|
|
|
אנה ואיש הסנונית |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 2875 |
|
|
"אנה ואיש הסנונית" מאת גבריאל סביט, בהוצאת "דני ספרים" מתאר את מסעם המופלא והמרגש של אנה בת השבע ואיש הסנונית. ב- 6 בנובמבר 1939, אביה של אנה נאלץ לצאת לכמה שעות. הוא עוזב מעט אחרי השעה 11. הוא לא חוזר לעולם. סביט, בכתיבה פיוטית וחדה כתער, מצליח לחשוף את האמיתות הכואבות ביותר של החיים ובאותה נשימה גם לחגוג את נס האפשרויות הגלומות בהם.
העלילה מתרחשת בקרקוב, פולין, 1939. מיליון חיילים צועדים ואלף כלבים נובחים. זהו אינו מקום עבור ילדות קטנות. אנה היא רק בת שבע כשהגרמנים לוקחים את אביה, פרופסור לשפות, והיא נותרת לבדה. ואז היא פוגשת את איש הסנונית. הוא גבוה, מוזר ומסתורי. כמו אביה, גם הוא בסכנה, וכמו אביה, יש לו יכולת מופלאה לדבר בשפות רבות: פולנית, רוסית, גרמנית, יידיש ואפילו ציפורית. כשהוא מזמן סנונית יפהפייה מהשמיים והיא נעמדת על כף ידו, אנה נשבית בקסמיו והולכת בעקבותיו אל לב היערות.
במהלך מסעם המשותף, אנה ואיש הסנונית יתחמקו מהפצצות, יאלפו חיילים ואפילו – בניגוד לכללי ההיגיון בתקופה כה הרת גורל – ירכשו חברים. אבל בעולם שיצא מדעתו, כל דבר עלול להתגלות כמסוכן – אפילו איש הסנונית.
זהו ספרו הראשון של גבריאל סביט, וכבר מהקריאה הראשונה בו אין ספק שהוא עומד להפוך לקלאסיקה מידית. הספר זכה בתואר "ספר השנה לשנת 2016" של המגזין Publisher's Weekly ובפרסים רבים נוספים. הוא שהה שבועות רבים ברשימת רבי המכר של הניו-יורק טיימס.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אנה ואיש הסנונית - גבריאל סביט
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 1 |
תאריך הכנסה לאתר 11/01/2019
לא הזדמן לי עד כה להשתתף בקבוצת קריאה או בסיעור מוחות על ספר, אבל תוך קריאת הספר הזה חשבתי כמה הייתי רוצה להיות חלק מקבוצה הדנה בו. אני קצת חוששת מעניין השיח בקבוצות כאלה, בגלל עניין לא פתור שיש לי בעברי. הייתי קצינת חינוך בבית הספר לטיסה. בין יתר תפקידי השתתפתי בשיחות של "... המשך הביקורת
לא הזדמן לי עד כה להשתתף בקבוצת קריאה או בסיעור מוחות על ספר, אבל תוך קריאת הספר הזה חשבתי כמה הייתי רוצה להיות חלק מקבוצה הדנה בו. אני קצת חוששת מעניין השיח בקבוצות כאלה, בגלל עניין לא פתור שיש לי בעברי. הייתי קצינת חינוך בבית הספר לטיסה. בין יתר תפקידי השתתפתי בשיחות של "מפקדת החניכים". באחת הפעמים, בעקבות מפגש לוהב וחסר קשב כתבתי בעיתון שלהם עד כמה לקו בתרבות השיחה שם. אחד החניכים - קראו לו מולא - ניגש אלי למחרת להסביר. דיברנו קצת על זה. הוא אמר שבעתיד ישימו יותר דגש על כך. כמה שעות לאחר מכן הוא נהרג בתאונת טיסה.
לומר שהספר מדהים יהיה, לטעמי, המעטה בערכו. אתה קורא בו כאילו בצעד תימני - שניים קדימה, אחד אחורה. (זה באמת צעד תימני?) כי על כל משפט שקראתי עצרתי לרגע לחשוב, ויש קטעים שהם עדיין אניגמטיים לי. זה ספר שאתה רוצה שיהיה איתך בבית שתוכל מידי פעם לחזור אליו ולהבין בצורה חדשה את הנאמר.
כבר כתבו הרבה על הספר. גם בעברית סקרו אותו רבים. ובכל זאת, אני רוצה להציע כאן את הזוית האישית שלי עליו.
העלילה ממש בקצרה: אנה היא ילדה בת 7 בקרקוב, פולין, 1939. אביה הבלשן, שלימד אותה לדבר בשפות רבות, יצא לכמה שעות אך מעולם לא חזר. היא נאלצת לנדוד בחברת איש גבוה, ממעט מאד לדבר, למרות שהוא דובר שפות רבות ומיוחדות, איש הסנונית. מלחמה. הישרדות. סכנה. בדידות. כל החבילה. במהלך כל הספר הילדה מתקרבת לאיש הסנונית ולומדת אותו, את מהלך חשיבתו, את כללי ההתנהגות שהוא מכתיב לה.
לקראת סופו של הספר, האיש משתנה, וגם היא. מחשש לספוילרים, אני משאירה לכם את כל השאר עלום. באיזה שהוא מקום, זהו חלק מהקסם של הספר. אני יודעת שזה אולי יישמע לכם מרתיע, אבל כבר בקריאת העמוד הראשון תראו שנלכדתם. אי אפשר להשאיר את הספר הזה לבד. הוא קורא ומזמין אתכם לשוב בדחיפות בלתי נסבלת כמעט.
"כך שכאשר הגיע האיש הרזה, שדיבר אל סנוניות ושלף מהאויר את העוגיה האהובה עליה, יכלה אנה ללמוד לדבר בשפתו... ועדיין, היה משהו מאחורי פניו האדישות, כשצפה בה מושיטה את ידה אל הסנונית, או טועמת את מתיקותה של העוגיה - היה בו משהו מעבר לתעתוע ולנצנוץ, משהו מוצק ויציב ואמיתי. משהו חבוי... כך שאנה ידעה בזעם מבהיל, שעוצמתו נתנה בידיה החשופות את הכוח לשבור ברזל קר, כי יש מילים נוספות שמסתתרות בין אלה שאמר לה האיש הגבוה." עמודים 28-29.
"אנה תמיד היתה מה שמבוגרים מכנים: "נבונה לגילה". היה זה ביטוי, כך הסביר לה אביה פעם, בעל כמה וכמה שימושים. לחלק מהמבוגרים היא אפשרה לברוח מבהירות המחשבה של ילדים: "אה," הם יאמרו לנוכח הערה של חוכמת ילד בלתי רצויה, "היא כה נבונה לגילה!" וימשיכו הלאה. לאחרים שימש אותו ביטוי כתזכורת לעליונותם כמבוגרים, שהושגה בקלות רבה מדי: "אה", הם יאמרו כשסמכותם זו תאותגר באופן לגיטימי אך לא נעים. "היא כה נבונה לגילה!" וימשיכו הלאה." עמ' 40
"הזאבים והדובים לא אוהבים בני-אדם כלל והם יפגעו בך, אם רק ימצאו סיבה. הם כאן כי הם רוצים שהעולם יהיה מלא חיות כמותם." עמ' 66. אני לא באמת צריכה להסביר לכם כמה עמוק ורחב המשפט הזה, נכון? כמה הקבלות יש לו לכל מה שקורה סביבנו.
"שאלות, אנה - שאלות הן הרבה יותר חשובות מתשובות, והן גם לא מתפוצצות לך בפרצוף. אם תמשיכי לשאול שאלות, לא תהיי אף פעם רחוקה מדרך המלך." עמ' 207
תאריך הכנסה לאתר 04/07/2017
סיימתי לקרוא את "אנה ואיש הסנונית". הספר הוא מלא קסם, מתרחש במלחמת העולם השנייה, אך עוסק בעולם ומלואו, קשה לעבור הלאה בלי לכתוב עליו כמה מילים.
הספר מוגדר לקטגורית YA, כלומר בני נוער ואני בספק עד כמה בני נוער יכולים להתחבר לכל התמות המופיעות בו,... המשך הביקורת
סיימתי לקרוא את "אנה ואיש הסנונית". הספר הוא מלא קסם, מתרחש במלחמת העולם השנייה, אך עוסק בעולם ומלואו, קשה לעבור הלאה בלי לכתוב עליו כמה מילים.
הספר מוגדר לקטגורית YA, כלומר בני נוער ואני בספק עד כמה בני נוער יכולים להתחבר לכל התמות המופיעות בו, אבל, תנו להם לקרוא ותשאלו אותם.
בשבילי הספר הוא על הורות. הורות מרוכזת מאוד.
הורות שנכפית על איש הסנונית, כשאנה האבודה מתחילה לעקוב אחריו. הורות של אב, שאיבד בת (כך מתגלה בהמשך) ומוצא בת חדשה. בהמשך מצטרף אב נוסף לתא המשפחתי הקטן וזה אחד הדברים שאהבתי בספר. יש בו תא משפחתי חלופי, ללא קשר דם, עם שני אבות (בחלק מן הזמן) שהעובדה שהם גברים היא חסרת משמעות לתפיסה שלהם את תפקידם כהורים.
יש ילדה ויש מבוגרים והם ישגיחו עליה, יהיו מחוייבים לה, יטפלו בה ואף יקריבו מעצמם למענה.
החוויה של ההורות המזוככת הזו מתעצמת בהמשך הספר, כשמתבצע היפוך התפקידים. הורים, בערוב ימיהם תלויים בילדיהם. זה קורה גם בסיפור, כשאנה עדיין צעירה מאוד, אך היא זוכה לחוות את השלב הזה של ההורות גם כן.
באנגלית נקרא הספר Anna and the Swallow Man. Swallow הוא השם של הסנונית באנגלית, אך יש כאן גם משחק מילים כי Swallow הוא גם לבלוע. כלומר השם הוא גם אנה ואיש הסנונית וגם אנה ואיש הבליעה.
מה האיש הזה בולע?
די מהר אנה מגלה כי הוא בולע תרופה, שלוש פעמים ביום. בהמשך, כהתרופה אוזלת, הוא יבלע חרוזים..
אך יותר מכל, כך אני חשתי, איש הסנונית בולע את עצמו.
הוא נמנע מלחשוף דברים אישיים, רוב הספר הוא נשאר כחידה גדולה שאנה מנסה לפענח.
ההורות שלו היא הורות מוגבלת, הוא עסוק בהישרדות היומיומית, הוא מלמד את אנה על הטבע ועל הטבע האנושי אבל, לא חושף ולא מגלה את עצמו. אין סיפורים על "כשאני הייתי ילד..." לא ברור איך זה שהוא יודע כל כך הרבה שפות, יודע כל כך הרבה סודות על העולם והיקום... הוא נשאר חידתי. מעל לכל, הוא בולע את עצמו.
הספר נקרא בשקיקה מכיוון שהוא נותן מבט אל תוך עולם כאוטי וממחיש את החיים תחת סכנת מוות מחד ומאידך את הצורך לשמוח, לאהוב, להינות ממוסיקה, משירים, ממשחקים ועוד..
השואה נוכחת, אך בקטנה מאוד. היא מבליחה בדמותו של רוכל שבאמתחתו חפצים שמקורם מפוקפק, הוא מביא איתו סיפורי זוועות וגם איום.
דמותו של הרוכל מעלה את הקונפליקט הערכי. מה חשוב יותר, לשמור על הערכים שלך כאדם או לשרוד?
בספר כל דמות משלמת מחיר על הבחירה שלה... וכך מעבר לנושא המוסר, מצטרף גם נושא הגורל.
הסוף חידתי משהוא, פתוח, לא ברור מה יקרה לדמויות והדמיון יכול להשלים.
ממליצה לכל אחד לקרוא את הספר, יותר מפעם אחת.
הספר מלא בתובנות מרתקות על טבע האדם ומציג גישה מתבוננת, כמעט בודהיסטית, על החיים.
על גבריאל סביט, המחבר, אין הרבה מידע באינטרנט. הוא יהודי, את זה הצלחתי לגלות, צעיר למדי ומתפרנס גם ממשחק. http://www.teenreads.com/authors/gavriel-savit
זהו ספרו הראשון.
מומלץ.
הכותבת : תמי בית אור זאבי
תאריך הכנסה לאתר 29/06/2017
סיפור הישרדות ייחודי של ילדה בת 7 בשואה
זהו סיפור הישרדות ייחודי של ילדה יהודייה בת שבע בתקופת מלחמת העולם השנייה.
אנה, יתומה מאם, התגוררה בעיר קרקוב בפולין, ובנובמבר שנת 1939 חווה פרידה מאביה... המשך הביקורת
סיפור הישרדות ייחודי של ילדה בת 7 בשואה
זהו סיפור הישרדות ייחודי של ילדה יהודייה בת שבע בתקופת מלחמת העולם השנייה.
אנה, יתומה מאם, התגוררה בעיר קרקוב בפולין, ובנובמבר שנת 1939 חווה פרידה מאביה הפרופסור לשפות שנלקח על ידי הגרמנים אל המוות.
"מלחמה היא מלחמה, וקשה לגונן על ילדים מפני העולם לנצח. היו חיילים לובשי מדים ברחובות, ואנשים צועקים, וכלבים, ופחד, ולפעמים גם יריות" (עמוד 15).
איש מוזר וגבוה ללא שם מזהה, שזוכה לכינוי איש הסנונית(הסבר לכינוי בספר...), מאמץ את אנה ויוצא איתה למסע הישרדות שנמשך שנים ביערות ובכפרים: "הוא היה מפחיד מבחינה מסוימת, ואפילו מהרבה בחינות – אך בה בעת הוא היה גם מבריק ומרגש ומוכשר. וטוב לב." (עמוד 40).
איש הסנונית מלמד את אנה כיצד להיזהר מ"זאבים" שהם הגרמנים ומ"דובים" שהם הסובייטים, כיצד לשקר בעת הצורך ואיך לא לבטוח באיש כדי להיוותר בחיים בתנאים אל-אנושיים.
"המטרה היתה פשוטה: להישאר בחיים ולמנוע כל זיהוי שלהם או מעקב אחריהם, בכל מחיר" (עמוד 82).
אל המסע מצטרף יהודי בשם:"רב הרשל", שמתחבב מאוד על אנה. מסע שנמשך שנים בין מתים, כי איש הסנונית הבין שהליכה זהירה אחרי החיילים הגרמנים שנלחמו בחיילים הרוסים תאפשר להם לשרוד
על ידי ביזת גופות החיילים שנותרו שוכבים מתים בהמוניהם ולכל אחד בכיסו אוכל:
"היו מעט מאוד מבין הנופלים שמכיסם או מתרמילם נעדרה מנת קרב קטנה כלשהי"(עמוד 138).
"הליקוט מהמתים לא היה נעים , במיוחד מאלו שמתו לאחרונה. חום גופם סיכל את מאמציה של אנה להישאר שלווה" (עמוד 140).
בשלב מסויים הגרמנים החלו נסוגים, ואז איש הסנונית שינה כיוון, בתנועה בחזרה לפולין:
"לדרך חזרה לפולין היתה תחושה משונה של הקלה..."(עמוד 143).
סגנון הכתיבה מרתק ומרגש מאוד, ומותיר את הקורא עם אוסף של שאלות לאורך כל הספר:
מי זה איש הסנונית, מדוע הוא מסתיר בתיקו נעל קטנה של תינוקת, ומדוע נוטל גלולות שלוש פעמים ביום?
האם הם יצליחו לשרוד את המלחמה האיומה ואת הרעב?
האם הם יצליחו למצוא אנשים טובים באמצע הדרך?
הספר מוגדר כספר לנוער, אך לדעתי הוא מתאים יותר למבוגרים, כי אין בו עלילה מתפתחת והוא ספר שממוקד מאוד ברגשות ותחושות של גיבוריו - אני מאוד נהניתי.
תאריך הכנסה לאתר 02/05/2017
חייבת להודות שאני בדרך כלל לא קוראת ספרי שואה. לא קוראת בכלל ספרי שואה. אבל כשקראתי את התקציר של "אנה ואיש הסנונית" אמרתי לעצמי שאני פשוט חייבת להשיג עותק של הספר הזה.
כמה שצדקתי. זה ספר פשוט סוחף שכל אחד צריך לקרוא.
הספר "אנה ואיש הסנונית" מתאר את קרקוב של 1939, כלומר בזמן... המשך הביקורת
חייבת להודות שאני בדרך כלל לא קוראת ספרי שואה. לא קוראת בכלל ספרי שואה. אבל כשקראתי את התקציר של "אנה ואיש הסנונית" אמרתי לעצמי שאני פשוט חייבת להשיג עותק של הספר הזה.
כמה שצדקתי. זה ספר פשוט סוחף שכל אחד צריך לקרוא.
הספר "אנה ואיש הסנונית" מתאר את קרקוב של 1939, כלומר בזמן מלחמת העולם השנייה, כשהגרמנים כבר נמצאים בתוך פולין. אביה של אנה הוא פרופסור לשפות שנלקח על ידי הגרמנים ולא חוזר לעולם.
אביה של אנה משאירה אצל מכרו, ואחרי לילה ששהתה אצלו הוא מבקש ממנה ללכת למקום אחר. כאן מתחיל מסעה.
אנה מכירה בדרכיה אדם שתחילה היה נראה לה כמוזר מאוד בגלל גובהו הרב. כמו אביה, גם הוא דובר שפות רבות
השניים מתחילים קשר ידידות מופלא והולכים יחד בתור מה שנראה כמסע הישרדות. האיש מלמד אותה שפה שבמסעם היא חשובה מאוד, והיא "שפת הדרכים", שפה שבלעדיה כנראה לא יצליחו לשרוד. לפי השפה הזאת, אנה החלה לקרוא לאדם "איש הסנונית", כדי שלא יזהו את שמו האמיתי.
השניים מהלכים ביערות פולין, מנסים להתחמק מהחיילים. במהלך נדודיהם הם פוגשים ברב הרשל- אשר מצטרף אליהם בנדודיהם. השלישייה מתקשים למצוא אוכל, וכשהם מוצאים זה לעיתים קרובות מזון שנמצא על גופות של אזרחים\חיילים שמתו בקרב.
הסיפור הוא סיפור התבגרותה של אנה- מבחינה פיזית ונפשית. מבנה גופה משתנה, בהתאם לגופה של נערה שמתחיל להתפתח. גם דרך חשיבתה מתפתחת בהתאם. ממליצה לכל אחד לקרוא.
תאריך הכנסה לאתר 28/04/2017
השנה היא 1939, המקום הוא קרקוב פולין, חיילים גרמנים צועדים ברחובות. במאמר מוסגר אספר כי קרקוב היא עיר יפה ואריסטוקרטית, היא משפעת באוניברסיטה שכל הדוקטורים ועורכי הדין הגדולים של פולין (שרובם יהודים) יצאו ממנה. כך גם אביה של אנה הקטנה בת השבע, שהיה פרופסור לשפות ומרצה לבלשנות, ממנו... המשך הביקורת
השנה היא 1939, המקום הוא קרקוב פולין, חיילים גרמנים צועדים ברחובות. במאמר מוסגר אספר כי קרקוב היא עיר יפה ואריסטוקרטית, היא משפעת באוניברסיטה שכל הדוקטורים ועורכי הדין הגדולים של פולין (שרובם יהודים) יצאו ממנה. כך גם אביה של אנה הקטנה בת השבע, שהיה פרופסור לשפות ומרצה לבלשנות, ממנו למדה לדבר בכמה שפות.
יום אחד הגרמנים לקחו את אביה בלי להסביר לאן ומתי יחזור, מאחר ואין אם בתמונה, האב משאיר את אנה הקטנה אצל ידידו הר דוקטור פוקסמן בעל בית המרקחת. אחרי לילה ארוך וקר אותו בילתה בבית המרקחת החשוך, נותן לה הר פוקסמן עוגיה ומבקש ממנה להמתין לאביה במקום אחר.
אנה נשארת ליד החנות ושם היא פוגשת באיש מוזר שיצא זה עתה מחנותו של הר פוקסמן. מוזרותו של האיש היתה בגובהו הרב, בכפות ידיו הארוכות, בלבושו המהודר ובתיק אותו נשא בידיו.
בתחילה כנראה פחדה אנה לענות לשאלותיו של הזר אשר דיבר בדומה לאביה בשפות רבות, אך כשזה שרק שריקה אשר הביאה בעקבותיה ציפור אשר התיישבה על כף ידו, גמלה בליבה ש אנה החלטה ללכת אחרי האיש המוזר.
השניים יוצאים למסע, או אולי היתה זאת מנוסה? רובו של הספר מתאר את נדידתם של השניים ביערות.
אנו לא יודעים דבר על האיש המוזר, והוא לשם ביטחון שמא יתגלו בנדודיהם מסביר לאנה שאל לה להשתמש בשמה האמיתי אלה בשם שהוא יפנה אליה מפעם לפעם. לשאלה כיצד היא תכנה אותו הוא עונה שהשם יהיה "איש הסנונית" הכללים האלה נכללים בשפה חדשה אותה מלמד איש הסנונית את אנה והיא "שפת ההישרדות".
השניים נודדים ביערות, מנסים לא להיתקל בחיילים הנלחמים. הגרמנים מכונים בפיו של איש הסנונית "זאבים" ואילו הרוסים "דובים", הם ניזונים מכל אשר נקרה על ידם, לעיתים הם ניזונים מהביזה מעל גופות החללים שנתקלים בהם בדרך.
בנדידה ביערות הם פוגשים יהודי חינני בשם רב הרשל, לדעתי סיפור זה מובא בתוך הסיפור המרכזי כדי ללמדנו שאנה הופכת מילדה לנערה. מרגש מאד הוא הסיפור על רב הרשל וקורותיו.
רובה של העלילה מובאת לקורא כביכול מפי מספר שהכל ידוע בפניו, אך הוא נמנע מלפרט הרבה בפני הקורא, לא את מסלול הנדידה, לא פרטים מזהים על איש הסנונית, וכל אלה יוצרים אצל הקורא בלבול ולעיתים אף מתח.
קטעים רבים מסופרים מפיה של אנה, ילדה בת שבע שילדותה נגזלה ממנה.
סופו של הספר משאיר מחשבות רבות בפני הקורא שהתשובות אינן ברורות לחלוטין, מי הוא איש הסנונית, מה עלה בגורלה של אנה?
הספר כתוב טוב, התרגום והעריכה עשו רק טוב לספר. מצאתי ענין רק בקריאה אך יחד עם זאת קשה לי להמליץ עליו, על כן הקריאה לשיקולכם.
סוניה קטלן
אפריל 2017
תאריך הכנסה לאתר 27/04/2017
מה קורה לילדה קטנה בת שבע חכמה לגילה הדוברת כמה שפות שנשארת לגמרי לבדה בעולם, כשבחוץ משתוללת מלחמה? כך בדיוק קרה לאנה כשאביה אדם משכיל מאוד ומרצה באוניברסיטה ,המגדל אותה לבדו נלקח בשלהי 1939 אל הכלא בקרקוב באמצע דיון על דרכה של האקדמיה הפולנית תחת השלטון הגרמני.
בהמשך... המשך הביקורת
מה קורה לילדה קטנה בת שבע חכמה לגילה הדוברת כמה שפות שנשארת לגמרי לבדה בעולם, כשבחוץ משתוללת מלחמה? כך בדיוק קרה לאנה כשאביה אדם משכיל מאוד ומרצה באוניברסיטה ,המגדל אותה לבדו נלקח בשלהי 1939 אל הכלא בקרקוב באמצע דיון על דרכה של האקדמיה הפולנית תחת השלטון הגרמני.
בהמשך יילקח האב אל מתקני מעבר נוספים בפולין ובסיומו של תהליך יבלה האב את שארית חייו במחנה הריכוז זקסנהאוזן בגרמניה.
אב שגידל אותה בהמון כבוד ואחריות נתן לה להרגיש מבוגרת מגילה והצליח לשמר בה את התחושה שכל דבר המתרחש בעולם הוא בגדר נס, שזה כשלעצמו גדול בהתחשב במצב. 'אביה של אנה היה מרצה לבלשנות באוניברסיטה היגלונית בקרקוב' לכן רק טבעי הוא שאנה שלטה בשפות רבות, אולי לא בצורה מושלמת אך הייתה מסוגלת לפטפט בהרבה שפות: גרמנית, רוסית, צרפתית ואנגלית שהיו שגורות בפיה ברמה טובה.
אביה אהב מאוד לשוחח איתה ולפתח את האדם שהייתה. למרות שאבא של אנה ניסה להסתיר ממנה את המלחמה שהתפשטה כבר לחלקים נרחבים בעיר, כבר אך אנה רגישה וחשה את המצב. החיילים ברחובות, יריות, כלבים ופחד שהיה בעיניים של האנשים.
אביה נעדר לעתים קרובות אך תמיד חזר. לאחר היעלמו התבצרה אנה בפתח הדירה הנעולה שלהם בתקווה שיחזור שעות ישבה ליד הדלת, ילדה בת שבע לבדה רעבה ומצפה לאביה האהוב שיגיע. השכנה הזקנה החטטנית התבוננה באנה בסקרנות אך לא חושבת לנקוף אצבע עבורה ומבריחה אותה שוב לפתח חנותו של הר דוקטור פוקסמן, שגם הוא מתנער מאנה ולא מוכן לעזור לה. אך שם מתרחש לו הנס והיא פוגשת איש גבוה ורזה המכונה איש הסנונית שפורש עליה את חסותו וביחד הם צולחים את אימי המלחמה במסע אגדי ומופלא. ההתחלה די צולעת ביניהם הוא חושד בילדה קטנה הנמצאת לבדה באמצע הרחוב והיא פוחדת מגובהו רזונו ועיניו החודרות אך המצב העדין לא מותיר לשניהם ברירה והם חוברים להם לדרך ומסע מלאים בסכנות הרי גורל. שמו של איש הסנונית נגזר מסנונית מדהימה שעברה בשמיים ונחתה אליו לביקור אחרי ששרק אליה בחמלה.
אנה לבדה בעולם אמה מתה, אביה נעלם וכל כולה נזקקת לחסדו של איש זר וחזק למראה. כל מה שהיא יודעת עליו שהוא מדבר בסמכותיות ובבוז לחיילים ולציפורים שהיו באוויר הוא מדבר בעדינות וברכות. עולמה הפנימי והעשיר של אנה נפרש לעיני הקורא. היא מספרת את המסע שלה עם איש הסנונית, את החיילים שיאלפו בדרכם ואת התובנות אליהם היא מגיעה בחוכמתה.
אחד המשפטים היפים בסיפור שייך לאביה: "אנשים שמנסים להבין את העולם מבלי להיעזר בילדים, הם כמו אנשים שמנסים לאפות לחם מבלי להיעזר בשמרים."
איש הסנונית מלמד את אנה שיעורים רבים על החיים. 'אנשים הם מסוכנים. ככל שיש יותר אנשים במקום אחד, כך המקום מסוכן יותר.' במקום שיש בו בני-אדם – יש תקווה להישרדותם של בני-אדם אחרים.' למרות היותו חשדן מטבעו ושומר מרחק מאנשים אחרים לעתים יגלה איש הסנונית ניצוץ של חברות.
החיים במחיצתו של איש הסנונית הופכים להיות משחק הישרדותי מלא חוקים, להם מצייתת אנה ברצון ובפקחות. חייהם מתמלאים בסוג של הרפתקה לצד סכנות ואין ספור אפשרויות. ספר ביכורים מבריק על השואה המתואר בזווית מאוד מיוחדת הגובלת בסיפור אגדה חכם.
תאריך הכנסה לאתר 24/04/2017
ספר נוגע ללב בנושא השואה.
קרקוב, פולין, 1939. אנה בת השבע חיה עם אביה. אמה נפטרה. אביה הוא פרופסור לשפות. הם חיים חיים פשוטים אחד עם השני. אביה מלמד אותה לדבר בכמה שפות. ערב אחד הוא יוצא ומשאיר אותה אצל חברו הגרמני לכמה שעות. אך הוא לא חוזר. כשהחבר... המשך הביקורת
ספר נוגע ללב בנושא השואה.
קרקוב, פולין, 1939. אנה בת השבע חיה עם אביה. אמה נפטרה. אביה הוא פרופסור לשפות. הם חיים חיים פשוטים אחד עם השני. אביה מלמד אותה לדבר בכמה שפות. ערב אחד הוא יוצא ומשאיר אותה אצל חברו הגרמני לכמה שעות. אך הוא לא חוזר. כשהחבר מבין שהוא לא יחזור הוא מורה לאנה לחזור לדירתם ולהמתין לאביה שם. אך הבית נעול ואין לאנה מפתח. היא יושבת וממתינה בחדר המדרגות. לבדה, בקור, רעבה, עייפה, בלי נפש חיה לצידה. היא לבטח היתה יושבת וממתינה עוד זמן רב לולא השכנה החטטנית שבכל רגע פתחה את דלתה והוציאה את אפה לבדוק מה קורה עם אנה. דבר זה מטריד את אנה והיא מחליטה לחזור לחנות של החבר הגרמני של אביה ולהמתין שם בפתח החנות. שם היא פוגשת גבר זר, גבוה ורזה, מסתורי. בהתחלה היא לא משתפת פעולה איתו עד שהוא מרים את ראשו וקורא לציפור. הציפור היפה נעמדת על כף ידו ואנה נפעמת. איש זר הדומה לאביה ביכולתו לדבר שפות רבות ובנוסף את שפת הציפורים. אנה מחליטה ללכת בעקבותיו ולשים בו את מבטחה.
מכאן הם יוצאים למסע משותף. מסע רגלי שרובו נעשה בשתיקה. איש גבוה ורזה, שתקן ומסתורי וילדה בת שבע הנגררת בעקבותיו. מסע התחמקות מהגרמנים, מהמלחמה שבפתח. אנה קוראת לו איש הסנונית מפני שהוא לא מנדב את שמו ובגלל זכר פגישתם הראשונה והסנונית שבאה לשבת על כף ידו. הם פוסעים ביערות, הולכים והולכים, פוגשים אנשים בדרך, חומקים מחיילים. איש הסנונית מלמד את אנה שפה נוספת- שפת ההישרדות. איך להישמר מאנשים, כללי מותר ואסור בפוגשם אנשים בדרך. אנה מתבגרת בעל כורחה נפשית ופיסית וגם גופנית. היא כבר מבינה מהי מלחמה, את הצורך לשרוד ולצאת בחיים מהמלחמה, היא לומדת לבזוז דברים חיוניים למחייה מגופות מתים שהם פוגשים בדרך, להיזהר מה"זאבים" וה"דובים" שמסתתרים באויב. לאיש אחד שהם פגשו בדרך היא נקשרת נפשית. רב הרשל. הוא קול השפיות שעדיין נשמרה בזמנים הקשים, בדרך הקשה שהם עוברים.
אופיו של איש הסנונית ומיהו נחשף לקראת סוף הספר. לכל אורך הסיפור הרגשתי הזדהות עם הדמויות. צעדתי איתם, בוססתי בשלג הקר איתם, הרגשתי את תחושות הרעב והקור, הכמיהה לממתק, הכמיהה ללחם טרי ומתפצפץ בפה, את חוסר-האונים והרגשת החידלון, את התשוקה לצאת בחיים מהגיהינום המשתולל. הסוף נשאר פתוח עם שאלות שממשיכות להדהד בראש הקורא.
חשבתי לעצמי מדוע הסופר בחר דווקא בציפור המסויימת הזו, מדוע סנונית ולא ציפור אחרת. ואז נזכרתי בביטוי 'סנונית ראשונה'. ביטוי זה מסמן דימוי לתחילת שינוי כלשהו. ואכן- קרה שינוי. רוחות חדשות של מלחמה התחילו לנשוב, אנה נאלצה בלית ברירה להשתנות ולהפוך מילדה בת שבע ללא דאגות לילדה אחראית הנאבקת על קיום והישרדות.
סיפור מסע לחיים מרתק ומופלא. גם מי שלא מסוגל לקרוא סיפורי שואה יוכל לקרוא את הספר הזה מפני שאין בו תיאורי מלחמה וזוועות.
"לא טוב לחיות במקום שבו שורר המוות.
הדבר נכון לגבי המוות שמפיל גופות בחדרים, ברחובות וביערות, אך גם לגבי המוות שמשתהה מאחורי האוזניים ומתנקז אל פינות העפעפיים, כמו אבק שנערם על הבגדים, או אפילו לכלוך שמצטבר מתחת לציפורניים- המוות שאנחנו נושאים איתנו".
מומלץ מאד!!
תאריך הכנסה לאתר 16/04/2017
סיפור הישרדות של ילדה בת שבע בתקופה מלחמת העולם השנייה. זהו ספר נוער אך בהחלט מתאים גם למבוגרים. סיפור עצוב ומעניין שהשאיר אותי עם המון שאלות לא סגורות אבל עם המון אופטימיות לעתיד. ממליצה בחום!
הסיפור מתרחש בקרקוב שבפולין בשנת 1939. אנה היא ילדה בת... המשך הביקורת
סיפור הישרדות של ילדה בת שבע בתקופה מלחמת העולם השנייה. זהו ספר נוער אך בהחלט מתאים גם למבוגרים. סיפור עצוב ומעניין שהשאיר אותי עם המון שאלות לא סגורות אבל עם המון אופטימיות לעתיד. ממליצה בחום!
הסיפור מתרחש בקרקוב שבפולין בשנת 1939. אנה היא ילדה בת שבע, אמה נפטרה והיא חיה עם אביה. אביה הוא מורה לשפות ולכן גם היא דוברת המון שפות, דבר שבהחלט תזדקק לו בהמשך.
יום אחד, אביה משאיר אותה בבית המרקחת אצל המוכר, חברו הגרמני ומבטיח שיחזור. אבל הוא לא חוזר, הוא נלקח על ידי הגרמנים. המוכר חושש לחייו ולכן מחזיר את אנה לביתה, שם היא מוצאת דלת נעולה ואין לה לאן ללכת. אנה חוזרת לבית המרקחת ומחכה בחוץ.
איש מוזר וגבוה נכנס לחנות. הוא לבוש היטב ומעורר את תשומת לבה של אנה. גם הוא דובר הרבה שפות וברגע שהוא שורק שריקה מיוחדת , מגיעה אליהם סנונית יפה, מראה ששובה את לבה של אנה הקטנה והבודדה.
אנה מחליטה לעקוב אחריו וקוראת לו איש הסנונית. הוא לא מוכן לגלות את שמו ולא לספר פרטים על אודותיו. למזלה של אנה, איש הסנונית מאמץ אותה ומחליט לעזור לה. השניים יוצאים למסע של שנים, מסע הישרדות שבמהלכו יצטרכו להתחבא מ"זאבים" שהם הגרמנים ומ"דובים" שהם הסובייטים. הם ייתקלו במראות קשים של גופות, אלימות, פצצות וירי, המוות נוכח בכל מקום שאליו הם מגיעים.
בדרך הם יפגשו באיש יהודי "רב הרשל" שיהווה נקודת אור לאנה הקטנה ויכניס קצת שמחה וצחוק לחייה.
איש הסנונית ילמד את אנה כללי הישרדות חשובים כגון כיצד לבזוז גופות, לא לבטוח באיש, לשקר בעת הצורך, לא לחשוף פרטים אישיים ועוד.
איש הסנונית נותר בגדר תעלומה. מיהו? מאין הגיע? למה הוא מסתיר בתיקו נעל קטנה של תינוקת? למה הוא לוקח גלולות שלוש פעמים ביום? לאן הם הולכים?
אנה מבינה שאיש הסנונית לא יתן לה תשובות לשאלותיה. היא בוטחת בו, הוא המלאך השומר שלה והיא הולכת אחריו. אך בהמשך, כשמלאי הגלולות ייגמר, איש הסנונית האמיתי יתגלה ואף יהפוך למסוכן ואנה תגלה שהתפקידים התהפכו ותמצא את עצמה המבוגר האחראי.
סיפור מקסים!
תאריך הכנסה לאתר 12/04/2017
ציטוטים שלקחתי מהספר :
"במקום שיש בו בני אדם - יש תקווה להישרדותם של בני אדם אחרים".
"אם את לא בטוחה שיש לך דבר טוב או מנחם שאפשר לסמוך עליו, את חייבת להניח שאין דבר כזה".
על הספר -
אנה ואביה ,... המשך הביקורת
ציטוטים שלקחתי מהספר :
"במקום שיש בו בני אדם - יש תקווה להישרדותם של בני אדם אחרים".
"אם את לא בטוחה שיש לך דבר טוב או מנחם שאפשר לסמוך עליו, את חייבת להניח שאין דבר כזה".
על הספר -
אנה ואביה , פרופסור לשפות גרים בפולין.
כשהמצב מתדרדר והגרמנים נמצאים בכל פינה הם מסתגרים בביתם .
הגרמנים מצווים על כל האקדמאים באשר הם להתאסף בקמפוס לדיון .
האב משאיר את אנה עם חברו הטוב , רופא גרמני ויוצא לאסיפה ולא חוזר ממנה ..
הרופא מבין שהאב לא יחזור והוא נוטש את אנה ונותן לה להתמודד לבד עם המצב כשהיא בת 7 בלבד .
אנה נתקלת באדם מסתורי שאותו היא מכנה 'איש הסנונית' והוא לוקח אותה תחת חסותו .
הם עוברים מסע ארוך ביחד ... האם יצליחו להשאר בחיים במלחמה ? האם אנה תסמוך על האש האקראי הזה שלקח אותה תחת חסותה או שמה גם בעולם אכזר כזה אפילו איש הסנונית עלול להתגלות כמסוכן ?
הספר מתרחש בפולין במלחמה העולם השנייה . הוא נפתח בקרקוב , שם בוצעו השמדות יהודי פולין ולא רק רצח יהודים אלא גם כלאו ורצחו את מי שנמנה באינטליגנציה הפולנית .
הסופר לא נכנס לתיאורים ארוכים ובכל זאת הצליח להמחיש את הרגשות , הזוועות שהם חוו .
איש הסנונית הוא איש מסתורי שאת זהותו לא אנה ולא הקוראים יודעים ..
איש חכם , פיקח , בעל ידע והוא עושה הכל כדי שישרדו .
אנה היא ילדה שהופכת לנערה , תמימה ונבונה מאוד , אוהבת לדבר ולשאול שאלות .
אנה לומדת על העולם והמלחמה מאיש הסנונית , איש הסנונית חולק איתה את הכל במחשבות , במילים ובמעשים את הדרך הנכונה לקרוא את המציאות ולהתמודד איתה .
סיפור מסעם של אנה ואיש הסנונית הוא סיפור שואה שמתאים גם לנוער וגם למבוגרים .
כתיבה עשירה ומדויקת שחודרת ללב הקורא ,
הרגשתי שאני ביחד אתם במסע וחוויתי את אותם הדברים ..
סוף הספר הוא סוף פתוח שמשאיר את הקורא עם המון שאלות כמו : מי הוא איש הסנונית ומה עלה בגורלו ? מה עבר על אנה כשהיא הגיעה למקום חדש, אדמה חדשה, שפה חדשה.. איך היא התמודדה עם זה לבד ? ..
למרות זאת , הספר הוא ספר אופטימי שחוגג את הניצחון של הנפש האנושית על אלה שניסו להשמיד אותה .
מה שלקחתי מהספר -
"במקום שיש בו בני אדם - יש תקווה שלהישרדותם של בני אדם אחרים " - משפט עם מסר חזק , נותן תקווה להמשיך במסע הקשה שעברו ..
"אנחנו לא רודפים אחרי הדברים שאנחנו אוהבים, אנחנו נמלטים על חיינו. הישרדות היא המטרה שלנו"- מסכם את מה שהיהודים עברו בשואה . כשהדבר הכי חשוב היה - לשרוד .
ממליצה בחום .
תאריך הכנסה לאתר 06/04/2017
אנה בת ה-7 חיה עם אביה בפולין של שנת 1939. היא דוברת מספר שפות, כאביה, אך בקיאותה הרבה ביותר היא בשפה הלא מדוברת של בני האדם, זו שלימד אותה אביה לקרוא במהלך השיחות הרבות שלו עם בני כל הדתות והלאומים. אביה נוהג לדבר עם כל אדם בשפתו ובאופן הייחודי בו הוא משוחח בה. כמרצה לבלשנות... המשך הביקורת
אנה בת ה-7 חיה עם אביה בפולין של שנת 1939. היא דוברת מספר שפות, כאביה, אך בקיאותה הרבה ביותר היא בשפה הלא מדוברת של בני האדם, זו שלימד אותה אביה לקרוא במהלך השיחות הרבות שלו עם בני כל הדתות והלאומים. אביה נוהג לדבר עם כל אדם בשפתו ובאופן הייחודי בו הוא משוחח בה. כמרצה לבלשנות באוניברסיטה היגלונית בקרקוב, כשהוא נדרש להיות נוכח בהרצאה מטעם הרקטור יחד עם יתר המרצים באוניברסיטה, הוא מותיר אותה תחת השגחתו של ידידו הר דוקטור פוקסמן בבית המרקחת של הלה.
כשהוא מבושש לחזור הר דוקטור פוקסמן מגלה דאגה, אך אנה שרגילה לכך שאביה מותיר אותה בהשגחתם של חבריו לא שותפה לה. את הלילה היא מבלה מתחת לדלפק בחנות ומתקשה להירדם מהחשש שחיילים גרמנים ברחוב יגלו שהיא שם. אנה למדה להבין שהגרמנים שנכנסו לפולין ארצה והשתלטו על עירה קרקוב, הם אלו שאחראים לשינויים הרבים שחלו בפולין ועבורה מתבטאים בעובדה שיש פחות עוגיות וחיוכים על פניהם של אנשים. היא מקשרת את העובדות הללו למילה הגדולה שמבוגרים משתמשים בה "מלחמה", בלי שיש לה מושג מה משמעותה.
כשהר דוקטור פוקסמן חוזר בבוקר הוא מביא לה אוכל אך כשאביה מבושש לבוא גם בערב הבא, הוא מסרב להתיר לה להישאר בחנותו. כשהוא מלווה אותה לדלת הדירה שלהם, הוא מציע שתמתין לאביה שם עד שישוב. כשהזמן חולף ושכנתם החטטנית שמעולם לא חיבבה אותה חוזרת ומציציה מדלת ביתה לכיוונה, היא מחליטה לעזוב את הבניין ולשוב לפתח החנות של הר פוקסמן מתוך הנחה שאביה שהותיר אותה שם ישוב לחנות כדי לאספה. הר פוקסמן נמצא בחנות עם לקוח ואנה שנאסר עליה לשהות שם, מכבדת את בקשתו ומתיישבת להמתין מחוץ לחנות.
קול צעדים מוכר מושך את תשומת לבה וכשהיא מרימה את עיניה היא מגלה איש גבוה ורזה להפליא בחליפת שלושה חלקים אוחז בתיק רופא ישן ובמטרייה שחורה וארוכה. כשהוא מבחין באנה הוא מרכין את מבטו אך עוד לפני שיש להם שהות לדבר יוצא מבית המרקחת חייל גרמני צעיר והאיש הגבוה מנהל עמו שיחה קצרה אודות הרוקח. הוא פונה לאנה בגרמנית ומשהיא מבוששת לענות, עובר לפולנית ואז לרוסית וליידיש. בכל שפה הוא שואל שאלה אחרת שלאנה אין תשובה עליה עד שהיא בוכה.
בתגובה, הוא מתבונן אל גגות הבתים עד שמבטו נעצר ופיו מפיק שריקה המושכת לכיוונם ציפור הנוחתת על קצה המדרכה ומתבוננת מעלה לעבר האיש הרזה. כשהוא ממשיך לשרוק לה, היא נעמדת על אצבעו המושטת והוא נושא אותה לכיוון אנה המבחינה בתוויה: כנפיה וראשה צבועים בתכלת זוהרת, פניה והפלומה על צווארה כתומות בהירות וזנבה מפוצל. כשהיא מושיטה יד ללטפה, פורשת הציפור את כנפיה ומתעופפת הרחק. בלי לחשוב היא שואלת את האיש לזהות הציפור והוא, פונה לחנותו של הדוקטור, משיב: סנונית.
כך פוגשת אנה את איש הסנונית. כשהוא יוצא מן החנות היא משיבה לו על כל שאלותיו, כל תשובה בשפה בה נשאלה השאלה ומציינת בסיום שאינה מדברת בשפת הציפורים. הוא צחוק לתשובה ומושיט לה עוגייה. מוסיף כי כדאי שתסתתר. על אף שאנה אינה מכירה אותו, היא מרגישה אליו קרבה משום שהוא מזכיר לה את אביה בשליטתו בשפות המדוברות ובאלו שאינן.
ועל אף גילה הצעיר, היא מקבלת החלטה לעקוב אחרי מי שתכנה מעתה והלאה בשם 'איש הסנונית' ולהצטרף למסעו.
הספר מתרחש כולו בפולין בזמן מלחמת העולם השנייה. הוא נפתח בקרקוב, אשר הייתה חלק מאזור במרכז פולין שלא סופח לגרמניה ומונה לו ממשל כללי. אזור בו התבצעה השמדת יהודי פולין שהובאו אליו משטחי פולין שסופחו לגרמניה. פרט להרג היהודים, כלאו ורצחו הגרמנים גם את מי שנמנו על האינטליגנציה הפולנית. אנה ואיש הסנונית נעים ונדים ברגל ברחבי פולין, עוטים על עצמם כסות משתנה בהתאם לסביבה בה הם נמצאים. אף כי אינם מנהלים שיחות רבות, אנה מיטביה להבין את התנהלותו של איש הסנונית שלה ומאמצת את דרכו כדי לשרוד.
הקשר הנרקם בין אנה לאיש הסנונית - אשר אנה והקוראים אינם יודעים את שמו או זהותו האמתית, עוטף את השנים במעין כיפה שקופה המפרידה אותם מן המציאות סביבם וממוראות המלחמה אשר מפעם לפעם חודרים לתוך עולמה של אנה הילדה בדמות העוני והחוסרים הרבים שחווים תושבי פולין אותם הם פוגשים במסעם. ככל שהיא מתבגרת והמלחמה ממשיכה לתת את אותותיה על פולין ותושביה, הם נתקלים בדרך גם במראות קשים יותר של חיילי צבא הרוגים ואזרחים בני אומות ודתות שונות שנרצחו אלו בידי אלו ובידי הכובשים.
אנה לומדת על העולם ועל המלחמה מאיש הסנונית, אשר חולק אתה במילים ובמעשים את הדרך הנכונה לקרוא את המציאות ולהתמודד אתה. אף כי מעולם לא נאמר לה על ידו מה מעמדה בעיניו, היא מבינה ככל שהזמן עובר שהבחירה שלו לשוטט אתה בדרכים מעידה על חשיבותה בעיניו יותר ממילים.
בשום נקודה בספר לא מצוין מהו מוצאם של אנה או איש הסננונית ואף כי הם פוגשים בני דתות ולאומים שונים במסעם אנו נותרים בעלטה בנוגע למוצאם. הבחירה של סביט, יהודי במוצאו, לדון במוראות מלחמת העולם השנייה בפולין בלי להתמקד בזהותם האתנית של גיבוריו מעניקה לספר את היכולת לדבר לכל אדם באשר הוא ולעביר את מהותה של מלחמה זו, ומלחמות בכלל,
תאריך הכנסה לאתר 02/04/2017
"אנה ואיש הסנונית" מאת גבריאל סביט הינו ספר ביכורים מרגש ביותר המסופר דרך עיניה של ילדה בת 7 נבונה לגילה. הספר מתאים במיוחד לקראת יום השואה הקרב ובא, שכן הוא מתרחש על רקע מלחמת העולם השנייה וחושף אמיתות כואבות ומציאות מדממת. העלילה מתרחשת בקרקוב, פולין, ב-1939, ואנה, גיבורתו, מתארת את העולם... המשך הביקורת
"אנה ואיש הסנונית" מאת גבריאל סביט הינו ספר ביכורים מרגש ביותר המסופר דרך עיניה של ילדה בת 7 נבונה לגילה. הספר מתאים במיוחד לקראת יום השואה הקרב ובא, שכן הוא מתרחש על רקע מלחמת העולם השנייה וחושף אמיתות כואבות ומציאות מדממת. העלילה מתרחשת בקרקוב, פולין, ב-1939, ואנה, גיבורתו, מתארת את העולם הנקרע לרסיסים כנגד עיניה כמיטב הבנתה המוגבלת. הבנה מוגבלת בשל גילה הרך ומכיוון שהמבוגרים סביבה מנסים להסתיר ממנה את המצב, לא תמיד בהצלחה יתרה.
אנה ואביה, פרופסור לשפות, גרים בפולין בתקופה קשה וקרובים מאד אחד לשני. אביה מדבר איתה בשפות שונות ובכך מנחיל לה קשת לשונות רחבה במקום שפה אחת שתגדיר אותה.עד סוף הספר הקורא לא יודע מהי דתם והסופר מתחמק באלגנטיות משאלה זו. כאשר המצב בעיר מידרדר והגרמנים נמצאים בכל פינה, אביה מסתגר בבית עם בתו. הם מעבירים את הזמן בקריאה וסיפורים, אך רוחות המלחמה לא פוסחות עליהם. הגרמנים מצווים על כל האקדמאים, וביניהם האב, להתאסף בקמפוס לשם דיון על המשך דרכם של האקדמאים. האב נאלץ לציית לפקודה ולצאת לאסיפה. כך ביום בהיר אחר וללא אזהרה מוקדמת מתהפך עולמה של אנה. אביה משאיר אותה אצל חברו, רופא גרמני, אך כמובן לא חוזר. הלה נוטש אותה לאחר שהוא מבין שאביה כבר לא יחזור ונותן לה להתמודד לבד עם המצב. ילדה בת 7, כן??
אנה לא יודעת מה לעשות ומשוטטת ברחובות. למרבה מזלה היא נתקלת, תרתי משמע, באדם מסתורי אותו היא מכנה איש הסנונית שלוקח אותה תחת חסותו. איש הסנונית הינו נווד שמטיב לקרוא את מפת המציאות ולהתאים עצמו לכל סביבה בה הוא מוצא את עצמו. הוא מוכשר בשפות כמו האב ואנה בוטחת בו בלית ברירה. השניים מתחילים מסע אינסופי ביערות פולין, שם הם מוצאים מסתור מהרוע שהשתחרר בעולם. איש הסנונית המסתורי מלמד אותה דבר או שניים וביניהם את תורת ההישרדות ואת שפת הדרכים, דברים הכרחים בעולם שהשתגע ואיבד צלם אנוש. אנה לא יודעת עליו דבר וחצי דבר מלבד זה שהוא מאד אינטליגנטי, דובר מספר שפות, וביניהן את שפת הציפורים, ואפילו הסנוניות בוטחות בו (ומכאן כינויו). זהות איש הסנונית נשארת בסוד כמעט עד סוף הסיפור, אם כי לקראאת הסוף נרמזת זהותו. דבר אחד בטוח בעולם שהפך ללא בטוח, לכל אחד יש סוד להסתיר בעולם שהתחרפן ואיש הסנונית אינו יוצא דופן. הבעיה היא שסודו יסכן לא רק את עצמו אלא גם את הילדה. לאורך המסע השניים פוגשים חברים ואויבים כאחד, מתחמקים מחיילים וממרצחים (היינו אך במקרים רבים), חוצים גבולות וערים ונמצאים בתנועה מתמדת. כמו שאיש הסנונית נוהג לומר, להישאר במקום אחד פירושו להיתפס.
בכתיבה עשירה, מדויקת וצלולה חודר הסופר לנפש האדם ופורש מציאות כואבת וקשה. הספר מעולה ומצליח להעביר מסרים חדים בצורה קלה לבליעה למרות התוכן הקשה. הספר כתוב היטב, העלילה מהודקת ברובה, מלבד הסוף הפתוח, והסופר לא גולש לתיאורים ארוכים ובכל זאת מצליח להמחיש את הזוועות ולנווט במי המלחמה הסוערים. למרות הנושא הכבד, הספר אופטימי וחוגג את נצחון הנפש האנושית על אלה שרוצים להשמידה. למלחמה חלק חשוב בעלילה, אך מלבד אי אלה התייחסויות למתרחש רוב הסיפור מתרכז בדמויות ובמסע הגופני והרגשי שהן עוברות. גם לשפה ולזהות חלק חשוב בעלילה והסופר מראה עד כמה הן מגדירות את האדם. הספר מיועד לנוער שכן הוא מעביר נושא כבד בצורה מרוככת, אך גם מבוגרים יימצאו בו עניין. מומלץ!
בשורה התחתונה: על תקווה ואהבה!
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|