|
|
|
פחד |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 1588 |
|
|
לפנינו מעין ״מותחן פרוידיאני״: "גברת אירנה ירדה במדרגות דירתו של המאהב שלה, ושוב אחז בה בבת אחת אותו פחד חסר פשר." למן הפתיחה ועד לתום הקריאה מוביל שטפן צוויג בידו המיומנת, עוצרת-הנשימה, את הקורא בתוך נבכי תודעתה, מצפונה וסודותיה של אשה הלכודה במרדף-עצמי. זה עתה עברה על הדיבר השביעי, ״לא תנאף.״ בחברה הווינאית הבורגנית של תחילת המאה העשרים, קודם לשחרור האשה, מדובר בצעד הרה-אסון עבורה.
ב״פחד״ בוחן צוויג את מנגנוני השליטה, התשוקה, החרטה והסליחה הפסיכולוגיים שלנו, בעודם נקרעים בין יצרים למוסכמות החברתיות. זוהי נובלה אוניברסלית ועל-זמנית, כפי שיעידו גם חמשת העיבודים הקולנועיים להם זכתה מאז פרסומה, הנפרשים על פני כתשעים שנה. כהרגלו, רוקם צווייג מבוך של מערכות יחסים זוגיות בהן משמש הקורא לא רק כעד או כשופט, אלא כשותף ממשי לסתירות אנושיות, שאת המוצא מהן יצליח למצוא, יחד עם גיבורת הנובלה, ממש בשורה האחרונה.
"אין אשמה נמחית, כל עוד המצפון יודע על קיומה" שטפן צוויג
"אהבה היא לתת את מה שאין – למי שאינו זה" ז'אק לאקאן
"רק ספר השומר על הרמה בכל דף ודף וסוחף אותי עד העמוד האחרון במשב אחד ועוצר את נשמתי, מסב לי הנאה שלמה" שטפן צוויג
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 0 |
תאריך הכנסה לאתר 11/07/2019
פלה בחלקי הזכות לקרוא את הנובלה ״פחד״ בתרגום החדש והמשובח של הראל קין, הזכור לי לטוב כל-כך מתרגומו לנובלה ״עיני האח הנצחי״ של אותו הסופר, ובאותה ההוצאה. את צוויגי (שם-חיבה) תמיד הערצתי, וכל יצירה, כל ספר, כל נובלה - אף יותר ויותר.
קשה לי להעביר בכמה מילים זחוחות את ההנאה המופלגת שהפקתי... המשך הביקורת
פלה בחלקי הזכות לקרוא את הנובלה ״פחד״ בתרגום החדש והמשובח של הראל קין, הזכור לי לטוב כל-כך מתרגומו לנובלה ״עיני האח הנצחי״ של אותו הסופר, ובאותה ההוצאה. את צוויגי (שם-חיבה) תמיד הערצתי, וכל יצירה, כל ספר, כל נובלה - אף יותר ויותר.
קשה לי להעביר בכמה מילים זחוחות את ההנאה המופלגת שהפקתי מהקריאה, את העושר הלשוני, את גדולתה של נובלה קטנה, ואת הניואנסים המורכבים של סיפור שהוא לכאורה, פשוט.
צוויג טווה כאן רשת מדהימה.
אירנה היא אישה יפה, נשואה לעורך-דין אמיד, אם לשני ילדים, החיה חיים בורגניים שלווים וחופשיים, ואז - היא מועדת. היא פוגשת באחד האירועים החברתיים את מר-פתיין, בדמותו של פסנתרן מפורסם, ומשהו בו ממגנט אותה. היא עצמה לא ממש מבינה מדוע, אבל כמו פרפר לאש (וסליחה על הדימוי המקורי), כך היא נמשכת, כמעט בעל-כורחה, אל האמן הצעיר הזה, המייצג עבורה את כל מה שחייה אינם: הרפתקה, בוהמה, תשוקה, ביטוי עצמי נטול עכבות, חידוש. אירנה נתפסת בקורים הדביקים והעיקשים של ההסתכנות, של הריגוש ושל ההתרסה, ומאפשרת לעצמה לזלוג לדבר עבירה. למה התרסה? כי גברת מכובדת לא נוהגת לקחת לעצמה מאהב, בטח לא כשחיי הנישואין שלה מתנהלים על מי-מנוחות, ובטח לא כשהציפיות ממנה כה קפוצות בנוקשותן, המוסווית על-ידי חפצים נאים ומשרתים ותכשיטים יקרים.
אבל מתחת לשמלות המלמלה ישנו גוף מנומנם המתאווה להתעורר, לצאת במחול אקסטטי, להרגיש! הופעתו של מאהב בחייה מאפשרת לה כל זאת, אך עד מהרה המפגשים האסורים מקבלים גוון עכור של עוד ״מטלה״ שגרתית, ואירנה לא מסוגלת להתנתק מהקורים, למרות שהיא משחקת באש וזה מפחיד אותה נורא.
ובכלל, אירנה מצטיירת כטיפוס די חלש ופסיבי. למשל, צוויגי מספר לנו שאירנה נישאה בשידוך, אמנם, אך היא ״לא התנגדה״ לו.
נו נו אירנה, גם למר-פתיין לא ממש התנגדת, כשהזמין אותך לרסיטל פרטי בדירתו!
הרומן עם מר פסנתרן משתלב נהדר בשיגרת חייה של הגברת, עד שיום אחד - מכשול! אירנה נחשפת על-ידי אישה הטוענת להיות ידידתו הקנאית והענייה של המאהב, וכך מתחילה להיטוות סביבה רשת נוספת - מאיימת מקודמתה, מצמיתה, מטריפה - רשת הסחיטה.
גם כאן אנחנו מקבלים אישושים חותכים לפסיביות של אירנה, לנטייתה להיגרר אחר המאורעות במקום ליצור אותם, במקום להתייצב באסרטיביות אל מול האיום ולהדוף אותו בערמומיות. כמה שהתחשק לי לצעוק לה: אירנה! אל תיכנעי! מדוע את מניחה לה לרדות בך ככה??
אם קודם לכן גברת אירנה הנואפת היתה חרדתית, מפוחדת עד כלות שמא תיתפס - אז עכשיו, משסודה עלול להתגלות באופן אכזרי שכזה, היא מאבדת את הצפון לגמרי. הפחד משתק אותה, מעייף אותה ומכביד על כל ישותה. היא נתקפת פרנויה, די מוצדקת למען האמת, וזעם, ותסכול תהומי, והאבדון אורב לה כמו חיה משחרת לטרף.
באיזו דרך תבחר? האם היא בכלל מסוגלת להחליט, לבחור, לקדם את המתרחש לעבר תוצאות רצויות לה, או שמא תיכנע לסחיטה עד הסוף המר והבלתי נמנע? ובעלה, האם הוא חושד בה? מה פשר מבטיו האפלים, החמורים? האם הוא יודע הכל ורק מנסה לעודדה להתוודות, כפי שהוא עושה בבית המשפט? רגע, אבל הוא סניגור בעצם, הוא מגן על העבריינים. אולי לא הכל אבוד?
והפחד הזה, האימה המסחררת, הרשת הזו שסוגרת עליה מכל כיוון, המחנק, חוסר האונים הבלתי נתפש! הבושה!! ואם תתוודה, בודאי תיענש. תנודה, כנואפת וכגרושה. הפחד מגורל מצמרר שכזה אוחז בה בעוצמה. מעולם לא נאלצה להתמודד עם משברים כאלה, מעולם לא נדרשה לאזור כוחות שכאלה!
כל מילה של צוויג זועקת כישרון אדיר. המתח, הסטרס, קוצר הרוח, הפכפכותה של אירנה, כל זאת ועוד מהדהדים עמוק בתוך הקורא והוא מתמזג עם הסיפור בשלמותו. חשתי שאני רצה-מדדה אחרי אירנה, מתנשמת ומתנשפת, אל כל פינת מודעות חשוכה, אל כל זוית מצב-רוח מסויטת, אל כל קריסה או סיכוי להתאוששות; וכך, מוטרדת ומקווה לטוב, ליוויתי אותה עד הסוף הנכסף של ייסוריה, ואם חייכתי או היזלתי דמעה, ודאי תהנו לברר בעצמכם.
תאריך הכנסה לאתר 10/07/2019
אירנה, אישה המשתייכת למעמד הבורגני האמיד בחברה הווינאית השמרנית בתחילת המאה ה-20 יוצאת מביקור בבית המאהב שלה. בצאתה היא נתקלת באישה גסה והמונית הטוענת כי אירנה "גנבה לה את החבר" ודורשת תשלום ,דמי שתיקה כסוג של כופר למעשה. אירנה נכנעת מיד לסחטנית , הן מפני היותה אישה חרדתית וחלשת אופי למדי לטעמי... המשך הביקורת
אירנה, אישה המשתייכת למעמד הבורגני האמיד בחברה הווינאית השמרנית בתחילת המאה ה-20 יוצאת מביקור בבית המאהב שלה. בצאתה היא נתקלת באישה גסה והמונית הטוענת כי אירנה "גנבה לה את החבר" ודורשת תשלום ,דמי שתיקה כסוג של כופר למעשה. אירנה נכנעת מיד לסחטנית , הן מפני היותה אישה חרדתית וחלשת אופי למדי לטעמי והן מפני ההקשר החברתי- תרבותי. בוינה של תחילת המאה ה-20 ניאוף היה מעמיד את הנואפת , במידה ונתפסה, בעמדה של קלון חברתי חריף ומצב כלכלי רעוע מפני שבאותה תקופה מרבית נשות וינה במעמד חברתי זה היו תלויות מאוד כלכלית והן מבחינת הסטטוס החברתי בבעליהן.
מכאן מתפתחת סאגה, שאותה בונה צוויג היטב, של רודפת, (הסחטנית), ונרדפת הנסחטת אירנה).)
צוויג, שהושפע כרבים מבני דורו , מהתאוריה הפרוידיאנית, מפליא לתאר באופן חד ומתוחכם את דרכי פעולתם של מנגנוני הפחד, החרדה והפניקה שמשתלטים כליל על חיי הגיבורה. סיבת הניאוף לטעמי אינה העיקר כאן. יש שישאלו מה פשר ניאוף אצל אישה שחיה חיי רווחה, נוחות, ואושר יחסי לצד בעלה וילדיה. יש לכך מספר רמיזות בנובלה. הסקרנות לחוות הרפתקה, רצון לזעזע את עולמה המוקף רק דמויות בורגניות שבעות וזחוחות, הגאווה על כך ש"אמן אמיתי" מחשיב את דעותיה ושם ליבו אליה ועוד..
אך בסופו של דבר דברי ימי הניאוף ארוכים כדברי ימי העולם והאנושות
מהות הנובלה בתיאור , מבריק לטעמי, של מנגנוני הפחד , החרדה, והאימה, שמשתלטים על חיי הגיבורה כליל.
כמי שיודע לא מעט על נושא הפחדים, החרדות והתקפי אימה , ולא ארחיב מטבע הדברים מניין לי הידיעות הנ"ל, עליי לשבח את הסופר צוויג על התיאור הנאמן למציאות והמשוכלל של מנגנונים פסיכולוגיים אלו.
סיכומו של דבר : מדובר לטעמי בנובלה יפה, איכותית ומשובחת. ממליץ בחום על יצירה זו
תאריך הכנסה לאתר 30/01/2018
פנינה. פשוט ככה. שטפן צוויג הוא סופר. מהסופרים שאומנות הכתיבה היא הדבר האמיתי אצלם.
בספרו פחד, מתאר שטפן צוויג סיטואציה מוכרת, רגילה הן מחיי היוםיום והן מהספרות. אבל זה הדבר היחידי הרגיל והבנאלי בספר הזה. כל מילה, תיאור, בניית הדמויות נעשית ביד אומן... המשך הביקורת
פנינה. פשוט ככה. שטפן צוויג הוא סופר. מהסופרים שאומנות הכתיבה היא הדבר האמיתי אצלם.
בספרו פחד, מתאר שטפן צוויג סיטואציה מוכרת, רגילה הן מחיי היוםיום והן מהספרות. אבל זה הדבר היחידי הרגיל והבנאלי בספר הזה. כל מילה, תיאור, בניית הדמויות נעשית ביד אומן.
הייתה הרגשה שאני מלווה את אירנה, במצלמת GO PRO הן לגופה ובעיקר לנפשה. אנחנו מלווים את אירנה בעת יציאתה מבית המאהב שלה. הפסנתרן. ולפתע היא נתקלת באישה. אשתו של הפסנתרן. ומכאן ועד לסוף הספר לא מתרחשים אירועים רבים. בעיקר אנחנו מלווים את הפחד שך אירנה להפסיד את עולמה העשיר והבטוח בבית בעלה וילדיה, והרצון שלה לטעום את הפרי האסור עם המאהב שלה. הקורא נכנס לנבכי הנפש של אירנה. מי גובר על מה. איזה תפקיד משחק הפחד בחייה ואת מה ומי הוא משרת.
ציטוט מעמ' 18-19: "ברגעים אלה של סיפוק שלא היה בכוחו להגדילו עוד, נכנס הצעיר הזה אל עולמה הבורגני, שבו הגברים האחרים רק התייחסו בכבוד אל "הרעייה היפה"..... הציטוט הזה מביע את תחושתה של אירנה ומייצג את הקונפליקט שבו היא נמצאת.
הדבר המרכזי שהרשים אותי בספר, היא היכולת לדייק ולתאר עימות שבוודאי אחרים היו עושים את זה בספרים של עשרות עמודים. אבל שטפו צוויג הלך על LESS IS MORE.
ובסופו של הסיפור אנחנו מבינים שתקשורת היא המפתח לדברים רבים. ואולי היא גם מפוגגת את הפחדים שלנו. לא תמיד.
פחד הוא סיפור שהוא בעצם ספר. כתיבת הספר עוררה בי געגוע לספרים, סיפורים וספרים שכמעט ולא קיימים היום.
לספר הוסיף הראל קון אחרית דבר. סוג של שיעור ספרות שמאפשר הרחבה והבנה מעמיקה יותר של התקופה והמקורות שמהם שאב שטפן צוויג את הכתיבה שלו.
ממליצה בחום על הפנינה הזו.
וכך כתוב על כריכת הספר:
לפנינו מעין ״מותחן פרוידיאני״: "גברת אירנה ירדה במדרגות דירתו של המאהב שלה, ושוב אחז בה בבת אחת אותו פחד חסר פשר." למן הפתיחה ועד לתום הקריאה מוביל שטפן צוויג בידו המיומנת, עוצרת-הנשימה, את הקורא בתוך נבכי תודעתה, מצפונה וסודותיה של אשה הלכודה במרדף-עצמי. זה עתה עברה על הדיבר השביעי, ״לא תנאף.״ בחברה הווינאית הבורגנית של תחילת המאה העשרים, קודם לשחרור האשה, מדובר בצעד הרה-אסון עבורה.
ב״פחד״ בוחן צוויג את מנגנוני השליטה, התשוקה, החרטה והסליחה הפסיכולוגיים שלנו, בעודם נקרעים בין יצרים למוסכמות החברתיות. זוהי נובלה אוניברסלית ועל-זמנית, כפי שיעידו גם חמשת העיבודים הקולנועיים להם זכתה מאז פרסומה, הנפרשים על פני כתשעים שנה. כהרגלו, רוקם צווייג מבוך של מערכות יחסים זוגיות בהן משמש הקורא לא רק כעד או כשופט, אלא כשותף ממשי לסתירות אנושיות, שאת המוצא מהן יצליח למצוא, יחד עם גיבורת הנובלה, ממש בשורה האחרונה.
"אין אשמה נמחית, כל עוד המצפון יודע על קיומה" שטפן צוויג
"אהבה היא לתת את מה שאין – למי שאינו זה" ז'אק לאקאן
"רק ספר השומר על הרמה בכל דף ודף וסוחף אותי עד העמוד האחרון במשב אחד ועוצר את נשמתי, מסב לי הנאה שלמה" שטפן צוויג
תאריך הכנסה לאתר 27/10/2017
אני ממעטת לזכור חלומותי כי שנתי בדרך כלל, קלה עלי.
בחלוף היום ולקראת השינה המיוחלת מליון תמונות חולפות בראשי, ארועים שחוויתי בבוקר ושיחות שניהלתי עם אנשים.
הספרנית שבי מנתחת את המצבים ומתייגת את המקרים במאית השניה ואז היא עושה סדר ומארגנת את התיקים במעמקי מוחי.
ספרייה למופת יש... המשך הביקורת
אני ממעטת לזכור חלומותי כי שנתי בדרך כלל, קלה עלי.
בחלוף היום ולקראת השינה המיוחלת מליון תמונות חולפות בראשי, ארועים שחוויתי בבוקר ושיחות שניהלתי עם אנשים.
הספרנית שבי מנתחת את המצבים ומתייגת את המקרים במאית השניה ואז היא עושה סדר ומארגנת את התיקים במעמקי מוחי.
ספרייה למופת יש בראשי והיא תמיד ללא דופי שכן את טרדות החיים אני גורסת וממחשבות אפלות, מתעלמת והן לא באות במוסד המכובד ואין להן שם מקום של כבוד.
אך יש ולעיתים קורה שאני יכולה להרגיש את הרגע בו עיניי מרפרפות ונכנסות למצב R.E.M
אינני יודעת כיצד להסביר אך אישיותי כמו מתפצלת ואני רואה את שרון האחת עומדת ומביטה בשרון האחרת, הישנה, החולמת.
והחלום מוקרן ישירות מראשה על גבי הקיר הערום בחדרי ואין אפשרות להפסיק את הסרט והוא תמיד מעורר אימה. מכל המבחר שתת המודע הסלקטיבי שלי מחליט להקרין, אני דווקא זוכרת את הבלתי ראויים, הבזויים ביותר. אלה שמלכתחילה, לא היתה להם דריסת רגל אצלי וחשבתי שלא יוכלו לעבור מסך.
אני יודעת שהם פחדים סמויים ועמוק בלב, מעריכה אותם משום שהם מגינים עלי.
באחד מהמסתננים שמבליח מדי פעם ומבקרני בערך אחת לחודש אני ונוס ממילו.
ולא, זה לא כמו שזה נשמע.
אני גרסתה הפסלית, האילמת.עשויה משיש לבן וממוקמת במרכזו של מוזיאון ענק וחשוך.
רק אלומת אור אחת חולשת מעל ראשי ומאירה את גופי העירום.
שיערי אסוף לאחור ״בתסרוקת גולדה״ קלושה וזרועותי גדומות.
עיניי ללא אישונים, בולטות בחיוורונן ומביטות לעבר נקודת האינסוף אך אני רואה הכל ב 360 מעלות: מה שקורה מלפני ומאחורי ומצדדי.
ואין לי יכולת למצמץ או לזוז משום שאני קפואה על מקומי.
שורפות לי העיניים ולא יורדות לי דמעות.
ובאים אנשים למוזיאון השחור ומתקרבים לעברי.
מתלחששים, מביטים וחלקם שולחים את ידיהם לגעת ואני? אני כמעט משתגעת.
חסרת אונים וצורחת מבפנים ולא מבינה מי לכל הרוחות תכנן את המוסד המעוות הזה.
והיכן שאר היצירות, התמונות והפסלים? וזה העניין: אני לא רואה אותם אך הם רואים.
עוברים, נועצים מבט לעיתים נגיעה וממשיכים הלאה.
אני מכריחה את עצמי להתעורר וגומעת בקבוק מים מינרלים עד תומו.
האימה מפעימה את לבי.
אני מתיישבת ונותנת לה לעזוב את גופי לאט.
מרתק עד כמה הפחד אינדיבידואלי וכיצד בא לידי ביטוי בדרכים שונות ומשונות.
סטפן צוויג שאני חושדת בו שעשה לילות כימים על מנת לחקור את הבפנוכו של בני האדם, מיטיב לתאר בספרון זה את החששות הכי כמוסים שלנו ומגיע למסקנה הנחרצת שאנו שקופים יותר מראי ממורק ששימש את לואי ה- 16 למדידת בגדיו.
שאף מעילה, חטא, שנאה-קנאה-טינה לא יכולים להסתתר עמוק בתוכנו מחשש לפגיעה קטלנית במערכות העצבים.
והדרך הכי טובה לרוקן את עצמנו, להתנקות ולהיטהר היא ע״י וידוי פשוט, האמנם?
אישה אמידה ממעמד גבוה בוגדת בבעלה. מישהי ממעמד נמוך יותר, חדת עין ומניפולטיבית מבחינה בכך ומתחילה לסחוט באיומים את המתהוללת.
ומאותו הרגע חייה של אירנה, היא גיבורת הסיפור משתנים או נכון יותר לומר מדרדרים במהירות.
הפחד, האשמה והנירפות מסרבים לעזבה ומחוללים בה שמות.
היא נעשית עצבנית, פחדנית וחסרת אונים.
נוירוטית וחסרת מנוחה, היא בטוחה שכולם יודעים את סודה ולבסוף מחליטה על פיתרון שיהא טוב והוגן, לה ולכל סובביה.
אני יכולה לכתוב בוודאות שבתחום האימה והפסיכולוגיה ישנו רק מצטיין אחד; אדגר אלן פו!
עם כל הכבוד לצוויג, הוא יותר מדי מפוכח עבורי, שכלתני ויהודי.
והרי יהודים נושאים שק לבנים של רגשות אשם ונקיפות מצפון כל ימי חייהם, אז מה חדש תחת השמש? כמו כן נראה כי הוא מעריץ מושבע של פרויד וגם זה בסדר, אפשר ללמוד ממנו הרבה על חלומות ותת מודע.
אך הקריאה היתה זורמת ונעימה ובקלות העברתי שעה מבלי לבדוק הודעות ואפילו השתקתי את הנייד.
דרך אגב: העלילה אינה מורטת עצבים, סומרת שיערות או קוטלת יתושים.
אין בה שומדבר מצמרר אך מוסר ההשכל עוכר שלווה ועבורו שווה להשקיע בקריאה.
תאריך הכנסה לאתר 27/10/2017
אלו מבינינו (ואנו רבים) שקראו עוד ועוד יצירות של שטפן צווייג, והתרגלו לדימויים המפנקים, לשפה הצווייגית הייחודית, שמבצעת עיסוי נעים בקורא בעודו מתקדם בסיפור, יופתעו מאוד לגלות את עצמם מזיעים, לא בגלל קושי הקריאה, אלא בגלל הסיפור עצמו, במהלך קריאת "פחד", יצירה מדהימה של צווייג מ-1925 (גרסה מקוצרת... המשך הביקורת
אלו מבינינו (ואנו רבים) שקראו עוד ועוד יצירות של שטפן צווייג, והתרגלו לדימויים המפנקים, לשפה הצווייגית הייחודית, שמבצעת עיסוי נעים בקורא בעודו מתקדם בסיפור, יופתעו מאוד לגלות את עצמם מזיעים, לא בגלל קושי הקריאה, אלא בגלל הסיפור עצמו, במהלך קריאת "פחד", יצירה מדהימה של צווייג מ-1925 (גרסה מקוצרת ומהודקת שייצר צווייג עצמו ליצירה שכתב ב-1913). כבר אחרי שני עמודים, בעוד על גברת אירנה, גיבורת הסיפור, משתלט הפחד, עלי השתלט הלחץ, לחץ שהלך וגבר עם כל עמוד בספר, לחץ שהפך את הקריאה בנובלה המופתית הזאת לקשה מנשוא, אך בו בזמן, לאחת כזאת שהמחשבה על הפסקת הקריאה בה היא בלתי נסבלת. תוך זמן קצר הגעתי למילה האחרונה בסיפור, שטוף זיעה ובדופק מוגבר.
גברת אירנה, אשת עורך דין עשירה, בעלת מעמד, יוצאת אחר צהריים אחד מדירתו של מאהבה, ומיד משתלט עליה פחד. ברור ממה היא מפחדת: מהתגלות, שמלווה בבושה, שמלווה באובדן מעמד, בסכסוך עם בעלה. אך משפט הפתיחה מעביר את הלך הרוח שלה באופן מדויק יותר: "כאשר ירדה גברת אירנה במדרגות דירתו של המאהב שלה, אחז בה שוב בבת אחת אותו פחד חסר פשר." היא לא מצליחה להבין את פשר הפחד הזה, למרות שלכאורה הוא מובן מאליו, אך זה קורה לה "שוב", כלומר כל פעם שהיא יוצאת מבית מאהבה אוחזת בה תחושת הפחד, שלרוב, כנראה, חולפת אחרי מספר דקות כשהיא מגיעה הביתה מבלי שמישהו יחשוד בה.
אך הפעם, אין לה מזל. כשהיא מגיעה לדלת הבניין חוסמת את דרכה בת-זוגו של המאהב, ולא נותנת לה לצאת לרחוב. היא מטיחה בה קללות, בקול רם, מה שמעורר את חששה של אירנה מהתגלות, ומשדרת כלפיה שנאה שאירנה לא הכירה מימיה. היא מסכימה לשחרר את אירנה רק כשזו מרוקנת את ארנקה ומשלמת לה על הזכות לעבור, ורצה לביתה.
וכך, הפחד מהתגלות שלרוב משתחרר אחרי מספר רגעים, כשהיא מתרחקת מבית מאהבה ומכל סכנה, הופך לישות אחרת, למשהו חי. אירנה עלולה היחשף בכל רגע, סודה נתון בידי אישה שמתעבת אותה, ורוצה לפגוע בה. בכל רגע אותה אישה עלולה להגיע ולחשוף את סודה בפני בעלה, למוטט את חייה.
אירנה מחליטה להפסיק להיפגש עם מאהבה, ולהסתגר בביתה, במקום שאין סיכוי שתיפגש עם האישה שמאיימת למוטט את חייה. אך התנהגותה בתוך הבית, ועצם ההסתגרות שלה בבית, מנוגדת לדרכיה היום-יומיות, ומעוררת עליה את חשדם של ילדיה, האומנת, בעלה, כך שלפתע הסכנה לא אורבת רק מחוץ לבית, אלא גם בתוכו, אין לה לאן לברוח מסכנת ההתגלות, וכל מאווייה מושקעים כעת בלמנוע מהסוד שאוכל אותה מבפנים להיחשף.
זהו צווייג קשוח יותר, אפל יותר. בכל הספר תמצאו אולי שני דימויים צווייגיים אופייניים. מה שתמצאו במקום הוא שימוש אסטרטגי מבריק במלים שמונעות מהקורא לחמוק מתחושת הפחד שמשתלטת על אירנה בכל שנייה בחייה כמעט, אל תוך חלומותיה. לא פחות מ-46 פעמים בנובלה הקצרצרה הזאת, בת 13 אלף המילים, מופיעה המילה "פחד", אם מתחשבים במילים אחרות שמייצגות וריאציות על פחד, כמו "אימה" או "חרדה" על כל הטיותיהן, המספר ייצמח ל-85, או במילים אחרות: הפחד מוזכר לקורא כל 200-150 מילים.
זה עשוי להישמע כמו עיסוק טכנוקרטי בספירת מילים ובתדירויות, אך לא סתם אני מתעסק בזה: מי שמכיר את צווייג המענג, ימצא עצמו נדהם מול צווייג שתופס את הקורא בגרון באמצע הפסקה הראשונה, וכל פעם שנדמה לו שהקורא עומד להשתחרר מהלפיתה הוא מכה בו עם פטיש של "פחד" או "מחריד". זה צווייג אחר, שונה, קשוח, אך לא פחות, ואולי אף יותר טוב מהמקביל שלו מ"מנדל של הספרים" או "עיני האח הנצחי". רק בספר אחד נוסף שלו ראיתי קשיחות כזאת, התרחקות מ"היופי האנושי" וצלילה למעמקי התהומות הנפשיים האפלים ביותר: "אמוק", שהוא גם הצווייג האהוב עלי. גם בנובלה ההיא הגיבור הראשי נכנס לכלא של מחשבותיו ממנו הוא לא מצליח להשתחרר.
"פחד" הוא מעין גירסה מואצת, מצומקת, של "החטא ועונשו", רק שפה זה באמת חטא, ולא פשע שדינו מוות, והחוטאת לא מבצעת את חטאה מתוך אידאולוגיה, אלא מתוך אבדן שליטה ושיקולי אגו. האצת הקצב, והצמצום העלילתי, ההסלמה במערכת היחסים בין אירנה לבעלה, אירנה לאישה שתפסה אותה, יוצרים על אירנה, ובמקביל על הקורא, מכבש לחצים שקשה לעמוד בו, שכאמור, עוררו בי כקורא תגובות פיזיות של לחץ וסערת נפש, וספר שמשפיע עלי כך, הוא ספר שאני מוכרח להמליץ עליו.
כרגיל, גם ביצירת המופת הזאת של צווייג הפיח הראל קין חיים חדשים שהיא הייתה ראויה להם, והוא ראוי לכל התשבחות.
תאריך הכנסה לאתר 27/10/2017
הפחד נורא מן העונש, כי העונש הוא דבר קבוע ומסוים, אם קל ואם כבד, והוא תמיד טוב יותר מן המתח המחריד והבלתי נגמר שבחוסר הידיעה.
אירנה וגנר, אשה צעירה, נשואה לפרקליט בעל שם ואם לשני ילדים, חיה חיים בורגניים מנומנמים. גם המאהב שהיא מחזיקה בסתר משתלב... המשך הביקורת
הפחד נורא מן העונש, כי העונש הוא דבר קבוע ומסוים, אם קל ואם כבד, והוא תמיד טוב יותר מן המתח המחריד והבלתי נגמר שבחוסר הידיעה.
אירנה וגנר, אשה צעירה, נשואה לפרקליט בעל שם ואם לשני ילדים, חיה חיים בורגניים מנומנמים. גם המאהב שהיא מחזיקה בסתר משתלב בשגרה הרגועה.
עד מהרה לא שינה מאהבה דבר במכניזם הנוח של הקיום שלה, הוא נעשה מין תוספת של אושר מתון, כמו ילד שלישי או מכונית, וההרפתקה כבר נדמתה בעיניה בנאלית כמו התענוג המותר.
הרגש היחיד שאירנה חשה בחיות רבה הוא הפחד להתפס, התוקף אותה בכל פעם שהיא יוצאת מדירת מאהבה אל הרחוב, אך גם רגש זה חולף לגמרי בשובה לביתה. כך עד שיום אחד, בצאתה מדירתו, נגשת אליה אשה זרה, גסה והמונית למראה, ומאשימה אותה שגנבה את הגבר שלה. אירנה המבוהלת, במקום להכחיש, שולפת מארנקה שטרות כסף, ומוסרת אותם לידי האשה, בתקווה להשתיקה. בימים הראשונים שלאחר התקרית היא כמעט שמחה על הטלטלה הזו בשגרת חייה, שזימנה לה תחושה ממשית ומעוררת כפי שלא חוותה כבר זמן רב, וסבורה שתפתור את התסבוכת אם תוותר על מאהבה:
כבר חוסר הנוחות הראשון הזה, הכרוך בסבל כלשהו, היה למעלה מכוחותיה. היא סירבה מיד לוותר על משהו מהשאננות הנפשית שלה, ובעצם היתה נכונה להקריב ללא היסוס את מאהבה בעבור הנוחות שלה.
כשהסחטנית מופיעה שוב, והפעם דורשת במפורש כסף, הפחד הופך לדייר של קבע בחייה של אירנה.
שטפן צווייג, שמיטיב כל כך לתאר רגשות ולחדור אל מעמקי נפשן של דמויותיו, מתאר גם בספר הזה באופן משכנע את שמתחולל בלבה ובנפשה של אירנה. הספר, רובו ככולו, סובב סביב תחושותיה. כל מה שמתרחש סביבה משוקף בספר דרך עיניה בלבד, דרך הפרשנות שמוחה המעונה מעניק למה שהיא חווה. באופן זה מעצים צווייג ומזקק את תמציתו של הספר, ומאפשר הזדהות עמוקה עם הפחד שאירנה חווה.
סיומו של הספר הפתיע אותי. לא צפיתי את חשיפתו של הסוד שצווייג הסתיר לאורכה של היצירה, וכצופה מן הצד הסוד הזה עורר בי כעס. תגובתה של אירנה היתה הפוכה משלי, אבל בעלת הגיון פנימי הנובע מאישיותה. כדי להמנע מספוילרים לא ארחיב בנקודה זו.
"פחד" הוא ספר מהודק, מזוקק, ומומלץ בהחלט
תאריך הכנסה לאתר 27/10/2017
סיימתי עכשיו לקרוא את הנובלה הזאת, הכל כך מדוברת ואנסה להעלות את תחושותיי ודעתי עליה. העורך כתב על הכריכה שזה מעין "מותחן פרוידיאני", ולפי ערך מילוני:
פְרוֹיְדְּיָאנִי -
1. ששייך, קשור או מתאים לתיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד, בייחוד לתיאוריה בדבר היות האדם מוּנע על-ידי יצרים... המשך הביקורת
סיימתי עכשיו לקרוא את הנובלה הזאת, הכל כך מדוברת ואנסה להעלות את תחושותיי ודעתי עליה. העורך כתב על הכריכה שזה מעין "מותחן פרוידיאני", ולפי ערך מילוני:
פְרוֹיְדְּיָאנִי -
1. ששייך, קשור או מתאים לתיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד, בייחוד לתיאוריה בדבר היות האדם מוּנע על-ידי יצרים לא-מודעים.
2. ששייך או קשור לרגשות בלתי מודעים.
גברת אירנה הנאה והצעירה, נשואה כבר תשע שנים לעורך דין ידוע, מתגוררת באושר ועושר בווינה. יש לה שני ילדים, אומנת ומשרתים, היא חיה על מי מנוחות ולא ממש עסוקה ביום יום, כמקובל במעמד הגבוה בתחילת מאה ה-20.
היא לא ממש מודעת לכך, אבל היא כן חסרה את התשוקה ואת האהבה של גבר צעיר ממנה. היא לא סתם בוגדת. תהליך הבגידה נתפס שנים כתוצאה של התרוקנות רגשית מתמשכת ואיטית של הנישואין. הבגידה אינה אנכרוניסטית. הרקע של התקופה ותרבות החברה משתנים, אבל היא חיה וקיימת מאות שנים.
בעמוד הראשון כתוב : "אבל אחר כך, כשהייתה יוצאת הביתה (מדירתו של המאהב), הייתה מטפסת בה בצמרמורת אותה אימה מסתורית, מהולה בחרדת אשמה ובאותו טירוף מטופש, שמא כל מבט זר ברחוב יכול לראות עליה מאין באה ולהשיב על בלבולה בחיוך מחוצף".
הפחד שאוחז אותה, שלכאורה אין לו הסבר, תופס תאוצה לאחר שהיא נתקלת באישה איומה וסחטנית. כל אחת אחרת הייתה נתפסת לפחד וחרדות...אבל אירנה חלשת אופי, חסרת בטחון עצמי ונכנעת לסחיטה ללא מאמץ מיוחד מצידה.
נובלה יפה כתובה לעילא, אך מודה שלא יצאתי מגדרי.
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|