|
|
|
החווה |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 4920 |
|
|
אביו של דניאל מתקשר ומספר לו שאמו עברה התקף פסיכוטי ואושפזה בבית חולים פסיכיאטרי. דניאל המום. הוא אורז מזוודה וממהר לשדה התעופה כדי לטוס לשוודיה, שם גרים הוריו.
ואז אמו מתקשרת.
"דניאל, תקשיב לי טוב –" היא אומרת, "אני מדברת מטלפון ציבורי ולא נשאר לי הרבה זמן. אני בטוחה שאבא שלך דיבר אתך. כל מה שהאיש הזה סיפר לך הוא שקר. אני לא משוגעת. אני לא זקוקה לרופא. אני זקוקה למשטרה. אני עומדת לעלות על טיסה ללונדון. תפגוש אותי בהית'רו."
דניאל המבוהל פוגש את אמו ומאזין לסיפור שהיא פורשת לפניו, על חבורה של גברים תאבי כוח ומושחתים, על הפשע המחריד שהם ביצעו, על הניסיונות להסתירו, והנורא מכול, על חלקו של אביו בפרשה.
עכשיו על דניאל להחליט מי מהוריו דובר אמת ומה עליו לעשות.
טום רוֹבּ סמית הוא מחבר טרילוגיית רבי המכר " ילד 44" שתורגמה לעשרות שפות וזכתה לשבחי הביקורת ולאהבת הקהל. החווה הוא ספרו הרביעי.
" טום רוב סמית כתב מותחן מקורי ומצמרר, שיגרום לקורא לשאול את עצמו 'למי אני אאמין?'" – ג'וג'ו מויס
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 0 |
תאריך הכנסה לאתר 06/11/2018
שם הספר נשמע מבטיח, ועיצוב העטיפה בלט לעיניי מבין הספרים שנחו על השולחן. כבר ברגע שהתחלתי לקרוא את הספר, שמתי לב לשינוי הגופן והמרכוז של הטקסט בגוף הסיפור, כאשר דמות אחרת מדברת. זה לא אסתטי ומציק בעין.
בהמשך, התחברתי לעלילה לאט לאט, והמתח התחיל להיבנות. כמו בספר מתח איכותי, חיכיתי לתפנית... המשך הביקורת
שם הספר נשמע מבטיח, ועיצוב העטיפה בלט לעיניי מבין הספרים שנחו על השולחן. כבר ברגע שהתחלתי לקרוא את הספר, שמתי לב לשינוי הגופן והמרכוז של הטקסט בגוף הסיפור, כאשר דמות אחרת מדברת. זה לא אסתטי ומציק בעין.
בהמשך, התחברתי לעלילה לאט לאט, והמתח התחיל להיבנות. כמו בספר מתח איכותי, חיכיתי לתפנית בעלילה, והיא התעכבה. הסיפור התחיל לחזור על עצמו בחלק מהמקרים והיה מעורפל עד כלל לא מובן ברוב שלבי הקריאה.
בשלב כלשהו, בערך בעמוד 200, כבר חשבתי להניח את הספר ולוותר, אך מכיוון שאיני נוהג להשאיר ספרים פתוחים, הייתי מוכרח להמשיך בקריאה. אפשר לומר שבשלב כלשהו כבר התחילו לצוץ תשובות לכל השאלות שנותרו פתוחות מתחילת הספר, אך זה היה לאחר שציפייתי פקעה.
לפעמים צריכים לדעת את הגבול בין מתח לבין שיעמום, ומה שהיה הכי חסר בספר, זה פרולוג טוב, שיתן לנו טעימה לקראת המשך הסיפור. בסה"כ, יכל להיות טוב יותר.
תאריך הכנסה לאתר 10/01/2017
להיות או לא להיות, שאל המלט נסיך דנמרק. היה או לא היה, הפשר לא נודע לי, שאל אלכסנדר פן, קרה או לא קרה, שאל דניאל את עצמו כששמע את גרסאותיהם הסותרות של אביו ואמו בספר שלפנינו. ספר טוב או ספר רע, שאלתי את עצמי מול הביקורות של קוראי סימניה.
אולי כדאי שנתחיל מהתחלה, כי כמו שאמרה אמא של דניאל... המשך הביקורת
להיות או לא להיות, שאל המלט נסיך דנמרק. היה או לא היה, הפשר לא נודע לי, שאל אלכסנדר פן, קרה או לא קרה, שאל דניאל את עצמו כששמע את גרסאותיהם הסותרות של אביו ואמו בספר שלפנינו. ספר טוב או ספר רע, שאלתי את עצמי מול הביקורות של קוראי סימניה.
אולי כדאי שנתחיל מהתחלה, כי כמו שאמרה אמא של דניאל, כדי להסיק מסקנות צריך לשמוע את הסיפור מראשיתו.
נתחיל בכותב הספר, טום רוב סמית', שכתב ספר מצויין, שהוא "ילד 44", ספר מופרך וגרוע: "הנאום הסודי", ספר שעליו ויתרתי מראש: "סוכן מספר 6", והחווה. אני יודעת שסימניה משופעת בפיינשמקרים, שהעוו את פיהם ואת חוטמם על ילד 44, אבל אני עומדת על דעתי (עניות דעתי), שהספר טוב מאוד. (הסרט איום, ראו הוזהרתם, לא מובן בכלל, לא מנומק ומוגזם ביותר).
על הנאום הסודי כתבתי, שנדמה כי עלילתו המופרכת הוטלאה מכל החומר שנשאר על רצפת העריכה של ילד 44.
הביקורות המגומגמות ונטולות ההתלהבות על החווה גרמו לי להתעלם מהספר, אלא שמישהו השאיל לי אותו בשבוע שעבר ובלעתי אותו במהלך השבת.
עובדה שאומרת משהו. תסלחו לי, כן? אני מתנצלת מעומק לבי על העובדה המצערת, כי בדעתי להעניק לו ארבעה כוכבים. אני יודעת שיש בי איזה שדון מרדן עמוק בפנים, או טרול, אם אנחנו עוסקים בספר זה, שבו לטרולים תפקיד מכובד, ולפעמים אני מאוד אוהבת לבעוט במוסכמות. אתם חושבים שהספר גרוע? אני חושבת שהוא טוב מאוד. אה? איך אני? אמיצה, לא? חושבת מחוץ לקופסה ומסתכנת לעמוד לצידו של טום רוב סמית' שצוחק כל הדרך אל הבנק, למרות דעתכם, ולא משתף אותי באחוזים.
עכשיו נחה עלי חובת ההוכחה.
דניאל, בחור לונדוני, מעצב גינות על גגות, מובטל למחצה והומו, שעשה רק חצי צעד אל מחוץ לארון, מקבל שיחת טלפון מאביו שבשבדיה, כי אמו מאושפזת בבית חולים פסיכיאטרי. דניאל המופתע מארגן טיסה לשבדיה, אבל בעודו ממתין לה, הוא מקבל שיחת טלפון מאמו כי היא שוחררה מבית החולים והיא בדרכה להית'רו כדי לספר לו על פשעים שבוצעו על ידי כמה אנשים, ביניהם אביו.
הוריו של דניאל יצאו לגמלאות מניהול משתלות ועברו לגור באיזו חווה מבודדת בדרום הכפרי של שבדיה. אמו היתה ילידת שבדיה והיא עזבה אותה בעודה נערה.
כשאמו מגיעה, היא משביעה אותו להקשיב לה ולא לאביו המתעתד להגיע ולכבול אותה לשקריו. בשורת מונולוגים, שהיא רוב רובו של הספר, פורסת בפניו אמו את חייה המוזרים בשבדיה, את חשדותיה בקשר לפשעים שבוצעו ואת הדרך שבה דחקה אותה חבורת גברים אל הקיר, כדי להוכיח שהיא חולת נפש.
מכיוון שאנחנו למודי ספרי מתח סקנדינביים, נהניתי לקרוא ספר שמתאר את שבדיה הכפרית, מנהגיה, חגיה, שיסודם פאגאני דווקא, ולא נוצרי, הפסטיבלים העממיים ובעיקר, על חיי המשפחה הפאטריאכלים, המסוגרים, שמרניים, מדיפי ריח של סגירות ועובש, יושן והתפוררות, כאילו היה מדובר בסיפור שארע לפני עשרות בשנים.
ואמנם, יסודו של הסיפור הוא במה שקרה עשרות שנים קודם לכן, אבל הכפריים מתוארים כאוסף של אנשים שרדיית דבש ובישול ריבות, שלא לדבר על גידול חזירים, הם שיא אינטלקטואלי בשבילם.
לאחר שהוא שומע את סיפורה המוזר של אמו, מגיע אביו כדי להכחיש ולהפריך, אבל דניאל נוסע לשבדיה כדי למצוא את התשובה האמיתית, ומגלה להפתעתו כי ישנה גרסה שלישית אמיתית למבוך הזה.
הספר מרתק לכל אורכו. לטעמי, אם היו בו יותר קטעים על התבוננותו המבקרת של דניאל וספקותיו ועל ההלם שאחז בו והאופן שבו מתפרקות כל האמיתות של ילדותו, הוא היה שלם ועמוק הרבה יותר.
כמו כן, הפריעו לי המשתנים בזמן. לפני ארבעים שנה, לפני חמישים שנה, לפני ארבעים שנה, פעם אחר פעם סמית' נוקב בציר הזמן המשתנה הזה וגם כותב כי הוריו בשנות השישים לחייהם, מה שאינו מדוייק. אמו היתה בת 16 כשעזבה את שבדיה, וארבעים שנה עברו מאז. הווי אומר, היא בת 56. ואם היו עוברות 50 שנה, היא הייתה בת 66, וזה לא מסתבר מפני שאביה בן 85.
יש לי רגישות גבוהה מאוד לתיארוך נכון ולרישום זמנים מדוייק (זוכרת לי, 25 שעות ביממה...) וכבר לעגתי למיסטר ז'ואל דיקר, שפיספס קשות בספר "האמת על פרשת הארי קברט". מי שכותב ספר, מוטב שגם ידע חשבון בסיסי, מה גם, שבכל מחשב וטלפון חכם וגם טיפש מסתתר לו מחשבון.
אז היה לא היה, קרה או לא קרה, תקראו את הספר, טוב או לא, תשפטו בעצמכם.
תאריך הכנסה לאתר 09/01/2015
העלילה בשני משפטים- דניאל, שהוריו עברו לשבדיה, מקבל טלפון מאביו שאמו משתגעת ושצריך לאשפז אותה. קצת אחר כך אימו מגיעה אליו ומספרת שאביו שיקר לו ושהסיפור שונה לגמרי.
טום רוב סמית ידוע בזכות הטרילוגיה המצמררת של ילד 44. אהבתי מאוד את הטרילוגיה הזו, שאמנם קצת נחלשה מהפתיחה המדהימה... המשך הביקורת
העלילה בשני משפטים- דניאל, שהוריו עברו לשבדיה, מקבל טלפון מאביו שאמו משתגעת ושצריך לאשפז אותה. קצת אחר כך אימו מגיעה אליו ומספרת שאביו שיקר לו ושהסיפור שונה לגמרי.
טום רוב סמית ידוע בזכות הטרילוגיה המצמררת של ילד 44. אהבתי מאוד את הטרילוגיה הזו, שאמנם קצת נחלשה מהפתיחה המדהימה אבל עדיין מצויינת. הוא מצליח להפתיע ולחדש. בדומה ל"נעלמת" שכתבתי עליו לא מזמן, גם כאן אנחנו נחשפים לשני סיפורים, שמהתחלה אנחנו יודעים שמישהו משקר לנו, רק לא יודעים מי. כאן הסיפור עוד יותר חזק, בגלל שהמאבק הוא בין האם לאב. דניאל קרוע ביניהם, לא יודע למי להאמין, הסיפור עובר מאחד לשני, כשהאמא מספרת לנו בגוף ראשון ומדי פעם האב מתקשר ומספר את שלו. הספר עוצמתי, קשה להתנתק ממנו, קל כל כך לשקוע בו ולשכוח מה שקורה סביבנו, הוא לא ארוך בכלל והוא מחזיק על טורים גבוהים עד סופו.
למרות שהמחבר הוא אמריקאי, הספר, שמתרחש בשבדיה כאמור, מזכיר מאוד את הספרים הסקנדינבים, עם אוירה אפלה ודמויות אנטיפטיות וקרירות . יש קצת בעיות בספר, למרות המתח הוא נראה לא אמין והדמויות לפעמים שטחיות ודי אנמיות, אבל למרות הכל, ואולי בגלל שהספר די קצר, קשה להפרד ממנו עד סופו, בעיקר בגלל התחושה המטרידה שמעיבה לכל אורכו, עם הסיפור הלא קל שהדמויות עברו (או שלא.. תלוי מי דובר אמת), ובגלל שהוא לא ארוך, וזורם מאוד.
שורה תחתונה- ארבע שעות של מתח חזק ופשוט.
תאריך הכנסה לאתר 30/10/2014
היו לי ציפיות מהספר הזה מביקורות קודמות שקראתי.
אני אוהב ספרי מתח מפתיעים ומקוריים וחשבתי שגם הפעם נפלתי על ספר מתח כזה.
יש בו בספר הזה הרבה מאוד דברים טובים.
הדיאלוגים הספר הזה טובים, הרעיון מבריק, הספר זורם וכתוב בצורה מאוד קריאה ובסך הכל הרבה נקודות טובות. ... המשך הביקורת
היו לי ציפיות מהספר הזה מביקורות קודמות שקראתי.
אני אוהב ספרי מתח מפתיעים ומקוריים וחשבתי שגם הפעם נפלתי על ספר מתח כזה.
יש בו בספר הזה הרבה מאוד דברים טובים.
הדיאלוגים הספר הזה טובים, הרעיון מבריק, הספר זורם וכתוב בצורה מאוד קריאה ובסך הכל הרבה נקודות טובות.
אבל הרגשתי שלמרות הרעיון היפה והדיאלוגים הטובים הספר השאיר אותי במקום מאכזב.
הוא השאיר אותי אדיש וזה הכי גרוע מבחינתי.
זה ספר עם המון פוטנציאל. ולדעתי הפוטנציאל הזה לא מומש עד סופו.
קצת על הסיפור.
דניאל חי באנגליה ואביו ואימו היגרו לשבדיה וקנו שם חווה.
יום אחד דניאל מקבל טלפון מאביו שמספר לו שאימו עברה התקף פסיכוטי ושהיא אושפזה בבית חולים פסיכיאטרי.
דניאל המודאג וההמום מיד אורז ומתכוון לטוס לשבדיה ואז הוא מקבל טלפון מאימו שמספרת לו סיפור אחר לגמרי ומזעזע.
היא מודיעה לו שהיא תפגוש אותו בשדה תעופה ותסביר לו כבר את הכל.
דניאל פוגש את אימו וכאן מתחיל הסיפור של אימו טילדה המספרת לו על פשע נורא שבוצע בידי חבורת גברים וביניהם אביו של דניאל.
מי מהם דובר אמת? למי להאמין? לאימו או לאביו?
ומה הוא יעשה כדי לגלות את האמת?
הספר למעשה מחולק לשני חלקים עיקריים.
החלק הראשון שבו אימו של דניאל מספרת לו את הפרשה ואת כל הסיפור
שזה החלק הארוך בספר.
והחלק השני שבו דניאל מחליט לנסוע ולחקור בעצמו ולהבין מה קרה ובכל לגלות גם את האמת על הוריו ולהבין מי מהם צודק.
אני שוב אומר שיש בספר הזה דברים טובים, אני כן חושב שהוא לוקה בחסר בעיקר בסוף ואותי הוא לא מתח.
וספר מתח שלא מותח אותי הוא כבר בבעיה.
בסך הכל בסדר. לא יותר מזה.
תאריך הכנסה לאתר 04/04/2014
"החווה" מתיימר להיות מותחן עוצר נשימה על אדם שנקרע בין הסיפורים שמספרים לו הוריו, ולא יודע למי להאמין. הספר נפתח בשיחת טלפון שמקבל דניאל מאביו שמתגורר בשבדיה, שבה הוא מספר לו שאמו אושפזה בבית חולים פסיכיאטרי לאחר שהשמיעה טענות מופרכות וחסרות בסיס. דניאל מגיע לשדה התעופה מתוך כוונה לנסוע לשבדיה,... המשך הביקורת
"החווה" מתיימר להיות מותחן עוצר נשימה על אדם שנקרע בין הסיפורים שמספרים לו הוריו, ולא יודע למי להאמין. הספר נפתח בשיחת טלפון שמקבל דניאל מאביו שמתגורר בשבדיה, שבה הוא מספר לו שאמו אושפזה בבית חולים פסיכיאטרי לאחר שהשמיעה טענות מופרכות וחסרות בסיס. דניאל מגיע לשדה התעופה מתוך כוונה לנסוע לשבדיה, אבל בעודו בשדה התעופה, הוא מקבל שיחת טלפון מאמו. היא מתעקשת להגיע אליו ללונדון. כשהיא מגיעה ללונדון, היא מספרת לו על קונספירציה נוראית שמתרחשת באזור המבודד והנידח שבו הם מתגוררים בשבדיה.
רוב הספר הוא למעשה מונולוג של האם, שבו היא מגוללת את הסיפור, ובסופו של דבר דניאל צריך להחליט למי הוא מאמין; לאמו הספק משוגעת או לאביו ששיתף פעולה עם מעשה נוראי שהתרחש על ידי חבורת גברים כוחניים ומושחתים.
רוב הספר הוא תיאור די יבש של האירועים, כפי שדניאל שומע מאמו. רק בחלקו האחרון של הספר דניאל לוקח את העניינים לידיו ומחליט לנסוע בעצמו לשבדיה כדי לחקור ולגלות את האמת.
הספר תופס את תשומת לבו של הקורא באופן מיידי, והקצב שלו מהיר ומהנה, מה שהופך אותו לקל לקריאה. מתחילת הספר, ברור שמשהו לא בסדר, אחרת זה לא היה ספר מתח. הקורא צריך להחליט אם הוא מאמין לאימא, טילדה, או לא. אבל לכל מטבע יש שני צדדים, והצד של האבא לא נשמע.
הספר עצמו, לצד המתח שבו, כולל גם רעיונות מעניינים; חשיבות האמת, השקרים שאנחנו מאכילים בהם את ההורים שלנו (והשקרים שהם מאכילים אותנו בהם), כך שמעבר למתח, היה לספר הזה ערך מוסף שבהחלט יכול להישאר איתך לאחר קריאת הספר. אז זה הצד הטוב של הספר הזה.
מצד שני, לא התחברתי למבנה הספר. כאמור, זה היה תיאור כרונולוגי של האירועים מפי האימא, שפעמים רבות נשמע מופרך ולא אמין. גם הדיאלוגים בינה לבין דניאל לא היו משכנעים במיוחד. אני מאמינה שהייתי נהנית יותר אם הסופר היה בוחר בכלי אחר כדי לספר את הסיפור. גם סופו של הספר, למרות הטוויסט המסורתי, לא היה ממש ברור מבחינתי.
מה שבטוח, לו הייתי מכירה את טום רוב סמית' דרך הספר הנוכחי, ספק אם הייתי מגיעה ל"ילד 44" שלו שהיה מבחינתי אחד מספרי המתח הטובים שקראתי. אבל אם נשים את ההשוואה בין הספרים בצד, "החווה" הוא ספר מתח לא שגרתי ומעניין, ולמרות הכלי שטום רוב סמית' בחר להשתמש בו, עדיין נהניתי ממנו.
תאריך הכנסה לאתר 02/03/2014
זהו טום רוב סמית במיטבו, בדיוק כמו שהיה בספרו 'ילד 44'!
אני אתחיל מהסוף - ספר נהדר, כתוב מדהים, רעיון נפלא ותצורה של ספר פשוט נהדרת!
דניאל, בן לטילדה וכריס... המשך הביקורת
זהו טום רוב סמית במיטבו, בדיוק כמו שהיה בספרו 'ילד 44'!
אני אתחיל מהסוף - ספר נהדר, כתוב מדהים, רעיון נפלא ותצורה של ספר פשוט נהדרת!
דניאל, בן לטילדה וכריס, מתגורר בלונדון בעוד שהוריו מתגוררים בשנה האחרונה בחווה נידחת בשוודיה. יום אחד הוא מקבל שיחת טלפון מאביו שמודיע לו כי אימו עברה התקף פסיכוטי ומאושפזת בבית חולים פסיכיאטרי. דקות לפני עלייתו למטוס לשוודיה הוא מקבל שיחה נוספת, הפעם מאימו. האם נשמעת לחוצה ומודיעה לדניאל שהיא בדרכה אליו ללונדון וכי הוא חייב להאמין לה ולא לאביו מכיוון שהיא עומדת במרכז פרשה שמלאה במסכת פשעים מזעזעים.
דניאל נשאר בלונדון ומחכה לאימו. ברגע שאימו מגיעה מתחיל הספר לקבל עניין. היא מתחילה לספר לו את סיפורו ומנסה לגרום לו להאמין לה מה שדורש בעצם להאמין לכך שאביו הוא חלק מפשע נתעב שהתרחש בשוודיה. הוא עומד בפני צומת - האם להאמין לחשדות של אימו ולגשת למשטרה או שמא עליו להאמין לאביו ולקבל את העובדה כי אימו חולה במחלת נפש שקשורה בסיפור מילדותה?
לכאורה נשמע מעט משעמם, אך לא כך הדבר. הספר כתוב בצורה שלא ראיתי באף ספר. הוא בעצם מונולוג בתחילת הספר, המונולוג של דניאל שבו הוא מספר בכמה עמודים על עברו ונותן מין סיפור רקע וכאשר האם מגיעה זה הופך להיות המונולוג שלה - כל הספר (עד מס' העמודים האחרונים) הוא בעצם המונולוג של האם, היא מספרת את הסיפור לדניאל, כאשר הקטיעות בסיפור הוא רק להראות שדניאל עדיין שם, עדיין מקשיב ומחובר להכל. הספר הוא זרם סוחף של מילים ושל הסיפור שהאם בנתה ושאותו היא מעבירה לבנה. הסיפור כל כך משכנע שמצאתי את עצמי נשאבת לתוכו, מנסה להיכנס לנעליו של דניאל ולראות אם אני מאמינה לה, התחושה שמקבלים היא כאילו טילדה מספרת את הסיפור לי. אל לכם לטעות, הסיפור לא בנאלי ופשוט! הוא מורכב מתפניות, ממתח, מפחדים שונים ואף מקבל את התפנית המפתיעה מאוד בסוף.
הסוף של הספר, שבעצם בו מחזירים לדניאל את שרביט הדיבור, גורם לכל קורא להרגיש איך העולם שהוא בנה סביב הספר מתפורר לו בין הידיים וכיצד כל מה שהוא חשב בעצם לא נכון.
סמית עשה כאן עבודה נהדרת, אני לא יכולה להרבות במילים אבל אני מחייבת אתכם לקרוא את הספר הזה. הוא מתנתק לגמרי מכל מה שחשבנו על ספריו הקודמים ומביא ז'אנר חדש, אחר, בעל כתיבה מדויקת ומותחת להפליא, עד כדי כך שקשה לעזוב אותו וללכת לישון גם אם השעה 3 לפנות בוקר (כן כן, זה קרה...). סמית הוכיח לי שאחרי 'ילד 44' אפשר לאהוב אותו עוד יותר.
וכפי שהתחלתי - ספר נ ה ד ר, פשוט לקרוא עכשיו ומהר!
מדד הכוכבים של ראיה: **** מעולה!
תאריך הכנסה לאתר 16/02/2014
כל ילד מכיר את הסיטואציה הזו. גם במשפחות החמות ביותר, האוהבות ביותר, תמיד תגיע איזושהי וריאציה של השאלה הזו, "את מי אתה אוהב יותר"...
דניאל כבר לא ילד קטן. הוא כבר בן שלושים. חי בלונדון. לכאורה מדובר כאן בילד גבר בוגר. אבל לא ממש. כי דניאל משחק בהרבה "מחבואים" עם הוריו. הם עברו לגור... המשך הביקורת
כל ילד מכיר את הסיטואציה הזו. גם במשפחות החמות ביותר, האוהבות ביותר, תמיד תגיע איזושהי וריאציה של השאלה הזו, "את מי אתה אוהב יותר"...
דניאל כבר לא ילד קטן. הוא כבר בן שלושים. חי בלונדון. לכאורה מדובר כאן בילד גבר בוגר. אבל לא ממש. כי דניאל משחק בהרבה "מחבואים" עם הוריו. הם עברו לגור בשבדיה הרחוקה, הוא לא בא לבקר, הם לא באים לבקר. הוא חי עם בן זוג ומסתיר את זה. הם חיים עם סודות אחרים, ומסתירים אותם. עד ש....
יום אחד מקבל דניאל טלפון מאביו. "אמא שלך מטורפת", הוא אומר לו. "היא מדמיינת דברים".
דניאל המודאג כבר מתחיל לארוז את המזוודה, ואז אמו מתקשרת "אבא שלך מנסה להרוג אותי".
מה תעשו במצב כזה? למי תאמינו? את מי אתם אוהבים יותר?
אני אוהבת את קצב הכתיבה של טום רוב סמית. אהבתי את טרילוגיית "ילד 44", וכשהיה כאן לפני כמה שנים פגשתי אותו במפגש ספרי מתח והוא היה מקסים (הוא באמת חמוד באופן בריטי ביותר!), ולכן רצתי אצתי לקנות את ספרו החדש.
לא התאכזבתי, למרות שמי שבא לחפש עוד "ילד 44" לא ימצא את עצמו. הכתיבה יותר מעודנת, האלימות פחות גרוטסקית, אבל הספור מפתיע ומצליח לעניין. פחות התחברתי לסוף. התחושה שלי הייתה שהוא ניסה לתפור כאן סוף טוב, וזה לא מאוד הצליח.
פריט טריוויה מסקרן לגבי הספר הוא שמתברר שבסיסו של הספר, ע"ע אותה שיחת טלפון, הייתה שיחת טלפון אמיתית שקיבל טום רוב סמית מאביו.
לסיכום, זה לא "ילד 44", לטוב ולרע. הוא התבגר קצת, ואני בהחלט מתכוונת להמשיך לקרוא אותו.
4 ברבורים
תאריך הכנסה לאתר 16/02/2014
כולנו יודעים כי אסור לשפוט אנשים ברגעים קשים, קל לעמוד מהצד ולתת עצות. אמר את זה כבר אז הפילוסוף רנה דקארט: "כוח שיפוט הוא היכולת להבדיל בין דבר אמתי לבין דבר שגוי. במילים אחרות: היגיון פשוט." אך מה קורה שהדברים לא כל-כך פשוטים?. שאתה לא בטוח מהי האמת ומהי הבדיה? שאתה נתקע באמצע בין... המשך הביקורת
כולנו יודעים כי אסור לשפוט אנשים ברגעים קשים, קל לעמוד מהצד ולתת עצות. אמר את זה כבר אז הפילוסוף רנה דקארט: "כוח שיפוט הוא היכולת להבדיל בין דבר אמתי לבין דבר שגוי. במילים אחרות: היגיון פשוט." אך מה קורה שהדברים לא כל-כך פשוטים?. שאתה לא בטוח מהי האמת ומהי הבדיה? שאתה נתקע באמצע בין שני אנשים שאתה כה אוהב ושניהם מאוד חשובים לך? לא סיטואציה פשוטה.
הספר "החווה" בדיוק רוקד ומתהלך בין שאלות אלו - רגשית ושכלית.
דניאל היה בטוח שאצל הוריו הכול מושלם. הם לעולם לא רבו לידו, לא התווכחו, הכול היה שלו. יום אחד החליטו לעבור לחווה בשוודיה ולסיים שם את חייהם. אך כשהוריו הגיעו לשוודיה הם גילו מציאות אחרת, חורף קשה, האדמה לא נתנה מספיק יבול כדי להתקיים, לחיות והגרוע מכך שהשכנים התנכרו להם מסיבה שאינה ברורה. אימו, טילדה, החליטה שאינה משלימה עם המצב ולוקחת את המצב לידיה היא ניסתה ליצור קשר עם השכנים אך הדבר אינו צלח, ההפך היא מבינה שהדברים לא כל-כך פשוטים באזור הכפרי בו הם חיים.
הכתיבה של הסופר מרתקת, לא הצלחתי להתנתק מהספר גם בשעות הקטנות של הלילה עם זאת הסיפור כתוב בצורה מעט מייגעת. חשיפת הפרטים מתמשכת ולא כל-כך מתקדמת. הסיפור הכללי מכיל עובדות רבות שלא מעמיסות על הקורא אך כקוראת לא חשתי שאני מקבלת מענה לשאלות הדחופות אלא עליי לעבור לאט לאט את כל שלל הראיות שטילדה אספה וכעת מציגה בפני בנה. עליי להכיר את האנשים הפועלים, את המחשבות והחששות הרבות.
עמוד 141: "אתה רוצה לשאול אותי שאלה, שאלה שבן מתקשה לשאול את אמו. אבל אני לא אענה עליה, אלא אם כן אתה תשאל בעצמך. אתה חייב לומר את המילים. אתה חייב לאזור די אומץ להביט בי בעיניים ולשאול אם רצחתי את פרייה"
טילדה מאמינה שקנוניה נוראית ומצמררת מתרחשת באזור מגוריה, אפילו בעלה מעורב ולכן אינה סומכת עליו היא נפגשת עם בנה, דניאל ומספרת לו את כל הסיפור מראשית החלטתם לעזוב את לונדון ועד להבנתה כי הפשעים שמתבצעים מצריכים טיפול משטרתי.
חלק גדול מהספר כתוב כדיאלוג בין טילדה לדניאל והצגת הראיות ועד הרגע האחרון לא ברור מהי הקנוניה הנוראית שבגללה טילדה נאלצה לברוח. מדוע חושבים שהיא משוגעת וצריך לכפות עליה אשפוז.
חשוב לציין שהמתח דווקא בגלל זה נשאר עד הסוף.
הדמויות נהדרות: אהבתי את המתח שנוצר בין ההורים ואת אי הידיעה מי צודק ומי לא.
אהבתי שדמותו של דניאל אינה מורכבת ואין לה עומק אך הסיטואציה דניאל נקלע אליה גורמת לו לבלבול רב וקבלת החלטות לא צפויות.
הספר טוב אך מצריך אקסטרה סבלנות.
קריאה מהנה
יעל
תאריך הכנסה לאתר 05/02/2014
ריב בין הורים. כמעט כל ילד מכיר את המצב הזה ברמות עוצמה משתנות. במצבים הפשוטים זה מסתכם בכמה אמירות ושינוי של הטון, ולאחר מכן השקט והשלווה המוכרים. במקרים קיצוניים המחלוקת רועמת יותר, קשה לעיכול, ולעיתים אף יכול הילד למצוא את עצמו במרכזה של התמודדות, כשהוא נמשך על... המשך הביקורת
ריב בין הורים. כמעט כל ילד מכיר את המצב הזה ברמות עוצמה משתנות. במצבים הפשוטים זה מסתכם בכמה אמירות ושינוי של הטון, ולאחר מכן השקט והשלווה המוכרים. במקרים קיצוניים המחלוקת רועמת יותר, קשה לעיכול, ולעיתים אף יכול הילד למצוא את עצמו במרכזה של התמודדות, כשהוא נמשך על ידי כל אחד מן ההורים להאמין כי השני הוא המרושע וזרע כל הרע.
זו, למעשה, נקודת המוצא של "החווה".
דניאל, הילד, בן 30 (כמעט), הוא הומוסקסואל המסתיר זהותו המינית מהוריו. אבל גילו המתקדם אינו מונע ממנו לחוות יום אחד את הגרסא הקשה של הריב ההורי.
בתחילת הספר, אביו מתקשר לדווח לו כי אמו, טילדה, איבדה את שפיותה וכי היא שוגה בהזיות פארנואידיות בהן שולב גם אביו. דקות ספורות לאחר מכן, אמו מתקשרת לספר לו כי אביו הוא חלק מקנוניה מזעזעת ופרוורטית. דניאל, המתגורר עם בן זוגו בלונדון, יצטרך להכריע כיצד לנהוג.
נקודת מוצא זו מרמזת לכך שטום רוב סמית עשה שינוי בחומרים שאיתם הוא נוהג להתעסק. בטרילוגיה הקודמת שלו -שנפתחה ב"ילד 44" המצוין - עסק ביחסים שבין האדם למדינה. אז מיקם את לב דמידוב, הסוכן החשאי מול הממסד והמדינה. כעת עבר לדון במיקרו - בכוחות האפלים וההרסניים פועלים בתוך התא המשפחתי.
בהמשך נדמה שרוב סמית משנה שוב את המיקוד. בעזרת טריק בידוד שמזכיר קצת את הזירות הסגורות של אגתה כריסטי - מיקום הוריו של דניאל במרחק ממנו, במקום מבודד בעיירה חקלאית שכוחת אל בשבדיה - הוא מעביר את העלילה מנקודת המוצא המעניינת של ריב בין הורים, למאבק בין המינים הניטש בין אמו לדמויות המרכזיות בעיירה המפגרת מבחינה תרבותית ודמותו של האב נעלמת ברקע כמשתתף זוטר. אפשר לומר שרוב סמית עובר לכתוב באופן סקנדינבי כשהוא מעתיק את העלילה במהירות לשבדיה ומתמקד במאבק הג'נדריאלי וניצול נשים - נושא אהוב על מיודענו סטיג לארסון המנוח.
אבל בעוד שלארסון עסק בנושאים האלה בגדול, מבחינת קנה המידה ומבחינת גיבוריו, רוב סמית מייצר דרמת מתח קטנה בהתרחשויות ובמידות, שמכירה יותר את סרטיו של היצ'קוק. בהמשך הספר הוא מנווט בהצלחה לא מבוטלת במבוך הפסיכולוגי שיצר ונדמה שחוזר במובן מסוים לנקודת הפתיחה העוסקת ביחסי הורים וילדים.
אז איך הספר?
ראשית, מגיעה לרוב סמית הערכה על יכולתו להמציא את עצמו מחדש. "החווה" אינו דומה בכלל ל"ילד 44", הדמויות עדינות, רגישות ופגועות, העלילה מתרחשת פחות או יותר בזירה אחת, וחושב מכל, מינון האקשן עובר מהחוץ לפנים. החשדות המתעוררים בלב אמו של דניאל והזוועה שקורמת עור וגידים מול עיניה מחליפים את הפיצוצים והמרדפים של הטרילוגייה הקודמת, ואילו הגבר הקשוח מוחלף באישה סופר-רגישה עם אינטואיציה שלעיתים מתדלקת נטיות פרנואידיות שלא מבטלות את האפשרות של רדיפה ממשית. בקיצור, רוב סמית עשה 180 מעלות בהצלחה לא מבוטלת.
אבל למרות המאמץ, הספר אינו מושלם.
הקצב בולט לטובה: בניגוד לעלילות "ילד 44" , העלילה המינימליסטית של רוב סמית נקראת במהירות. הכתיבה התקשורתית של גרסת אמו של דניאל לאירועים קולחת וסוחפת. מנגד, יש משהו שטחי ודל בדיונים הפסיכולוגיים של דניאל ואמו ואילו דמותו של האב, שדניאל מתעקש לקרוא לו בשמו הפרטי לפעמים, נעלמת ואינה מפותחת. גם הדמויות עצמן שטוחות יתר על המידה. אם לב הסוכן החשאי היה קשוח ולא עמוק, אז טילדה, אמו של דניאל, היא אישה רגשית אבל לא מספיק מעניינת או מורכבת, למעט חדות המבט שלה והיכולת ליצור תמונה קוהרנטית משברירי רמזים, שהבסיס לה מתגלה בחלקו האחרון של הספר. או בקיצור, קשה היה להתקשר לדמויות או להתעניין בהן.
התעלומה מקורית ומעניינת. רוב סמית מייצר שרשרת אירועים שממנה ניתן להבין את המציאות בדרכים שונות ואף מצליח בסופו של דבר לסגור רבים מן הקצוות. עם זאת, יש גם משהו מלוטש מדי באופן שבו הכל מתחבר, וכמו הדמויות, גם ההתרחשות לא מצליחה לשכנע לגמרי. ועדיין, למרות כל הטרוניות, בשורה התחתונה, עלי להודות שסיימתי את הספר בשלוש שעות ונהניתי לקוראו.
ציונים:
קצב: 9.5
תעלומה: 8.5
דמויות: 6.5
כתיבה: 7
ממוצע: 7.875
בונוס/עונש: מינוס 3.75 נקודות על הפערים המתסכלים ועל התחושה שהתפספס פה ספר מתח שיכול היה להיות מצוין.
סופי: 7.5
רעיון מקורי שמתודלק היטב בעזרת הקצב הרצחני והמתח שבין מציאות לבדיון, אבל פערי איכות משמעותיים בין הקריטריונים השונים מונעים ממנו להפוך להצלחה של ממש, וחבל.
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|