|
|
|
עצמי עיניים חזק |
|
|
|
מס' גולשים שצפו בספר: 4723 |
|
|
דיוויד גֶרני, הגיבור הבלתי נשכח של רב-המכר חשוב על מספר, חוזר לחקירה נוספת, מסובכת ומרתקת אפילו יותר מקודמתה.
גופתה של כלה יפהפייה מתגלה במהלך טקס נישואיה לפסיכיאטר בעל שם עולמי, כשראשה ערוף. החשוד המיידי הוא הגנן המקסיקני המועסק באחוזה, שניהל ככל הנראה רומן עם הנרצחת. אלא שהוא נעלם בלי להשאיר עקבות, ובאופן בלתי מוסבר אפילו במצלמות וידיאו שלפניהן עבר לא נקלטה דמותו.
בייאושה פונה אמה של הנרצחת לגרני כדי שיסייע למשטרה בחקירה. גרני, בעבר הבלש המעוטר ביותר במשטרת ניו יורק, מנסה להסתגל לחיי הכפר השלווים ולהתנתק מהעולם האפל שהשאיר מאחוריו, אבל נסיבות הרצח המוזרות והמסתורין האופף אותו מפתים אותו לקבל על עצמו את החקירה למרות הסתייגותה של רעייתו.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
עצמי עיניים חזק - ג'ון ורדון
|
|
מס' גולשים שצפו בספר היום: 2 |
תאריך הכנסה לאתר 10/05/2016
אתמול נסעתי עם נהג מונית קללן. במשך דקה אחת הוא קילל את הדובר בקשר בשלוש קללות עסיסיות והוסיף תנועה מזרחית להבהרת דעתו. בספרו החדש, ורדון זורע קללות למכביר. אם אקבל שקל אחד על כל הטייה של האות השביעית שזרועות בספר למכביר, אוכל לפרוש לגימלאות באיי קיימן, קרוב לחשבון הבנק השמן שלי, או לחילופין,... המשך הביקורת
אתמול נסעתי עם נהג מונית קללן. במשך דקה אחת הוא קילל את הדובר בקשר בשלוש קללות עסיסיות והוסיף תנועה מזרחית להבהרת דעתו. בספרו החדש, ורדון זורע קללות למכביר. אם אקבל שקל אחד על כל הטייה של האות השביעית שזרועות בספר למכביר, אוכל לפרוש לגימלאות באיי קיימן, קרוב לחשבון הבנק השמן שלי, או לחילופין, לקנות בית בהרי הקטסקילס, קרוב (אבל לא קרוב מדי) לביתו של הבלש דייב גרני.
למי שלא קרא את ספרו הראשון של ורדון: "חשוב על מספר", אתן הקדמה קצרה אך הכרחית. כל השאר יוכלו לדלג לפסקה הבאה בהנחה שאתם כן מפסידים משהו חשוב. דייב גרני יצא לגימלאות (הוא בן 47 ושמור היטב, לכל המתעניינות, אבל גם נשוי) מתפקידו כבלש מבריק ומצליח במשטרת ניו יורק. גרני הוא ההיפוך הסטריאוטיפי של בלש N.Y.P.D., הוא לא אוכל דונאטס, הוא תרבותי, משכיל, חובב גורמה ויינות טובים, הוא מרוחק וקר, אבל רגיש, לא מצ'פח ולא מתבוסס במדמנת הפוליטיקה של המשטרה. אלא שאיתרע מזלו וזוגתו שתחייה, מדלן המעצבנת, חובבת של טבע, מיחזור, שתילות, אופניים, פקעות, זריחות, יערות ורכישות בעדן טבע מרקט. נדמה לי שאפילו ורדון שונא אותה, אחרת לא היה בורא דמות כה קוטבית. מצד אחד היא יורדת לחייו של דייב במאמץ להפוך אותו לנשמתה התאומה והמשעממת. מצד שני, כשנשקפת לו סכנה היא הופכת לאישה מתמרחת ואוהבת, כה דביקה, עד שדונאטס נדמים לנו עדיפים. בספר חשוב על מספר (להלן: "חשוב" היא מעצבנת, אבל תורמת חלק מבריק בפיענוח. בספר הנוכחי, היא ממשיכה להרגיז ללא תרומה ממשית.
בביקורת שכתבתי על "חשוב" הגדרתי אותו כגאוני. אם הייתי צריכה לתאר אותו במילה אחת הייתי מכנה אותו: אלגנטי, בשתי מילים: פסיאודו בריטי. התעלומה מקורית ומפתיעה (חוץ מאשר בשביל בלו-בלו, אשת המתמטיקה, שניחשה את הפתרון המדהים כבר באמצע) ואם היו לו מגרעות הן היו מינוריות. וזאת הצהרה של אמתכם הנאמנה, שקוראת מיליון ספרי מתח בשנה. בספר הזה, דייב גרני כבר מוכר וידוע, השטיקים מוכרים וידועים, אנשי הצוות אשר על החקירה מוכרים וידועים, הנופים מוכרים וידועים, ולצערי, אפילו אלמנטים מסויימים בתעלומה חוזרים על עצמם. אבל דייב גרני עובר מטאמורפוזה, מן הגבר האלגנטי והמקסים הוא נעשה דומה יותר ויותר לרעיו המנבלים את פיהם בכל מילה שנייה, וחבל.
בשלוש מאות וכמה העמודים הראשונים התעלומה מתרחשת ברמה אקדמית, מוות מזוויע, אומנם, אבל מוות שתפס בחורה שאביה, אמה ובעלה מעניקים לה סופרלאטיבים כדוגמת: פסיכופתית, נחש צפע, מרשעת, מכשפה, מופרעת, גאון מטורלל, חולת נפש, מכורה לסמים. כמה אמפתיה אתם יכולים להעניק לבלש שצריך למצוא את רוצחה של דמות כה חיובית וראוייה לחיקוי? לרגע אתם בטוחים שהיא הייתה ראוייה למוות הזה יותר מכל מי שאתם מכירים. ולכן, רק כשבעמוד שלוש מאות ומשהו, נשקפת סכנה גם לגיבורנו הבלש, העניינים מתחילים להתחמם וגל של מתח מתחיל להתהפך בבטניכם.
נכון שרצח הוא רצח, אבל לעניות דעתי, כדי לגרום לקורא לאהוד את החקירה יש לברוא נרצחת קצת יותר חיובית, או לכל הפחות, כזו שנדמית לפחות בהתחלה דמות נורמטיבית עד שנקרעות המסכות מעל פניה.
לצערי הרב, אין בספר הזה יותר מדי חשודים. גם ב"חשוב" לא היו, אבל שם המתח היה מהפך קרביים בגלל התעלומה המפתיעה. בספר הנוכחי המתח הוא מינורי כי ברוב הזמן לא נשקפת סכנה למישהו שאנחנו מכירים, אין מספיק חשודים והתעלומה מתנהלת בעצלתיים.
הגאוניות של אגתה כריסטי הייתה בבניית חברה שכל אחד ממרכיביה חשוד בפשע. לכן, למרות הדלות הסיפורית של ספריה, היעדר התובנות הפסיכולוגיות, הדמויות הקרטוניות והחד-מימדיות, הספרים שלה מותחים באופן יוצא מן הכלל.
היעדר החשודים עומד לרועץ גם בפתרון התעלומה. קל לנחש אותה גם אם קשה להסביר כל אלמנט בפתרון. אבל מצאתי עצמי די מהר חושדת ברוב חלקי הפתרון, אם כי לא ידעתי להסביר אותם באופן מושכל. (בכל זאת אני לא דייב גרני...)
ניתן לומר גם, שהנושא שבו עוסק הספר, לא ממש תרם לאהבתי אליו. כל נושא הביבים הזה קצת עלה לי על העצבים.
כמעט בכל הביקורות שקראתי על הספר ציינו הכותבים את נחיתותו היחסית ל"חשוב". הספר הראשון היה נפלא. הספר הזה, לא ממש. יכול להיות, שיחסית לרוב ספרי הבלשים, התעלומה עדיין מורכבת יותר, חכמה יותר ומפתיעה יותר. אבל יחסית לעצמו, ורדון הפסיד בגדול.
"חשוב" מרתק יותר, מפתיע יותר, כתוב יפה יותר, תרבותי יותר, מפחיד יותר, ובקיצור, ספר שלא אמכור לחנות ספרים משומשים.
עצמי עיניים חזק הוא לא הוראה בשבילכם, אתם בהחלט יכולים לקרוא את הספר בעיניים פקוחות, אבל ג'ון ורדון עשה משהו פלילי ממש. הוא ניסה להתחנף לקהל הקוראים שלו, אבל מישהו נתן לו כמה עיצות אחיתופל. החנפנות הזאת הפכה סופר איכותי ויוצא דופן לסופר הרבה הרבה פחות איכותי וכלל לא יוצא דופן.
תאריך הכנסה לאתר 23/08/2015
מאוד נהניתי מספרו הקודם של ג’ון ורדון, “חשוב על מספר”, ומהתחכום המעודן שהפתרון בסופו הציע – לשמחתי הנוסחה המנצחת של ורדון באה לידי ביטוי גם בספר הנוכחי.
הבלש בדימוס דייב גרני מתבקש לעזור בחקירת רצח מזעזעת בלי כמעט שום קצה חוט – כלה יפהפיה מתגלה ערופת ראש בבקתת העובד הספרדי... המשך הביקורת
מאוד נהניתי מספרו הקודם של ג’ון ורדון, “חשוב על מספר”, ומהתחכום המעודן שהפתרון בסופו הציע – לשמחתי הנוסחה המנצחת של ורדון באה לידי ביטוי גם בספר הנוכחי.
הבלש בדימוס דייב גרני מתבקש לעזור בחקירת רצח מזעזעת בלי כמעט שום קצה חוט – כלה יפהפיה מתגלה ערופת ראש בבקתת העובד הספרדי המתבודד, שבינתיים נעלם עם השכנה המופקרת, והחתן שהינו פסיכאטר ידוע ומצליח נותר שבור לב וגלמוד. אמה של המנוחה, אשה עשירה כקורח ונוטפת סקס אפיל, משכנעת את גרני להצטרף לחקירה. אט אט מתגלים רבדים נוספים וסודות נוראיים שהדמויות אוחזות בקרבן ועם כל גילוי העלילה מתקדמת צעד נוסף. ורדון מציג לקורא עולם אפל של נרקיסיזם חולני, מיניות בלתי מרוסנת, אימפריות פשע אכזריות ונערות צעירות שעקבותיהן נעלמו.
עולמו הפנימי של דייב גרני נחשף בפנינו יחד עם הגילויים בעלילה – מדובר בדמות עגולה ומורכבת שקל מאוד לחבב.
פתרון התעלומה מקורי ומפתיע ובהחלט מהווה טוויסט נחוץ ומוצלח לעלילה.
מדובר בספר מתח טוב שעונה על הקריטריונים המרכזיים – כתוב היטב, בעל עלילה מבוססת ודמויות מסקרנות. לעתים ההתקדמות היתה מעט איטית אך מיד לאחר מכן ורדון דאג להגביר את הקצב. ספר שאוהבי הז’אנר בוודאי יאהבו!
תאריך הכנסה לאתר 17/05/2015
דייבי שלנו נסחף שוב בדרך חתחתים לחקירה מסובכת ומרתקת מאד!!! האם הוא יפתור את החידה ? האם הוא יפתור את דרכו לחקר האמת???
ספר המשך וטוב זה אכן עושה את העבודה באופן חד. בסיפורו המיוחד של הסופר אתה יכול להסחף להשערות רבות על טיב הרוצח וזהותו , אתה/ת יכול להאמין שהנה הנה... המשך הביקורת
דייבי שלנו נסחף שוב בדרך חתחתים לחקירה מסובכת ומרתקת מאד!!! האם הוא יפתור את החידה ? האם הוא יפתור את דרכו לחקר האמת???
ספר המשך וטוב זה אכן עושה את העבודה באופן חד. בסיפורו המיוחד של הסופר אתה יכול להסחף להשערות רבות על טיב הרוצח וזהותו , אתה/ת יכול להאמין שהנה הנה הרוצח שלנו הוא פלוני , אך זהו בדיוק הקסם של הסופר הגדול הזה. גם כשכבר אתה בטוח וסגרת עם עצמך את הקצוות , הסופר בא ובדרכו המופלאה פורם לך את כל מה שבנית ומטלטל אותך לכיוון אחר לחלוטין. וזה הקסם של הסופר הזה שכמו רבים וטובים אחרים , משאיר אותך במתח עד הדפים האחרונים ושובר אצלך מוסכמויות ותובנות שחשבת שהגעת אליהו.
מאד אהבתי את אחד הקטעים בהם הוא מגלה עקבות ביער שבהינף ובאבחה אחת נעלמים להן ללא כל הסבר. ספויילר קטן? אני מקווה שלא.
ספר אחלה!!!! קיראו קיראו.
תאריך הכנסה לאתר 10/06/2013
מאוד נהנתי מהספר במיוחד שבזמן הקריאה כל כך הרבה כיווני חקירה ושאלות שהועלו הצליחו לגרום לי למתח וחשיבה קצת מעבר לספר מתח ממוצע. הפתרון (כמעט) עד סוף היה בגדר תעלומה. העלילה אכן מפותלת עם המון כיוונים שכל כיון נראה הגיוני.
הגיבור, דיוויד גרני, חוזר... המשך הביקורת
מאוד נהנתי מהספר במיוחד שבזמן הקריאה כל כך הרבה כיווני חקירה ושאלות שהועלו הצליחו לגרום לי למתח וחשיבה קצת מעבר לספר מתח ממוצע. הפתרון (כמעט) עד סוף היה בגדר תעלומה. העלילה אכן מפותלת עם המון כיוונים שכל כיון נראה הגיוני.
הגיבור, דיוויד גרני, חוזר לאחר שפיצח את החקירה הקודמת, הוא היה בטוח שעכשיו הוא יכול לצאת לפנסיה (קצת שקט!!), גם אישתו חשבה זאת, הם מתגוררים במקום מבודד ושקט עד שיום אחד מופיע קולגה של גרני ומבקש ממנו לגשש באיזו חקירה שהוא עצמו הועף ממנה. הוא פשוט לא סומך על הבלש שהתמנה לטפל בתיק והפתרון המושלם לדעתו לפיצוח התעלומה שגרני יעבוד עליה באופן לא רשמי – החקירה: כלה נרצחת כשעה לאחר החופה. אישה קצת מופרעת, יפייפיה וחריפת מחשבה מתחתנת עם פסיכאטר (יחסים לא כל-כך שגרתיים). הרצח מתבצע בביקתת הגנן שם מוצאים אותה ערופת ראש. החקירה המשטרתית לא מצליחה לאסוף יותר מידי ראיות והחקירה לא מתקדמת.
כמו שציינתי: הסיפור מתפתל וישנם המון כיווני חקירה. כל כיוון מוליד שאלות נוספות שלא תמיד יש עליהן מענה, זה אכן הצליח לבלבל אותי לא מעט בדרך לפתרון.
הספר כתוב היטב, יש טוויסטים טובים לאורך הדרך והתעלומה הייתה מסקרנת אך לדעתי היה ניתן לקצץ בדפים, לא כל דף הכיל אינפורמציה או מידע רלוונטי. היו רגעים שבהם הסופר, ג'ון ורדון, נמרח בתיאורים וזה הוריד קצת מההנאה.
נראה שג'ון ורדון עלה על נוסחה מנצחת אך למרות שהפתולים בדרך לפתרון הזכירו את ספרו הקודם אני חייבת לציין שהדבר לא הוריד כלל מההנאה. הסיפור עצמו מותח.
ממליצה לאוהבי המתח - לאלו שלא קראו את "חשוב על מספר" להתחיל איתו – לא רק בגלל העניין הכרנולוגי אלא בגלל הכרות עם הדמויות.
קריאה מהנה
יעל
תאריך הכנסה לאתר 28/03/2013
אתחיל בזאת שאעתיק לכאן את הכריכה האחורית:
“דיוויד גֶרני, הגיבור הבלתי נשכח של רב-המכר חשוב על מספר, חוזר לחקירה נוספת, מסובכת ומרתקת אפילו יותר מקודמתה.
גופתה של כלה יפהפייה מתגלה במהלך טקס נישואיה... המשך הביקורת
אתחיל בזאת שאעתיק לכאן את הכריכה האחורית:
“דיוויד גֶרני, הגיבור הבלתי נשכח של רב-המכר חשוב על מספר, חוזר לחקירה נוספת, מסובכת ומרתקת אפילו יותר מקודמתה.
גופתה של כלה יפהפייה מתגלה במהלך טקס נישואיה לפסיכיאטר בעל שם עולמי, כשראשה ערוף. החשוד המיידי הוא הגנן המקסיקני המועסק באחוזה, שניהל ככל הנראה רומן עם הנרצחת. אלא שהוא נעלם בלי להשאיר עקבות, ובאופן בלתי מוסבר אפילו במצלמות וידיאו שלפניהן עבר לא נקלטה דמותו.
בייאושה פונה אמה של הנרצחת לגרני כדי שיסייע למשטרה בחקירה. גרני, בעבר הבלש המעוטר ביותר במשטרת ניו יורק, מנסה להסתגל לחיי הכפר השלווים ולהתנתק מהעולם האפל שהשאיר מאחוריו, אבל נסיבות הרצח המוזרות והמסתורין האופף אותו מפתים אותו לקבל על עצמו את החקירה למרות הסתייגותה של רעייתו. וככל שהוא מעמיק לחקור, הוא מגלה שהוא הולך ומתקרב למארג פשיעה בינלאומי, אכזרי וחולני ועם זאת - יעיל להחריד. וייתכן שהוא מתקרב אליו יותר מדי”.
לקראת הסוף אסביר מדוע העדפתי להעתיק את העטיפה, שלא כהרגלי, במקום לתאר את העלילה, ואתחיל בזאת שהמילה העיקרית שיש לי לומר על הספר הזה הוא WOW אחד גדול!
כחובבת ספרי מתח כבדה, קשה מאוד להפתיע אותי בעלילות שאותם אני לא אצליח לפענח, לנחש, או לנבא את הסוף. גם אם כל האמור לא יקרה, אני לא מתרגשת בקלות, לא נלחצת ולא הכי מופתעת.
אני תמיד נהנית לגלות ספר שכתוב באופן אינטילגטי, כמו ספריו של מייקל מרשל, ואין שמחה ממני לגלות עוד ספר שכותב מה שאכנה כ"ספר מתח פלוס", כלומר לא רק סיפור אלא גם תוספות של כתיבה ברמה גבוהה עם רקע סיפורי מאתגר.
כאן ההפתעה היתה כפולה, וזאת מדוע? כי את ספרו הראשון של ורדון "חשוב על מספר", קראתי כבר לפני כמה שבועות ובהנאה מרובה. גם שם העלילה היתה מפתיעה, הכתיבה משובחת והסוף בלתי ניתן לניבוי.
כאשר התחלתי את הספר הנוכחי, לא ציפיתי שהוא יעלה ברמתו אפילו על הראשון, אבל הוא בהחלט הצליח להתעלות מעל עצמו.
את הרמזים לכך אפשר היה לגלות די מהתחלה. הסופר פרש בפנינו תיאוריות פסיכולוגיות מרתקות. תיאוריית האמפתיה הנפרשת בפנינו כהצגת ספר אשר כתב בעלה הפסיכיאטר של הנרצחת, מאוד מסקרנת, למרות שעד היום לא הספקתי לבדוק באם יש אמת מאחוריה. גם אם אין, והיא פרי מוחו של ג'ורדן, זה גורם לי להיות מורשמת ביותר מיכולותיו הרעיוניות של הסופר.
כ-150 עמודים לפני הסוף, הצלחתי להבין מי הוא הרוצח, או יותר נכון, הבנתי מי היא הדמות שעלולה למלא את תפקיד הרוצח, אבל עד האפיזודה הסופית של הספר, לא יכולתי לצפות את העומד לקרות, ואת הגאונות שבה מצליח לשלב ג'ורדן את כל קצוות הסיפור וחלק המידע שמשולבים בספר...והופתעתי ממש ממש. למרות אורכו של הספר גמעתי אותו ב-3 ערבים שלצערי התפזרו על יותר משבוע (החופש הגדול!), וסגרתי אותו בנשימה עצורה, אנחת רווחה ששמורה רק לטובים ביותר.
כאמור, אני חייבת כאן הסבר מדוע העתקתי את הכריכה האחורית. כבר כמה ימים אני מתלבטת איך לכתוב את ההמלצה, איך להעביר כזו עלילה משובחת ומפותלת, איך לכתוב את הפרטים באופן שאוכל להעביר את הנאתי המלאה. בסוף החלטתי לא להתחיל אפילו לנסות, אלא להעתיק לכאן את ה"מידע היבש" מתוך תיאור הספר, כי פשוט חבל על כל מילה. אין דרך להסביר את העלילה בלי פרטי מידע שיקלקלו את הקריאה, אי אפשר לתאר את הרגשת המושלמות מהספר בלי לחשוף. לכן העדפתי לפרט את הנאתי מהספר במקום לתאר את העלילה.
למרות שזה הספר השני, אין חובה לקרוא את הראשון (אבל כדאי מאוד) כי אין המשכיות ישירה מעבר לפרטי מידע אשר מוסברים גם בשני. מצד שני מומלץ לקרוא גם את הראשון כדי לראות את התפתחותו הספרותית של ג'ורדן ולשם הנאה מושלמת. כל חובב ספרים יבין את החיוך שהתפשט על פניי אחרי שסיימתי את הקריאה. מבט של אחרי ספר מושלם.
לסיכום, לרוץ, לעזוב הכל ולקרוא את שני הספרים ומיד!
תאריך הכנסה לאתר 10/03/2013
מדלן, היא רעייתו השניה של דייב גרני. לדייב בן מרעיתו הראשונה, שלאחר שפרש מוול סטריט בפרוץ המשבר הכלכלי, עשה הסבה ללימודי משפטים, והוא מתעתד להיות עורך דין פלילי (כי שם טמון הכסף הגדול). דייב ובנו אינם נמצאים בקשר קרוב, או כמעט. דייב כועס על הבחירה של בנו לעסוק במקצועות שיסבו לו הון כלכלי, מדלן... המשך הביקורת
מדלן, היא רעייתו השניה של דייב גרני. לדייב בן מרעיתו הראשונה, שלאחר שפרש מוול סטריט בפרוץ המשבר הכלכלי, עשה הסבה ללימודי משפטים, והוא מתעתד להיות עורך דין פלילי (כי שם טמון הכסף הגדול). דייב ובנו אינם נמצאים בקשר קרוב, או כמעט. דייב כועס על הבחירה של בנו לעסוק במקצועות שיסבו לו הון כלכלי, מדלן חושבת שהוא עושה זאת כדי לקבל מן העולם את ההכרה והאהבה שאביו אינו מעניק לו. דייב לא מסוגל לנהל עם בנו שיחות ארוכות או שיחות כלל, והתקשורת ביניהם בדרך כלל קצרה, עניינית ומתרחשת לעיתים נדירות. גם התקשורת בין דייב ורעייתו השניה אינה עמוסה במילים. דייב מבכר להמעיט במילים בכל מקום שיש לו אפשרות לעשות כן. הם איבדו את בנם היחיד כשהיה בן 4 בתאונת דרכים שהתרחשה כאשר היה עם דייב. נדמה לדייב שמדלן התמודדה עם האבל וממשיכה הלאה, אך הוא שסירב להתמודד עימו מוצא שהנושא משפיע על ההתנהלות היומיומית שלו במגוון דרכים.
דייב פרש מן המשטרה לפני שנתיים ועקר עם אשתו לחלקת אדמה רחבה באיזור הרי הקטסקיל בין אולבני וניו יורק, המרוחקים מן העיר. בעוד שמדלן מתענגת על הנוף, השקט והאפשרות לחוות את הטבע במלוא יופיו, דייב מוצא שהפרישה והשקט שמתלווה למגורים באיזור כפרי, אינם מאפשרים לו להרגע. בספר הקודם פנה אליו מכר מן העבר וביקש ממנו לסייע לו לאיתור מטריד, מה שהוביל אותו לחזור כיועץ חיצוני למשטרה אחרי שנת פרישה אחת. גם בספר הנוכחי מקבל דייב פניה לסייע בחקירת משטרה, שנה לאחר הפניה הקודמת.
עמיתו של דייב לחקירה בספר הקודם, ג'ק הארדוויק, חוקר בעל מוח חריף ואישיות שנדמה שנוצרה כדי לעצבן כל בעל סמכות או המצטייר ככזה בעיני עצמו, פונה אל דייב בהצעה לסייע למשפחתה של הרוגה שהמשטרה שוקדת על פענוח מותה כבר ארבעה חודשים ללא תוצאות. המקרה שתפס כותרות בגלל הנוכחים באירוע ומוזרתו מוכר לדייב... כלה צעירה, נמצאת ערופת ראש ביום חתונתה. החתן, סקוט אשטון, הוא פסיכאטר בעל שם עולמי, שקנה את שמו בעקבות שני ספרים שהוציא בעילום שם והציגו גישה סותרת להבנת המושג סוציופת. הורי הכלה שייכים לחברה הגבוהה, ובחתונה נוכחים כל השמנה והסלתה של האיזור, מתוקף הדברים השילוב בין רצח מזעזע לחברה הגבוהה מוביל לפרסום רב המקבל תהודה רחבה וכך נחשף דייב כמו רבים אחרים לאירוע. הארדוויק פונה לדייב כמוצא אחרון, הוא אומר לו שאם הכלה פנתה אליו בבקשה לסייע לה בפענוח הרצח של בתה, משום שהמשטרה אינה מתקדמת בחקירה. הארדוויק שנזרק מהחקירה בשלב מוקדם בגלל הפה הגדול שלו, מאמין שבעזרת התיווך בין אם הכלה לדייב כולם ירוויחו.
דייב יודע שאישתו אינה אוהבת את העובדה שגם לאחר פרישתו הוא לא מוצא זמן לעשות לביתם. בקשות קטנות שלה אליו, כמו גם עדכונים על אירועים שונים אליהם היא מוזמנת ואורחים העתידים להגיע, נוטים להשכח. דייב שמודע לכך שהישיבה מאונס בבית אינה מיטיבה עימו מתפתה להשאב לחקירה חדשה שתסיח את דעתו ותמלא את זמנו. הוא יודע שמדלן לא תתלהב מן הרעיון אבל מסכים להפגש עם אם הכלה, הסכמה שמדלן המכירה אותו היטב יודעת שיש לה רק משמעות אחת.
הספר מתנהל בשני צירים, האחד עוקב אחר הנסיון לפענח את הרצחה של הכלה והשני, אחר מערכת היחסים של מדלן ודייב, אשר מתנהלת כמעט ללא מילים, לעיתים שום שלשניים אין צורך לדון במה שברור להם מאליו. הדרך בה תופס דייב את אשתו מעניקה לה בעיניו כישורי חיים נפלאים, ויכולת מופלאה מזאת, לקרוא אותו כספר פתוח, גם כשלעיתים לו עצמו הדברים אינם ברורים. הוא מודע לכל שמדלן המקבלת את שתיקותיו, מנהלת איתו בשתיקותיה שלה ובתגובותיה המדודות דיאלוג ללא מילים.
עלילת המתח מעניינת, הדמויות השונות הקשורות לחקירה מקבלות אישיות שמובלטות בה תכונות מסוימות המעניקות להן את צביונן. האנשים השונים במשטרה, על שיקוליהם הזרים, מוצגים מבעד לעיניו של דייב, שכגיבור הספר לאבחנה שלו על טבעם יש ערך מוסף הנובע בין השאר מנסיונו רב השנים כחוקר המכיר את הצדדים השונים של האנושות. חלק משעשע בספר הוא ההרצאות שנותן דייב באקדמיה לשוטרים, שעוסקות בעולמם של בלשי משטרה סמויים הנטמעים בקרב האוכלוסיה אותה הם חוקרים.
דייב, מניח שנסיון החיים שלו עושה אותו כשיר להכריע באשר לכוונותיהם ודרכי הפעולה של האנשים הסובבים אותו. פתרון התעלומה הינו טוויסט, אשר מעמיד למבחן דווקא תכונה זו של דייב, אשר מתנהל בבטחון שהוא קורא את צפונותיהם של האנשים העומדים מולו.
ספר מתח איכותי.
תאריך הכנסה לאתר 10/03/2013
אהבתי מאוד את ספרו הראשון של ורדון:"חשוב על מספר". אהבתי גם את גיבורו דיוויד גרני חוקר המשטרה שיצא לגמלאות אך ממשיך לעזור למשטרה לפתור תעלומות רצח. גיבורנו ממשיך לככב גם בספר זה וכמו בספר הקודם אין בכוונתו להיכנס לתוך החקירה אלא רק לעזור קצת...הוא מתגעגע ל 'אקשן' שבהפעלת גלגלי... המשך הביקורת
אהבתי מאוד את ספרו הראשון של ורדון:"חשוב על מספר". אהבתי גם את גיבורו דיוויד גרני חוקר המשטרה שיצא לגמלאות אך ממשיך לעזור למשטרה לפתור תעלומות רצח. גיבורנו ממשיך לככב גם בספר זה וכמו בספר הקודם אין בכוונתו להיכנס לתוך החקירה אלא רק לעזור קצת...הוא מתגעגע ל 'אקשן' שבהפעלת גלגלי מוחו בחקירת רצח. "זה היה כוח קמאי וחזק הרבה יותר מהדחף לעשב ערוגת אספרגוס" . אשתו, שלה הבטיח ליהנות מפרישה מלאה ,לא מרוצה מכך גם הפעם אך כהרגלה גם מבינה אותו ותורמת מתבונתה.
כלה יפיפייה נרצחת וראשה נערף ערב חתונתה לפסיכיאטר ידוע . אמה מתחננת לפני גרני לסייע למשטרה בחקירה. כל הסימנים מראים כי ידו של הגנן בפשע .אך גרני הבלש החכם רואה הרבה מעבר.
חבריו במשטרה וגם אנחנו כבר מכירים את גרני. את מוחו המשונן, היכולת האנליטית שלו, יש לו תפיסה מהירה ,טביעת עין חדה לפרטים וחושים מחודדים , כושר אבחנה פסיכולוגית ,יכולת שמירה על איזון ויכולת להיות ממוקד ולנתח את העובדות בקור רוח . לכן אנחנו סומכים עליו. הוא יפתור את התעלומה שהולכת ומסתבכת. גרני יודע ש "אם העובדות סותרות זו את זו פירוש הדבר שחלקן אינן עובדות" והוא חופר לעומק....ובכך גם מסכן גם את חייו.
אהבתי , כמו בספר הקודם להיכנס למחשבותיו ולניתוחם של האירועים. סגנון הכתיבה משובח, כמו כן התרגום. העטיפה יפה ומושכת .עם זאת ,המתכונת מאוד דומה לספר הראשון כולל הסיום המפתיע. בכך כוחו של הספר אך גם חולשתו.
ממליצה.
תאריך הכנסה לאתר 10/03/2013
איזה יופי של ספר מתח. דיוויד גֶרני, הגיבור הבלתי נשכח של רב-המכר חשוֹב על מספר, חוזר לחקירה נוספת, מסובכת ומרתקת אפילו יותר מקודמתה.
בזמנו אהבתי את הספר, חשוב על המספר. ולכן, כאשר יצא הספר הנוכחי "... המשך הביקורת
איזה יופי של ספר מתח. דיוויד גֶרני, הגיבור הבלתי נשכח של רב-המכר חשוֹב על מספר, חוזר לחקירה נוספת, מסובכת ומרתקת אפילו יותר מקודמתה.
בזמנו אהבתי את הספר, חשוב על המספר. ולכן, כאשר יצא הספר הנוכחי "התנפלתי עליו" , למרות 550 עמוד.
דייב (דיוויד) גרני הוא בלש מהולל והכי מעוטר במשטרת ניו יורק. הוא התמודד ותפס הרבה רוצחים סדרתיים. זאת בעצם המומחיות שלו. הוא בעל ראש אנליטי שעובד כל הזמן. בגיל 47 פורש דייב מהמשטרה ועובר להתגורר עם אשתו (השנייה) מדלן בבית חווה מבודד בהרים שבמדינת ניו יורק.
הוא מתחיל להתמסר לאמנות (למורת רוחה של אשתו). הוא מעבד פורטרטים של רוצחים סדרתיים שאותם תפס במשך שנותיו כבלש. דייב ומדלן אשתו מנסים לבנות את הזוגיות שלהם מחדש. לדייב יש בן מנשואים הראשונים. הוא כמעט לא בקשר עם הבן שלו, כי הוא לא אוהב את צורת החיים שלו. וברקע יש טרגדיה נוראית, שדייב לא יודע איך להתמודד איתה – מות של הילד המשותף שלו ושל מדלן בהיותו בן 4.
היחסים בין מדלן ודייב מאש שבירים. מדלן מאד לא שמחה שדייב לפעמים פוזל (עדיין) לכיוון פתירת תעלומות.
מפקח משטרה מגיע לדייב לבקש ממנו לעזור לו, לאחר שהוא "הועף" מהחקירה.
הסיפור הוא :
באמצע חתונה בין כלה יפהפייה ומופרעת לחלוטין (בת 19) ופסיכיאטר בעל שם עולמי (כבן 35), לפני הרמת כוסית, הכלה נכנסת לביקתה בקצה המדשאה לקרוא לגנן שיצא להרים איתם כוסית. אחרי מספר דקות, גופתה מתגלה בבקתה, כאשר היא יושבת ליד שולחן, ראשה ערוף מונח על השולחן ו"מסתכל עליה". המוזר הוא – שכל הזמן החתונה מצולמת מכל זוית אפשרית.
החשוד המיידי הוא הגנן המקסיקני המועסק באחוזה, שניהל ככל הנראה רומן עם הנרצחת. אלא שהוא נעלם בלי להשאיר עקבות, ובאופן בלתי מוסבר אפילו במצלמות וידיאו שלפניהן עבר לא נקלטה דמותו.
בייאושה פונה אמה של הנרצחת לגרני כדי שיסייע למשטרה בחקירה. הכסף – לא משחק תפקיד.
למורת רוחה של אשתו, דייב לוקח את החקירה , או במילים אחרות , הוא הופך להיות יועץ. הוא מבטיח לעבוד בזה רק שבועיים – לא יותר.
אך לאט לאט מתגלות עובדות מדאיגות. בחורות נעלמות, מחזה עתיק מתגלה, התעללות מינית, מיליונר אוהב אומנות מסתורי ועוד ועוד.
כדי לפתור את התעלומה, דייב מנסה "לצאת מהקופסה" ולחשוב אחרת. מה שגלוי וברור וידוע – כנראה לא נכון, מה שבלתי אפשרי – כנראה נכון.
בקיצור
ספר מתח מעולה ואינטליגנטי.
תאריך הכנסה לאתר 10/03/2013
אחרי "חשוב על מספר" ציפיתי מאוד לקרוא עוד תעלומה שבה ישתתף דייב גרני.
למי שלא מכיר, ב"חשוב על מספר", דייב גרני, בלש מבריק שיצא לפנסיה מוקדמת, נקרא על ידי חבר מימי האוניברסיטה לפענח תעלומה מוזרה.
חברו של גרני מפוחד,... המשך הביקורת
אחרי "חשוב על מספר" ציפיתי מאוד לקרוא עוד תעלומה שבה ישתתף דייב גרני.
למי שלא מכיר, ב"חשוב על מספר", דייב גרני, בלש מבריק שיצא לפנסיה מוקדמת, נקרא על ידי חבר מימי האוניברסיטה לפענח תעלומה מוזרה.
חברו של גרני מפוחד, ויש לו סיבה טובה. אדם שולח לו מכתב שבו הוא מצליח לנחש על איזה מספר חושב חברו של גרני ברגע קבלת המכתב.
התעלומה הופכת ממוזרה למפחידה. חברו של גרני נרצח והעלילה מסתבכת. עוד אנשים נרצחים. הרציחות עצמן מותירות אחריהן שובל עדויות מבלבל. כזה שמצריך מוח חריף כדי לפענח אותן. כזה שיש לדייב גרני, בלש שמפעיל בעיקר כישורים של פסיכולוגיה ולוגיקה.
הפתרון המקורי לעניין ניחוש המספרים הפך את "חשוב" ליותר מעוד ספר מתח מוצלח בעיניי. מעין ציון דרך של מקוריות בקטגוריית התעלומות.
הספר עצמו היה מעט ארוך מדי. הדמויות אמינות, אבל שגרתיות יחסית. המתח בין גרני לאשתו, שכמו אשת נשיא מסוימת שלנו, עליה השלום, רק רוצה שבעלה יפרוש כבר באמת כדי שיוכלו לעשות משהו ביחד, הוסיף לעלילה עומק אבל גם משקל עודף. ועדיין, התעלומה המקורית וכושר הניתוח של גרני גרמו לספר להיות חוויה ייחודית.
ועכשיו דייב גרני חוזר. הוא נקרא לפתור תעלומה מזעזעת. פסיכיאטר מפורסם נישא למטופלת יפהפייה שלו. בזמן החתונה, הכלה נרצחת. ראשה נערף בבקתתו של הגנן, בן טיפוחים משונה של הפסיכיאטר האקסצנטרי. הגנן נעלם. שוב נותרות עדויות מבלבלות. סרט וידאו שמתעד את החתונה. כלי רצח שנמצא במיקום מוזר. ריבוי גרסאות באשר למניע של הגנן.
כל אלו הם רק נתוני הפתיחה של התעלומה הזו שמכילה לפחות שני רבדים מאוד מאורגנים. וגם, צריך לציין, די מופרכים.
אז איך הספר החדש?
החדשות המעניינות בקשר לג'ון ורדון, הן שנראה שהוא מנסה להיכנס לטריטוריה של ואל מקדרמיד, סופרת מתח בריטית שמתעסקת בתעלומות רצח אפלות רוויות מיניות ואלימות קשה. דייב גרני הופך בספר הזה למעין פסיכולוג, כמו טוני היל, גיבורה של מקדרמיד. זה שינוי מעניין, הן עבור הגיבור והן עבור העולם שבו הוא פועל.
בספר הזה גרני נכנס עמוק יותר לתוך הברכה האפלה של הרגשות והמניעים שיכולים לייצר מעשים של אלימות קשה ואכזריות בלתי נתפסת. ואת החלק הזה הוא עושה היטב.
החדשות הלא טובות הן שנראה כי ג'ון ורדון הולך בדרכו של מ. נייט שיימאלאן, במאי "החוש השישי", שמאז סרטו הראשון, ניסה לשחזר אותו באופן שהלך והפך לפחות ופחות מוצלח. גם כאן, פתרון התעלומה פחות מרשים מבספר הקודם.
הכתיבה עמוסה מדי בתהיות ופרטים, גם ביחס לספר הקודם שהיה ארוך מדי בעצמו. יש הרבה מופרכות ברבדים הנוספים של התעלומה. ורדון מתמקד בלהראות כמה גרני מבריק גם על חשבון האמינות של הסיפור וזה פוגם בסיפור.
החוויה הסופית שנותרים עימה היא די מבלבלת. מצד אחד, יש בספר ביקור בעולם אפל על מנת לפענח תעלומה נוראית, ובלש עם כישורים מרשימים, מנגד, הספר ארוך מדי ומאוד מופרך בחלקו.
אני חושב שעבור מי שקרא את הראשון, יהיה קשה להימנע מן השני. למי שטרם קרא את "חשוב" מומלץ מאוד להתחיל אתו. התעלומה הנוכחית בעיניי - כמה אנשים יקראו את הספר השלישי?
ציונים:
תעלומה: 8.5 מעניינת ומורכבת (10 ל"חשוב")
קצב: 7 איטי יותר מבספר הקודם, באופן שמפריע לקריאה (8 ל"חשוב")
כתיבה: 7 כתיבתו של ורדון ממשיכה להיות אינטליגנטית אבל עמוסה מדי, אפילו ביחס לספר הקודם (8 ל"חשוב")
דמויות: 8 למרות שאינן מעניינות מאוד, הדמויות של ורדון ריאליסטיות ואמינות. ("8 לחשוב")
ממוצע: 7.625 (8.666 ל"חשוב")
בונוס/עונש: אין.
|
|
איגרת מידע נוריתה
קבלו את החדשות האחרונות מהאתר!
|