הספר 'כלכלת המשפחה' מאת צביקה ברגמן מספק בצורה מובנית ומסודרת את הכלים לניהול נכון של כלכלת המשפחה.
מדובר בנושא חשוב וכאוב לכל משפחה בישראל לאור פרסום דוח העוני, שמידע חשוב ממנו הוצג גם במאמר העורכת של ירחון "חיים אחרים" בגיליון ינואר 2015.
צביקה ברגמן טוען שהנטייה להוציא יותר ממה שמכניסים היא אחת הבעיות הנפוצות בחלק גדול ממשקי הבית בישראל, מה שמייצר מינוס כרוני בחשבון הבנק המשפחתי.
הוא מונה מספר טעויות קריטיות שלדעתו חוזרות אצל זוגות צעירים:
1. השקעה מוגזמת באירוע החתונה ותחילת הזוגיות עם חובות מעיקים.
2. נטל כבד של שכר דירה, כסף שיורד לטימיון במקום להשקיעו כמשכנתא לדירה משלהם.
3. תשעה חודשים מיום החתונה עול כספי נוסף: תינוק חדש וחמוד עם אנקת כאב כלכלי.
4. ההוצאה החודשית עולה על ההכנסה החודשית בשל כשל בניהול כלכלת המשפחה.
התוצאה: זוג צעיר עם נטל חובות כבד שגורם ללחץ נפשי ופגיעה בקשר שבין בני הזוג.
עיקרון בסיסי נכתב לפני דורות רבים על ידי חז"ל: "איזהו העשיר? השמח בחלקו" :
ניהול נכון של הוצאות והכנסות המשפחה הוא הערובה לאיכות חיים בדומה לכל עסק כלכלי.
כל בני המשפחה צריכים להיות שותפים לתהליך שיבטיח שקט נפשי ועצמאות כלכלית.
הספר, הכתוב בגובה העיניים, בשפה מובנת ופשוטה מציע שלבים וכלים למימוש התוכנית הכלכלית האופטימלית של המשפחה:
1. ניהול רשימת הוצאות. בספר מוצגת רשימת 101 הוצאות, וכיצד לצמצם כל אחת מהן.
2. ניהול רשימת הכנסות(אצל עצמאי זה נושא מורכב יותר מאשר אצל שכיר).
3. 202 טיפים: איך לחסוך עשרות אלפי שקלים.
4. כיצד להשתמש בכסף בתבונה ולהשביח אותו בבורסה ובנדל"ן.
5. מתן חינוך פיננסי לילדים במשפחה.
6. טיפים לרכישת דירה ולרכישת מכונית(יד ראשונה או שניה).
כל משפחה תתאים את העצות הרבות המוצגות בספר לעולם הספציפי שלה.
הספר כולל בחלקו השני ספר בונוס של צביקה ברגמן, המיועד בעיקר לעצמאיים, וכולל המלצות כיצד להגדיל את הכנסות העסק העצמאי.
הספר החשוב הזה יכול להועיל מאוד לכל משפחה שלא גומרת את החודש בחברה שבה עולם הפרסום כובש כל חלקה מסביבנו: רדיו, טלביזיה, אינטרנט, שלטי חוצות, תיבות דואר וגם הדבקת מדבקות על הדלת או תלית עלונים על ידיות הכניסה לבתינו,
והתוצאה: אנשים קונים הרבה מוצרים שהם כלל לא צריכים!
היו נבונים, חוסו על כלכלת ביתכם, חשבו היטב אם כל קנייה של מוצר הינה באמת ראויה ונחוצה, ואם הסתדרתם עד עתה ללא אותו מוצר מפתה, וותרו עליו כי הוא מיותר, בעיקר אם מדובר במותגים יקרים.