלה ככובסת וכאדם ללא אמצעים ובמקביל היא לומדת להשלים עם מה שהשאירה מאחור.
שפת כתיבת של סמדר הרצפלד מאוד עדינה, גבוהה ואף ציורית. היא בוחרת לתאר לנו לא רק את הדמויות אלא להתעכב על הרקע, על הימים ההם כדי שנבין את כל מכלול התקופה. הסיפור מסופר בגוף ראשון כך שאנו מתוודים לשלל הרגשות שאוחזות בה.
גיטל עוברת תהפוכות בשלבים שונים בחיה כך שהקורא נחשף בדמות אחת גם לרגעי השפל וגם לרגעי החוזק ויכול להזדהות עם היבטים שונים בה.
הספר שאני מחזיקה בידי כרוך בכריכה קשה עם שרוך לסימניה ותמונת כריכה מפורסמת של "הנערה עם עגיל פנינה", טרם הקריאה בו הייתה לי תחושה של קלאסיקה של משהו מכובד. יש משהו קסום בדמויות מהעבר הרחוק.
הסופרת יצרה עולם שמעט זר לי, רחוק ממני הן בתקופה, הן במנטאליות ואף באמונה. החשיפה הייתה מעניינת אם כי אולי בגלל כך פחות חשתי חיבור לדמות.
יש לציין שדמותה של גיטל מעניינת וסיפור חיה אינו קל אך אותי הספר פחות ריתק.
מומלץ למי שנהנה מספרות דתית ואוהב לקרוא על דמויות נשיות חזקות..
קריאה מהנה
יעל
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|